Montera el-pump i en kajak?

Absolut Jens! Handjagaren kommer alltid att finnas med.
Men qayaqer slog huvudet på spiken i sina första meningar i förra inlägget. Det han beskriver ÄR grundproblemet som jag försöker lösa med en el-länspump el. liknande. Det är därför det förvånar mig lite att det inte redan finns ett färdigt,säkert system på marknaden"vad som har framkommit hittills" Bara en sån sak som att träna på eskimå-roll i början kan ju snabbt bli rätt tungt för axlar,armar om man ska pumpa med handpump varje gång man går runt.
Så istället för att träna roll använder man mer tid till att lära sig pumpa än rolla. Och då är vi plötsligt inne på ämnet passiv säkerhet,man tränar för att inte behöva använda el-pumpen.

En annan lösning som jag tycker är värd att titta lite närmare på är den som
Jens med Elvströmsläns beskrev:) Baksidan med det systemet var något jag läste här på Utsidan. "Det krävs BARA ca 4 minuters HÅRD paddling för att helt tömma kajaken". När jag tänker på det, så ska jag ligga på "mitt max" i 4 min lär jag gå runt lagom tills när det är tomt. Jag kanske har missförstått vad som avsågs med "Hård paddling framåt i ca 4 min."
Men jag vill ändå inte avfärda denna enkla och smått genialiska idé. Kan det ha varit så att 1st självläns-ventil använts vid testillfället. Hur skulle det fungera med tex. två brevid varandra monterade ventiler? Dubbelt så effektivt?
Annars så verkar det ju vara ett inte allt för dyrt,hyffsat snygg installation"rostfritt är snyggt" och idiot-säkert,det var någon som var inne på KISS-regeln,vilket är en sanning som är nog så sann.
MÄÄNN!! "citatet hämtat från en dansande Engelsman"
1. Hur påverkar ventilena en jämn och fin botten?
2. Kommer effekten att öka med 2st. ventiler?
3. Är det svårt att montera?
4. Är det svårt att få tätt?

Mvh. Peter.
 
"Det krävs BARA ca 4 minuters HÅRD paddling för att helt tömma kajaken".

1. Hur påverkar ventilena en jämn och fin botten?
2. Kommer effekten att öka med 2st. ventiler?
3. Är det svårt att montera?
4. Är det svårt att få tätt?

Mvh. Peter.

Om tiden: Beror på vattenmängden! I den kajak jag senast hade självläns monterad tog det sådär 1-2 minuter att få ut vattnet efter en re-enrty. Med en läns storlek Medium och en högst normal paddeltakt.

Fråga 1: Det är klart det blir en viss ojämnhet i botten, men jag kan inte se att det har någon mätbar betydelse.
Fråga 2: Ja, dubbla länsar , dubbel effekt. Kappseglingsjollar monterar ofta just dubbla stora länsar för att korta ner läns-tiden. Men kostar också dubbelt så mycket...
Frågor 3-4: Kräver normal händighet med såg, borr och kittspruta. Men inte särskilt märkvärdigt.

För övrigt: Använd aldrig (ALDRIG!) silikonkitt utan istället polyuretankitt eller polysulfidkitt vid monteringen. T.ex. Sika 291 (finns i alla båttillbehörsaffärer).

Jens
 
Jens! Jag ska ta mig sjutton åka iväg till båtshopen idag och kolla om de har några sådana där länsar. Tack för idé,tips och råd.

Mvh.Peter.
 
Rent instinktivt måste jag säga att länssystem som drivs med muskelkraft känns väldigt främmande och osäkert, sen må det vara självläns eller pumpar. Har jag gått runt, försökt ta mig upp, fått en våg till över mig och kajaken så vet jag med säkerhet att då tar jag mig inte upp i kajaken alls utan då blir det till att simma. Hade jag däremot haft elpump så hade simövningen begränsats till den korta tid det tar för pumpen att tömma kajaken.
 
Hej Tekninkern!
Fördelen med en fast monterad el-pump är ju bland annat att man kan slå på den redan innan man gör sin entery-roll och när den är klar kan man lungt sitta med flottören på och balansera medans el-pumpen gör sitt. Och förhoppningsvis slipper man att simma.

Att börja simma iland när man befinner sig på en blåsig fjärd är för mig helt enkelt inte ett alternativ i synnerhet inte om nu vattnet råkar vara lite kyligare.
Det är kul att se att det är så många som engagerat sig i denna fråga,det tyder på att ett behov finns och att det många med mig som tycker att det är kul när det gungar men inte vill chansa när det kommer till säkerhet och att komma tillbaka i kajaken igen efter dykning.

Tekniker´n lite nyfiken,Hur brukar du tömma kajaken om du är själv och går runt?
Mvh.Peter
 
Fast vatten tål det inte för då blir det kortis mellan polerna ....
Inga problem. Vatten är för dålig ledare för att kortsluta ett batteri, den biten kommer att fungera lika glatt även under ytan.

...du måste ha batteriet i en tät stuv.

Nja. Att förvara batteriet tätt kan vara en strategi för att undvika att få korrosion på elanslutningarna, men kan också leda till att man bara stänger in fukten. Jag skulle nog satsa på krympslang och smältlim på kontakterna istället.
 
En undran

...Har jag gått runt, försökt ta mig upp, fått en våg till över mig och kajaken så vet jag med säkerhet att då tar jag mig inte upp i kajaken alls utan då blir det till att simma. Hade jag däremot haft elpump så hade simövningen begränsats till den korta tid det tar för pumpen att tömma kajaken.

???? Hur menar du? Varför skulle du inte kunna gå upp i kajaken efter ett misslyckat försök? Jag vet ju att jag själv och andra har kapacitet till många försök - särskilt med en portion dödsångest flåsande i nacken...

Och varför skulle det bli lättare att göra re-entry med en elpump? Det är ju snarast lättare att komma i kajaken och rolla upp om det är vatten i den.

Det är ju dessutom bevisligen så att 99% av paddlarna INTE har elpump och de verkar ändå för det mesta överleva... *L*

hälsningar
Jens
 
Är själv lite skeptisk till el i kajak. Har läst mkt om Lennart Bergström å hans elektriska installationer i kajak(belysn.solceller,mm) å fattar hur svårt det är att få till det till 100%
Så mitt förslag är satsa på en fotpump går att sätta på främre skottet(om du inte når med fötterna så montera mellan pedalerna i mitten! Har du pinnstyrning kan du ha den på fotstödet!
Du kan alltså stötta eller paddla på medans du tömmer kajaken!
Finns faktiskt kajaker som har detta i orginalutförande :)

/Janne
 
Det är inte komplicerat med el i kajak...

Är själv lite skeptisk till el i kajak. Har läst mkt om Lennart Bergström å hans elektriska installationer i kajak(belysn.solceller,mm) å fattar hur svårt det är att få till det till 100%
/Janne

Jag har haft solcell på min kajak under tre säsonger och paddlat bort emot 4000 km med det utan några som helst problem. Solcellen laddar ett gel-batteri inköpt på Biltema. Därifrån är det bara att ladda upp småbatterier till GPS, kamera, mobiltelefon etc.

Eftersom el är den enkla biten här har jag faktiskt blivit sugen på att installera en pump. Kanske ska försöka mig på det , men det är ju framför allt min ovilja att borra hål i skrovet som håller mig tillbaka.

/Peter
 
Om det bara skall övas rollning kan en kompis hjälpa till med tömningen som på bilden. Tömmer kanoten på under minuten. Bilden är från BKK's klubbmästerskap i kamraträddning.

Ifall det bara är en säkerthetspryl tror jag att pumpsystemet kommer vara trasigt innan det kommer till användning.
 

Bilagor

  • bkk_rescue.jpg
    bkk_rescue.jpg
    20.5 KB · Visningar: 410
kajaken@yahoo.com;394897. Och varför skulle det bli lättare att göra re-entry med en elpump? Det är ju snarast lättare att komma i kajaken och rolla upp om det är vatten i den. hälsningar Jens[/QUOTE sa:
Nu var det inte riktigt så jag hade tänkt mig att det skulle tolkas,"som att det skulle vara lättare att utföra själva re-rollen med tömd kajak. Vad jag menade var att om man slår på el-pumpen först, så att pumpen redan är igång och arbetar med att få ut vattnet ur sittbrunnen,så inbillar jag mig att man kanske kortar ner tiden som kajaken är extra rank,och att man helt kan koncentrera sig på att hålla balans och kurs.
Ingen pump som jag hade tänkt mig för installation i en kajak kommer att tömma sittbrunnen på 10 sekunder så man kommer ändå hinna göra sin re-roll och sitta med baken i vattnet en stund innan det är tömt.

Jag vet inte om jag tycker att "bara för att det bevisligen är 99% av oss paddlare som är utan el-pump eller att de flesta klarar livhanken ändå är skäl nog för att inte försöka göra något säkrare och bekvämare.

Peter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikssou Montera självräddningsklämmor Paddling allmänt 6
Erik Barkefors Montera paddelblad Paddling allmänt 0
Magnus_74 montera mittmonterade padaler i K2:a Paddling allmänt 3
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
Ekke Montera egna dackslinor? Paddling allmänt 2
Fileip Montera skädda på plastkajak? Paddling allmänt 0
pad Montera vingar? Paddling allmänt 1
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
avslutat_17_06_20 Paddelflottör grönlandspaddel och bra pump Paddling allmänt 11
manlan Öskar eller pump Paddling allmänt 17
Egel Pump Paddling allmänt 6
Bra pump för ensampaddlare? Paddling allmänt 2
Pump? Paddling allmänt 0
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.