Finns det nåt medel som bevisligen sänker friktionen?

Varför är det så bråttom?

Kan man ju undra. Speciellt när vägen är målet. Bråttompaddlare är svåra att förstå sig på.

/AV

By the way: Hoppas komma en sväng förbi Åland i sommar med min nya skapelse för en tur för oss mindre bråttompaddlare. Har lagt på epoxy på skrovet idag. Syns att det blir ett flytetyg.
 
Varför så bråttom. Dumsvar på dumfråga. ;)

Speciellt när vägen är målet. Bråttompaddlare är svåra att förstå sig på.

För att man inte vill förstå, tänker jag.

Ni har väl väl noterat, kanske i teve eller tidningar ;), att det finns många som gillar att tävla. Mot sig själva eller mot andra. För egen del så handlar det inte så mycket om det utan om just den känslan jag får UNDER VÄGEN (har inget annat mål) då jag paddlar. Det är en känsla om att vara ett med min kropp, med kajak och hav&natur. Det känslan är för mig inte mer värd än känslan från "stilla paddling". Bara annorlunda. Och bra så tänker jag. Jag tror jag inser att om man nu inte får kickar från högtemporörelse så hjälper inte detta svaret. Det finns då ett reservsvar, mer som kommentar, från Ingemar Stenmark: "De e int lätt att förklara för nån som int begrip”.

Pojkar pojkar, jag tror nog ni borde ut och paddla en sväng. Är inte era två inlägg i en tråd om optimal motionskajak ett bevis på att ni har för lite paddling i kroppen just nu... ;) Ut och paddla lite stilla så lugnar det nog ner sig i kroppen. ;)
 
Kan man ju undra. Speciellt när vägen är målet. Bråttompaddlare är svåra att förstå sig på.

/AV

By the way: Hoppas komma en sväng förbi Åland i sommar med min nya skapelse för en tur för oss mindre bråttompaddlare. Har lagt på epoxy på skrovet idag. Syns att det blir ett flytetyg.

Om du ska paddla till Åland är det nog ganska bra att ha lite bråttom. Annars får du räkna med att övernatta i kanoten.

Mellan udden norr om Grisslehamn och Åland (inte småöarna väster om) är det drygt 20 sjömil.
Håller du 2 knop i snitt får du paddla 10 tim 15 min,
Håller du 3 knop i snitt får du paddla 6 tim 50 min,
Håller du 4 knop i snitt får du paddla 5 tim 7 min,
Håller du 5 knop i snitt får du paddla 4 tim 6 min.

Är du en 2-knopare så har bråttompaddlaren hunnit över, ätit, diskat, slagit upp tältet och sovit några timmar innan du ens är i land.

Bråttompaddlaren har också hunnit över innan sjörapporten har blivit inaktuell och kan planera sin paddling efter när sjöbrisen ligger åt rätt håll.

Bråttompaddlaren vet också att det är tät fartygstrafik i nord-sydlig riktning mellan Sverige och Åland. Han vet också att fartyg "inte ser" så små fluglortar som kanoter. Men han zick-zackar och hinner över i luckorna mellan mellan fartygen.

Fart ger säkerhet!
 
Tänkte förstås inte bottenmåla min kajak med nån giftig bottenfärg eller så,klart jag värnar om naturen Jens :)
Men vill ändå veta vad som är det optimala när det gäller minsta möjliga motstånd i vattnet?
Är det så slätt å blankt som möjligt(typ hårdvax) eller en mer mattare(kornigare) yta? Att man kanske vattenslipar botten med tex 360papper?
Paddlade idag ett långpass(30km) i Delsjön å under tiden jag paddlade började sjön bitvis på ytan att frysa till! Trots att det inte var synbar is så frös det till runt fören å farten sjönk då med nästan 2km/h! Kändes precis som att paddla i sirap så trögt gick det :)

/Janne

Den tidiga VC17 innehöll (om jag minns rätt) PTFE. Nuvarande produkten är betydligt sämre för allt utom miljön ;-)

Du hittar PTFE i en del smörjmedel t ex Plastimos. Kika på http://www.plastimo.com/catalogue/index.php?LangID=7&catid=9
underhåll/sprays/ptfe smörjmedel.

Torka av kanoten när du paddlat så det inte blir torkfläckar (kalk+salt) på kanoten. Oavsett vilken teori man köper (vaxad slät eller hajskinn etc) så är det en likformad yta man vill ha.
 
By the way: Hoppas komma en sväng förbi Åland i sommar med min nya skapelse för en tur för oss mindre bråttompaddlare. Har lagt på epoxy på skrovet idag. Syns att det blir ett flytetyg.

Välkommen över Anders. Jag har också en ny kajak på kommande, men trots att jag var snickare i tiden så låter jag Mike Webb sköta tillverkningen (Rockpool Allaw Bach).

Kajaken ligger i Wales och väntar på att bli lastad...och nej, "långsampaddlare" som jag är så paddlar jag inte hem den från fabriken ;)
 
Bråttompaddlaren vet också att det är tät fartygstrafik i nord-sydlig riktning mellan Sverige och Åland. Han vet också att fartyg "inte ser" så små fluglortar som kanoter. Men han zick-zackar och hinner över i luckorna mellan mellan fartygen.

Fart ger säkerhet!

Personligen så litar jag mera på nödraketer, handbloss, samtal med lotsar och VHF för att kommunisera med större båtar och hålla koll på var de är. Då färjor och lastbåtar ofta rör sig i ca 20 knop så blir det svettigt att chansa och tro att man kan paddla undan dem hur som helst.

Många av oss kajakister som normalt inte har så bråttom kan också paddla fort då vi vill...det är bara inte huvudsaken i på normala turer.

De flesta havskajaker är också gjorda för att tåla en hel del sjö, så med rätt kapten blir de grymma farkoster som normalt tål tuffa förhållanden jämfört med normala motions/tävlingskajaker...
 
Personligen så litar jag mera på nödraketer, handbloss, samtal med lotsar och VHF för att kommunisera med större båtar och hålla koll på var de är. Då färjor och lastbåtar ofta rör sig i ca 20 knop så blir det svettigt att chansa och tro att man kan paddla undan dem hur som helst.

Många av oss kajakister som normalt inte har så bråttom kan också paddla fort då vi vill...det är bara inte huvudsaken i på normala turer.

De flesta havskajaker är också gjorda för att tåla en hel del sjö, så med rätt kapten blir de grymma farkoster som normalt tål tuffa förhållanden jämfört med normala motions/tävlingskajaker...

??? Först skjuter du nödraketer, därefter tänder du nödbloss och sedan ber du handelstrafiken via VHF att lämna företräde för dig??? Du gjorde just en tråkig tråd rolig, tack Peifen!
 
De flesta havskajaker är också gjorda för att tåla en hel del sjö, så med rätt kapten blir de grymma farkoster som normalt tål tuffa förhållanden jämfört med normala motions/tävlingskajaker...

...alltså..en motionskajak går inte av om det går lite eller mycket sjö heller. Det är bara att tejpa kapellet ordentligt med silvertejp så att inget vatten kommer in i sittbrunnen...så "tuffa" förhållanden handlar nog mer om vad man som kanotist klarar av mer än vad det är för kajak man sitter i.
 
...alltså..en motionskajak går inte av om det går lite eller mycket sjö heller. Det är bara att tejpa kapellet ordentligt med silvertejp så att inget vatten kommer in i sittbrunnen...så "tuffa" förhållanden handlar nog mer om vad man som kanotist klarar av mer än vad det är för kajak man sitter i.

Det hanlar inte om att en båt går av eller så...och visst beror mycket på vem som sitter i båten, men en snabb kajak har ofta både lägre initial samt sekundär stabilitet. Dessutom har de alltid en ganska lång, rak köllinje som kräver roder för att styra.
Detta gör båten väldigt svår (eller omöjlig) att hantera i riktigt hårt väder med hög brytande sjö, där man ofta hamnar i tvångssurf både i medsjö och i sidosjö.

Hur då tejpa kapellet? Menar du att du tejpar fast kapellet i båten eller är det något jag inte förstår?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
HasseQ Finns det PackRafters & BikeRafters här ? Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Calle b Fortsättarkajak - Finns de? Paddling allmänt 10
OlleBlad Bra kajaksitsar - finns det? Paddling allmänt 9
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
Joakim Ambrosson Fotpump - finns inte Paddling allmänt 6
Ingrid Ö Sammanlänkbar kanot/Ally - finns de? Paddling allmänt 3
tomatchili Drömkajaken, finns den???? Paddling allmänt 16
Siven finns någon Havskommite i Kanotförbundet? Paddling allmänt 4
hg47 Var finns Epoxi till bra pris? Paddling allmänt 4
Fischer Kajakförvaring finns i Vaxholm Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
janköhler Varför finns det inga kajaktester? Paddling allmänt 3
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
Drakryggen Finns det någon snabbare havskajak Paddling allmänt 19
wikman Finns intresse för kajaklås? Paddling allmänt 15
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
Daavid Finns det någon kajakförening i helsingborg? Paddling allmänt 2
Var finns kanotuthyrare? Paddling allmänt 0
Träpaddar, finns dom ... Paddling allmänt 1
Västkustsk paddlingkurs i juni, finns det?? Paddling allmänt 2
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21
SkogsCalle Lettman Speedliner, nåt att ha? Paddling allmänt 5
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
fernvik Nån som vet nåt om dessa ? Paddling allmänt 0
kajakmicke Är en knätub nåt att ha? Paddling allmänt 2
Casati medel att bevara färgen Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.