Finns det nåt medel som bevisligen sänker friktionen?

And hereby I rest my case!
alltså...varför kände du dig så tvungen att hävda dig i en tråd som egentligen inte rör dig som långsampaddlare, paddelidealist och njutare. Om det finns andra som lever efter andra ideal kan man då inte bara vara tyst och acceptera detta än att så tydligt skriva ihop försvarstal som om paddling är en homogen sport som bara kan utföras på ett sätt? Jag personligen tycker det är riktigt roligt att läsa om galna ideer och inspirerade paddlare som vill testa och diskutera nya saker. Fram med det positiva med paddling och ner med besserwissers... "I never rest.." :p
 
Det var just det jag menade. Som "långsam njutningspaddlare" (sjögång och andra svårigheter inkluderat) är inte vägen över Ålands hav intressant. Bara en lång "platt" överfart/bragd att skryta med sedan. Ser hellre fram emot att kryssa mellan alla kobbar och skär, hitta nya sund och vikar och avsluta kvällen med god mat/vin på en kobbe i solnedgången. Var jag skall sova nästa natt bestäms framåt eftermiddagen. Hur fort jag kommit fram är egalt eftersom jag gillar att paddla. Lunken, harmonin och vad som döljer sig bakom nästa udde. Jag har inte bråttom att komma fram och få upp tältet. Kan varmt rekommendera: paddla när du är pigg, ät när du är hungrig, vila när du är trött och lämna klockan nerpackad. En Kayak-about. Balsam för själen.

AV

För vi sk brottompaddlare vi njuter alldrig av vår paddling vi sitter i våra icke sjövärdiga kajaker och rentutsagt plågar oss runt några hundra mil om året. Vi hatar varje sekund av det. och har en gemensam stolthet i att förakta allt som händer runt oss. Bäst är det när man inte kan minnas någonting av vad man sett eller varit med om på vattnet men man vet att man riktigt lidit. Vi har som mål att någon gång snart bygga en riktigt grå och lång tunnel som vi kan paddla i för att öka på vår misär ytterligare. Äter gör vi för att vi är hungriga och inte för att det är gott. vi försöker sova så lite som möjligt så att vi alltid är riktig trötta. Sådana är vi. :)
 
För vi sk brottompaddlare vi njuter alldrig av vår paddling vi sitter i våra icke sjövärdiga kajaker och rentutsagt plågar oss runt några hundra mil om året. Vi hatar varje sekund av det. och har en gemensam stolthet i att förakta allt som händer runt oss. Bäst är det när man inte kan minnas någonting av vad man sett eller varit med om på vattnet men man vet att man riktigt lidit. Vi har som mål att någon gång snart bygga en riktigt grå och lång tunnel som vi kan paddla i för att öka på vår misär ytterligare. Äter gör vi för att vi är hungriga och inte för att det är gott. vi försöker sova så lite som möjligt så att vi alltid är riktig trötta. Sådana är vi. :)

Även om jag inte delar alla dina ideal så är jag aningen närmare den här sortens paddling än att bara glida i en hafskajak (om man måste välja...). Fast varför äta - det finns ju vätskesystem med slang och energidryck. Funderar också på en surfskibrunn så man slipper gå iland - vingpaddeln är ju bra att "spola" med efteråt.

Kan man köpa klippkort när du byggt tunneln så hör av dig! Eller kanske skapa ett franchisingkoncept med tunnlar på flera platser i landet. Kan man bygga skidtunnlar i Torsby och Göteborg borde man kunna bygga kanottunnlar på 4-5 platser ;-)
 
För vi sk brottompaddlare vi njuter alldrig av vår paddling vi sitter i våra icke sjövärdiga kajaker och rentutsagt plågar oss runt några hundra mil om året. Vi hatar varje sekund av det. och har en gemensam stolthet i att förakta allt som händer runt oss. Bäst är det när man inte kan minnas någonting av vad man sett eller varit med om på vattnet men man vet att man riktigt lidit. Vi har som mål att någon gång snart bygga en riktigt grå och lång tunnel som vi kan paddla i för att öka på vår misär ytterligare. Äter gör vi för att vi är hungriga och inte för att det är gott. vi försöker sova så lite som möjligt så att vi alltid är riktig trötta. Sådana är vi. :)

Ja, det är en klockren beskrivning av en brottompaddlare. Tilläggas att de sover sittande i kajaken för att ej förlora paddlingstid som ger bonus i Brottomklubben.

Ideala paddlingsvatten är inte djupare än att de bottnar ifall de sjöodugliga kajakerna sjunker.
Självräddning och kamraträddning, vad är det?
Brottompaddlare kan inte svänga så därför kan de inte paddla i skärgårdar och ringlande kanaler. Maratonpaddlare har lyftmoment för att byta paddlingsriktning.

Att titta på omgivningen är så jäkla tråkigt. En paddlingsdator löser problemet där brottompaddlaren kontrollera fart, puls, syreupptagningsförmåga och läge mot virtuella sparringpartnern Verås-Larsen.

Fler förslag på hur en brottompaddlare identifieras?
 
En brottompaddlare bryr sig inte om sånt trams som torrdräkt han sitter gärna mkt tunnklädd han älskar nämligen att frysa! Speciellt om händerna därför sitter han helst utan handskar allt för känslan, att frysa alltså :)

/Janne
 
En bråttompaddlare är så hög på endorfin att såna värdsliga saker som hunger, blåsor i händerna, trötthet, kallt, familj, skola, jobb etc existerar inte. Det enda viktiga är att få komma ut och fylla på kicken.
 
Vi har som mål att någon gång snart bygga en riktigt grå och lång tunnel som vi kan paddla i för att öka på vår misär ytterligare.

Nu förstår jag vad citytunneln som byggs i Malmö ska vara bra för!

Annars tycker jag att kanalen i Malmö hyfsat motsvarar din beskrivning. Åtminstone på vintertid och kvällar.
 
Sitsen!

Glöm inte bort skavsåren på baken från benarbete och rotation i sitsen. Jag skall nog ta bort mitt sittunderlag med teflonduk som jag upptäckte för ett par år sedan och gå tillbaka till de öppna såren mitt på skinkorna som man får av att glida fram och tillbaka över bakkanten på sitsen. Då kan man känna sig som kanotist även när man sitter ned på vanliga stolar.

Allvarligt talat så innebär ju lägre friktion inte bara högre fart vid samma effekt utan kan ju också innebära att man kan hålla samma fart på lägre effekt. När jag läste allt jag kom över om detta för ett par år sedan fastnade jag för någons slutsats (har glömt vem). Det finns ett flertal studier som visar på minskad turbulens runt skrovet med olika strukturer och material. samtliga dessa är dock utförda i laboratoriemiljö och resultaten har inte varit lika entydiga under verkliga förhållanden. Slutsatsen var att detta berodde på att vi inte paddlar i destillerat vatten utan att havs och sjövatten innehåller en mängd andra substanser av olika karaktär och storlek (ex. pollen). Det bästa skall alltså under verkliga förhållanden vara att ha en slät hård yta så att smuts inte kan fastna eller påverka strömningen. För ett vanligt gelcoatskrov innebär detta alltså att gå på med en fin rubbing när det behövs. Kan det i det avseendet rekommendera LeFants "VitoBlank" som vaxar och rubbar i ett. Ger ett bra resultat i förhållande till arbetet.
 
Tack för ditt svar Fredrik W. Det var såna svar jag sökte från början! Men det blev lite kul på slutet oxå! Visste inte att "bråttompaddlare" hade så härlig humor å distans till det som dom så "jävla" bra på :)

/Janne
 
Nu förstår jag vad citytunneln som byggs i Malmö ska vara bra för!

Annars tycker jag att kanalen i Malmö hyfsat motsvarar din beskrivning. Åtminstone på vintertid och kvällar.

Kan man inte borra ett litet litet hål i södra halvan av Öresundsförbindelsen (tunneln) så pumparna nästan hinner med. Två meter vatten räcker och då finns det tillräcklig takhöjd kvar för paddeln...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
HasseQ Finns det PackRafters & BikeRafters här ? Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Calle b Fortsättarkajak - Finns de? Paddling allmänt 10
OlleBlad Bra kajaksitsar - finns det? Paddling allmänt 9
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
Joakim Ambrosson Fotpump - finns inte Paddling allmänt 6
Ingrid Ö Sammanlänkbar kanot/Ally - finns de? Paddling allmänt 3
tomatchili Drömkajaken, finns den???? Paddling allmänt 16
Siven finns någon Havskommite i Kanotförbundet? Paddling allmänt 4
hg47 Var finns Epoxi till bra pris? Paddling allmänt 4
Fischer Kajakförvaring finns i Vaxholm Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
janköhler Varför finns det inga kajaktester? Paddling allmänt 3
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
Drakryggen Finns det någon snabbare havskajak Paddling allmänt 19
wikman Finns intresse för kajaklås? Paddling allmänt 15
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
Daavid Finns det någon kajakförening i helsingborg? Paddling allmänt 2
Var finns kanotuthyrare? Paddling allmänt 0
Träpaddar, finns dom ... Paddling allmänt 1
Västkustsk paddlingkurs i juni, finns det?? Paddling allmänt 2
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21
SkogsCalle Lettman Speedliner, nåt att ha? Paddling allmänt 5
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
fernvik Nån som vet nåt om dessa ? Paddling allmänt 0
kajakmicke Är en knätub nåt att ha? Paddling allmänt 2
Casati medel att bevara färgen Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...