Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan.

Eftersom ingen annan hugger så får väl jag ta tag i det så att srpp blir nöjd:
1. En havskajak hade inte slagit runt under de förhållandena! :)
2. Positionen vid 8 resp 12 sek ser inte så stabil ut, ens på plattvatten. Ser inte enklare ut än att klättra upp i en havskajak. (Hade han haft nånstans att förvara den så hade kanske en paddelflottör i skumplast varit till hjälp?) ;-)
3. Att rolla en havskajak går betydligt snabbare. (Där kom den srpp!)
4. Att göra wetexit och reentry och roll tar inte längre tid och kräver inte samma balansakt.
5. En havskajak med vatten i sittbrunnen är inte rankare än en surfski.
6. Noterar att du jämför det med en dåligt utförd flottörsräddning. Är det det som är måttstocken för säkerhet med surfskis? ;-)

Vänder mig inte emot surfski, utan mest mot svartvita resonemang som lyfter ett svar som det enda rätta oavsett om det är torrdräkt, surfski, pontoner, lättpackning eller sänkta skatter... För en del är säkert surfski ett jättebra vinterval, men inte för alla och alltid. Det går alltid att argumentera åt mer än ett håll. Själv har jag en tendens att alltid välja det motsatta hållet. :)

Tror inte heller på att surfski är frälsningen för alla.
Gick faktiskt runt med flit på bilden...
V10 som jag paddlar är rätt rank, marginellt stabilare än en ICF K1 och nästan lika snabb. Personligen tycker jag att den är enklare att komma upp i än en havskajak (lägre sarg).För mig är det ett sätt att kunna paddla en riktigt rolig kajak på ett offensivt sätt på vintern.

Tror däremot att surfski är en optimal motionskajak. Och ja jag paddlar havskajak också... och rollar den.
 
Eftersom ingen annan hugger så får väl jag ta tag i det så att srpp blir nöjd:
1. En havskajak hade inte slagit runt under de förhållandena! :)
2. Positionen vid 8 resp 12 sek ser inte så stabil ut, ens på plattvatten. Ser inte enklare ut än att klättra upp i en havskajak. (Hade han haft nånstans att förvara den så hade kanske en paddelflottör i skumplast varit till hjälp?) ;-)
3. Att rolla en havskajak går betydligt snabbare. (Där kom den srpp!)
4. Att göra wetexit och reentry och roll tar inte längre tid och kräver inte samma balansakt.
5. En havskajak med vatten i sittbrunnen är inte rankare än en surfski.
6. Noterar att du jämför det med en dåligt utförd flottörsräddning. Är det det som är måttstocken för säkerhet med surfskis? ;-)

Då tråden ändå har spårat ur något argumenterar jag vidare för surfskidan.;)

1. Du menar att det var för tidigt på morgonen för att havskajakpaddlaren skulle tagit sig ut på vattnet?
2. Mycket enklare och stabilare än att äntra en havskajak från sjön, pga den den låga stora sittgropen.
3. Sant, men Erik mössa förblev torr.
4. Sant, men surfskidan är självlänsande så innan du har länsat kajaken sitter Erik och fikar på en kobbe 1 km bort.
5. En havskajak med vatten i sittbrunnen kan vara tokrank när vattnet rusar från sida till sida. Surfskidans sittgrop rymmer inte mycket vatten när kanotisten väl placerat baken i den.
6. Surfskidan kan grenslas från vattnet med placering av röven i sittgropen i ett svep från sidan. Gör om det med en havskajak.
7. Vem har minst vatten att torka ur sittbrunnen efter en badtur?
8. Vem har minst problem med en svettig våttdräkt efter avklarad paddeltur?
 
Jag har sedan barnsben av egen erfarenhet lärt mig att det som står i tidningar inte alltid överensstämmer med verkligheten.

Om det nu var en kanot han använde, hur vet någon här att det var en kajak? Det var kanske en kanadensare?

För övrigt så tillhör jag precis som Jens dom som har lite hår, men många mössor i klädförrådet.

Minst 3 st mössor med GoreTex (Kättermusen, Peak Performance och Extremities)
Minst 3 st mössor med Windstopper Fleece (Haglöfs, Tierra och Peak Performance.
Ett större antal stickade mössor (syrran är duktig på att sticka)
Några Buffar
Min Tilley Hat glömde jag på en flygplats vid en utlandsresa och jag har inte kommit mig för att köpa någon ny. (Det finns nog inte längre någon i Västerås som säljer Tilley Hat)

2 st neoprenmössor. Den ena neoprenmössan är sådär 1.5 mm tjock och heter nog Gator. Den andra neoprenmössan är sådär 3mm tjock och heter Palm. Palmen har ett neoprenband runt hakan, men har man den mössan på sig så hör man ingenting.

För den som vill handla har jag letat reda länkar till de neoprenmössor jag har. Hoppas de långa URL:erna funkar

Gator http://www.pricepoint.com/detail/14...or/Gator-Hot-Noggen-Neoprene-Helmet-Liner.htm


Palm :
http://www.palmequipmenteurope.com/...pe.com/&WD=cap&PN=headware.html#aNA204#aNA204

Ha respekt för kallt vatten.

Per
 
Jag har sedan barnsben av egen erfarenhet lärt mig att det som står i tidningar inte alltid överensstämmer med verkligheten.

Om det nu var en kanot han använde, hur vet någon här att det var en kajak? Det var kanske en kanadensare?


Ha respekt för kallt vatten.

Per
Så rätt så, det som står i tidningen brukar ju vara journalistens tolkning för alla vet ju att vi dykare dyker med syrgastuber, eller hur?


Vilken farkost det var är ju ointressant egentligen men jag vill minnas att det var en "liten" incident på Vättern i våras där just torrdräkt hade räddat ett liv.

Var rädda om er därute.
 
Min Tilley Hat glömde jag på en flygplats vid en utlandsresa och jag har inte kommit mig för att köpa någon ny. (Det finns nog inte längre någon i Västerås som säljer Tilley Hat)

Per

Skriv till dom o säg att en elefant åt upp den och den kom inte ut :)
Enl den brag-tag som låg i min hattficka ska dom tåla det, eller så får man en ny.
Deras garantier var iallfall då (+10 år sedan) generösa
 
Då tråden ändå har spårat ur något argumenterar jag vidare för surfskidan.;)

1. Du menar att det var för tidigt på morgonen för att havskajakpaddlaren skulle tagit sig ut på vattnet?
2. Mycket enklare och stabilare än att äntra en havskajak från sjön, pga den den låga stora sittgropen.
3. Sant, men Erik mössa förblev torr.
4. Sant, men surfskidan är självlänsande så innan du har länsat kajaken sitter Erik och fikar på en kobbe 1 km bort.
5. En havskajak med vatten i sittbrunnen kan vara tokrank när vattnet rusar från sida till sida. Surfskidans sittgrop rymmer inte mycket vatten när kanotisten väl placerat baken i den.
6. Surfskidan kan grenslas från vattnet med placering av röven i sittgropen i ett svep från sidan. Gör om det med en havskajak.
7. Vem har minst vatten att torka ur sittbrunnen efter en badtur?
8. Vem har minst problem med en svettig våttdräkt efter avklarad paddeltur?

Tack för de obestridbara argumenten. Jag har nu kommit till insikt att surfski är frälsningen för oss alla. Jag förutsätter att även Wildenstam ändrar åsikt efter att ha tagit del av dina argument. Vad skönt allt blir när man slipper nyanserna!
 
Vilken farkost det var är ju ointressant egentligen men jag vill minnas att det var en "liten" incident på Vättern i våras där just torrdräkt hade räddat ett liv.

Jag tror också att en torrdräkt hade gjort stor skillnad den gången. Jag säger inte emot beträffande att den hade kunnat rädda liv.

Jag tror inte det finns nån större anledning att fördjupa sig i den olyckan, just i den här tråden, men minns ändå att det var många som hade iéer om vad som hade kunnat rädda liv i det fallet.

Jag tror flera hade rätt. Fast lösningarna var olika. Nu gjorde de som paddlade på ett visst sätt och vi vet inte hur eller varför de gjorde sina överväganden. Med facit i handen hade de gjort annorlunda, men inte ens då hade de valt alla alternativen som föreslagits, och de hade troligen valt ett i sina ögon säkrare alternativ, som andra i sin tur hade förkastat.

Det är lite jobbigt att det inte finns ett enda helt rätt sätt. Jag konstaterar vidare att det förekommer olyckor där de inblandade anses vara mycket erfarna, kunniga och måna om säkerheten. Det gäller vid paddling, långfärdsskridsko, klättring och troligen det mesta som går att betrakta som ens i närheten av risksporter. De som gör dessa misstag har antagligen många gånger fler timmar bakom sig i aktiviteten, än många av oss som "vet" vad som är den rätta lösningen.

Så länge man klarar sig kan man alltid tycka att man bevisligen är klok och förståndig. Det gäller också alla som förolyckas - tills de just förolyckas. Vad kan man lära sig av det??
Tja, knappast så mycket mer än ödmjukhet.
 
En gyllene medelväg :)

Testade idag efter avslutad paddling att bada lite i mina paddelkläder å blev positivt förvånad!
Jag hade på mig NRS Hydroskin byxor/tröja i 0,5mm neopren, på fötterna Arstic neoprensockar å på händerna mkt tunna neoprenhandskar från GUL.
Tror det var ca 10-11gr i vattnet å kände först ingen kyla alls kunde ligga i en bra stund utan några som helst problem, känner att detta ger mig så mkt mer tid!
När det blir kallare tänker jag testa att även använda tunn skaljacka+"vettig" mössa +även använda poggisar(ihop med neoprenhandskarna)
Tänker då testa att bada igen(vid ca 5gr vattentemp) tror detta kan vara ett vettigt alternativ! Inte för alla kanske men kanske för några :)

/Janne
 
Senast ändrad:
Testade idag efter avslutad paddling att bada lite mina i paddelkläder å blev positivt förvånad!
Jag hade på mig NRS Hydroskin byxor/tröja i 0,5mm neopren, på fötterna Arstic neoprensockar å på händerna mkt tunna neoprenhandskar från GUL.
Tror det var ca 10-11gr i vattnet å kände först ingen kyla alls kunde ligga i en bra stund utan några som helst problem, känner att detta ger mig så mkt mer tid!
När det blir kallare tänker jag testa att även använda tunn skaljacka+"vettig" mössa +även använda poggisar(ihop med neoprenhandskarna)
Tänker då testa att bada igen(vid ca 5gr vattentemp) tror detta kan vara ett vettigt alternativ! Inte för alla kanske men kanske för några :)

/Janne

Det var mycket bra information. Kan du översätta tiden lite grovt i minuter (en "bra stund" ger mig en gissning på 5 minuter eller så, men jag kanske gissar helt fel)?

--- Mats ---
 
Var i exakt 15min,det kom bara i lite lite vatten men tror det gjorde mer nytta än skada! Kände oxå hur bra det gick att simma(har ju sysslat med triahtlon tidigare å vet att det går fortare med en vettig dräkt)tror man flyter lite högre i vattnet! Klart positiv upplevelse! Men ska testa som sagt när det blir riktigt kallt! (Då ska jag oxå ha neoprenluva)
PS tar tacksamt imot tips var man köper tunn neoprenluva i Sverige!

/Janne
 
Var i exakt 15min,det kom bara i lite lite vatten men tror det gjorde mer nytta än skada! Kände oxå hur bra det gick att simma(har ju sysslat med triahtlon tidigare å vet att det går fortare med en vettig dräkt)tror man flyter lite högre i vattnet! Klart positiv upplevelse! Men ska testa som sagt när det blir riktigt kallt! (Då ska jag oxå ha neoprenluva)
PS tar tacksamt imot tips var man köper tunn neoprenluva i Sverige!

/Janne

En mycket viktig sak under vinterbad är att kläderna/våtdräkten sitter tajt så den hindrar vattencirkulation. Kommer det in lite vatten så kan kroppen värma upp det men flaxar kläderna på kroppen så pumpar det in nytt kallt vatten hela tiden och då spelar det ingen roll om det är våtdräkt, torrdräkt eller vindjacka man har på sig.

Neoprenhuva kan du köpa av hummerfiskaren i G-stad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.