Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan.

Testade idag efter avslutad paddling att bada lite i mina paddelkläder å blev positivt förvånad!
Jag hade på mig NRS Hydroskin byxor/tröja i 0,5mm neopren, på fötterna Arstic neoprensockar å på händerna mkt tunna neoprenhandskar från GUL.
Tror det var ca 10-11gr i vattnet å kände först ingen kyla alls kunde ligga i en bra stund utan några som helst problem, känner att detta ger mig så mkt mer tid!
När det blir kallare tänker jag testa att även använda tunn skaljacka+"vettig" mössa +även använda poggisar(ihop med neoprenhandskarna)
Tänker då testa att bada igen(vid ca 5gr vattentemp) tror detta kan vara ett vettigt alternativ! Inte för alla kanske men kanske för några :)
/Janne

Tänk bara på att det är stor skillnad på att "testbada" medvetet i lugnt vatten och ett verkligt scenario där du 1) inte är mentalt förberedd på samma vis och 2) vågor & vind troligen är helt annorlunda. Du kommer troligen plaska omkring mkt mer och på så vis kyla ned dig mkt fortare. Pulsen kommer vara högre och du gör av med mer energi. Ingen diss av ditt provbad, utan bara ett litet varningens finger för ev. "falsk trygghet".

De som söker neoprenhuvor o dyl kan oxå leta här.

http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=65 - (Varberg)
http://www.skidsport.nu/default.asp?SeId=0&s2=0&c=156 - (Sthlm)
 
Hade han haft torris med huva...

Hade han haft potoner...
Hade han haft bombproof roll...
Hade han haft surfski...
Hade han haft...
Hade han haft vingpaddel, eller skedda, eller skarpa slag, eller stor sittbrunn, eller en turbåt...

Nä, den sista var bara skoj. ;)

Kämpa på Teknikern! Kämpa på! :)

(Pst, en hemlis: det är inte så himla tokfarligt med paddling... Om man har lite omdöme...)
 
(Pst, en hemlis: det är inte så himla tokfarligt med paddling...)
Det är det visst det. Tänk den dan du lånar en kajak av en kompis och trampar rakt genom botten på den och slår runt vid bryggan. Då behöver du både torris, syrgasmask för dykning, (givetvis syrgas för det har jag läst i tidningen), traumateam och ett fett bankkonto så du kan betala kompisen det rätta värdet av hans antika kajak som legat i bankfacket sen hans farfars farfar paddlade i slutet på 1700-talet.
 
Mats,
Bra omdöme får man efter intressanta erfarenheter, intressanta erfarenheter får man tack vare dåligt omdöme. ;)

Teknikern,
Var kan jag köpa syrgastuber? Och en bra försäkring? Föresten är det kanske säkrare att bara hänga på Utsidan, inte gå ut alls. Men då är jag nog i ännu större (eller i alla fall tråkigare) risk: välfärdssjukdomarna. Skit också - det här blir aldrig bra! ;)

Säkerheten framför allt! För Sverige i Säkerheten! ;)
 
Utöver paddling så älskar jag köra MC(året om där med), tror faktiskt jag utsätter mig för mkt större fara i trafiken(trots hjälm ryggskydd,knäskydd,axelskydd,mm) än vad jag nånsin kommer att göra på vattnet i min älskade kajak :)

/Janne
 
Mats,
Bra omdöme får man efter intressanta erfarenheter, intressanta erfarenheter får man tack vare dåligt omdöme.

Teknikern,
Var kan jag köpa syrgastuber? Och en bra försäkring? Föresten är det kanske säkrare att bara hänga på Utsidan, inte gå ut alls. Men då är jag nog i ännu större (eller i alla fall tråkigare) risk: välfärdssjukdomarna. Skit också - det här blir aldrig bra!

Säkerheten framför allt! För Sverige i Säkerheten! ;)

Så sant. Sedan kan man ha tur med, och slippa förbättra omdömet genom ovanstående erfarenhetsmetod. Skall se om jag får till en smiley :) Så lätt var det, jag har tittat på fel ställe i menyerna.

Jag och min fru gick en bra kajakkurs. sedan hyrde vi veckan efter varsin kajak av en snäll uthyrare, som släppte av oss på en plats med kajakerna och hämtade upp oss när vi var framme 15 kilometer längre bort, allt ingick i servicen. Vi var helt gröna, men bortskämda med kursens kajaker. Vi reagerade förvånat på att han inte hade paddell-lina till paddlarna, och vi upptäckte att det inte fanns någon bra lina att fästa paddeln i om vi behövde gå upp med paddelflottör (paddelflottörer hade han inte, men det hade vi), och vi fick skippa att ta vår lilla packning med oss för att luckorna vara fastskruvade. Det var först när vi kom fram som vi hade räknat ut att kajakerna dessutom helt saknade vattentäta skott.

Som tur var förbättrade vi inte omdömet gneom erfarenhet den dagen... :)

--- Mats ---
 
Testade idag efter avslutad paddling att bada lite i mina paddelkläder å blev positivt förvånad!
Jag hade på mig NRS Hydroskin byxor/tröja i 0,5mm neopren, på fötterna Arstic neoprensockar å på händerna mkt tunna neoprenhandskar från GUL.
/Janne

Jag har också skaffat mig ett tunt neoprenställ, men byxorna är i 2 mm. Riktigt bekväma i jämförelse med min gamla våtdräkt för vindsurfing.
Tröjan är däremot i 0,5 mm neopren och faller mig inte lika väl i smaken. Känner mig lite väl mycket som en korv och det drar lite i axlarna.
För paddling några timmar duger de bra, men skall säkert avslutas med ett bad för att få ut all svett.
Tror inte att de fungerar så bra på långtur pga den luddiga insidan som suger fukt. Byxor/tröja kommer vara ständigt fuktiga vilket inte fungerar på vintern.

Dräkten är sydd och inte limmad. Det har äntligen hänt något på våtdräktsidan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.