Hur lång är er säsong?

Det där med blöta kläder är inget stort problem om man inte är på lång tur.
Efter att man paddlat en dag måste man dock vara ordentligt snabb med att byta till torrt innan man börjar bli kallare, vilket sker snabbt om det börjar mörkna. Torra kläder gör att en natt på land är problemfri. När man sen ska paddla på morgonen så är det väl lite beroende på omständigheterna hur torr kläderna hunnit bli över natten - men ett lager med torra underkläder gör det hela rätt drägligt och är man bara ute ett par nätter är det ju inga problem att få plats med tillräckligt med torra kläder i kanoten från början.
 
Klart man har med sig torra kläder! Men om du är ute några dar så blir det allt att hoppa i lite fuktiga kalla paddelkläder på morgonen, men man blir snabbt varm efter lite paddling!
Sen har du ju torra kläder att ta på igen efter dagens paddling! Tänker dock lite på dom "stackarna" som paddlar BB som varje morgon i minst 23dar-till många många fler dar hoppar i sina 1/2fuktiga kalla paddelkläder, strongt!

/Janne
 
Beror det på att man i en kajak sitter så "i vattnet" som man blir blöt? Men om det är stilla väder borde det väl gå att hålla kläderna torra?

Jag har svårt att hålla mig i roddforumet, för lite aktivitet där ;-) Nog borde rodd på vintern vara extra fördelaktig jämfört med paddling...

Nu på hösten har det mest att göra med att (åtminstone) jag svettas en hel del och klär mig för om något skulle gå galet kunna ligga i vattnet ett tag. Dvs semi-drykläder som andas hjälpligt, men det blir varmt och svettigt. Sedan blir byxor/skor lätt blöta vid till exempel en surflandning på en strand. Är man ensam kliver man ur i vattnet då. Idealiskt vore att alltid kunna kliva i/ur torrt, men det går inte alltid. Jackan blir blöt i nederkant om vågor bryter över på mitten av kajaken.

Självklart snabbt ner i torrt på land, men inte hinner det torka klart till nästa morgon. Och som jag skrev tidigare, nu är det lugnt, men om det är riktigt kallt ute och det fick jag ju svar på.

Är det inte tråkigt att sitta baklänges när man ror långt, för det är väl det man gör?
 
Men en stilla dag och om man tar det lugnt, då måste man väl kunna hålla sig torr?

Tillägg:
Fick svar just såg jag :)

Så mycket tråkigare färdas baklänges tror jag inte det är, när man åker tåg går det ju bra...
 
Nog borde rodd på vintern vara extra fördelaktig jämfört med paddling...
Det beror ju på åt vilket håll man är lagd,,,,,,,, (nej inte det ni nu tänker på, snuskpellar)

Jag föredrar närkontakt, gärna både i och under vattnet oavsett årstid. Jag har nog säl i generna för jag ser klart och tydligt under vattnet i östersjön, och näsborrarna tar inte heller in nåt vatten.


Åter till ämnet: jag tänker lösa problemet så, att jag syr ett tält modell kåta som är packbar i kajaken, då går det att elda i den och få varmt, myggfritt och att torka kläder och laga mat inomhus.
 
Åter till ämnet: jag tänker lösa problemet så, att jag syr ett tält modell kåta som är packbar i kajaken, då går det att elda i den och få varmt, myggfritt och att torka kläder och laga mat inomhus.

Intressant, vilken storlek funderar du på att göra den, och vad med stänger?

Så mycket tråkigare färdas baklänges tror jag inte det är, när man åker tåg går det ju bra...

Förklarar saken, jag ogillar att åka tåg/tunnelbana etc baklänges.
 
.... Tänker dock lite på dom "stackarna" som paddlar BB som varje morgon i minst 23dar-till många många fler dar hoppar i sina 1/2fuktiga kalla paddelkläder, strongt!

/Janne

Det fuktiga understället drar man lämpligen på när man lägger sig i sovsäcken. På så sätt är det torrt på morgonen och man slipper byta om till sina 1/2-fuktiga och kalla paddelkläder.

En av "stackarna" 2007.
 
Intressant, vilken storlek funderar du på att göra den, och vad med stänger?
Jag har inte funderat ut storleken än, jag ska rita lite och leka med lättvikts"engångs"pressenning först, som både är skitbillig och svetsbar.

Stängerna gör jag av mopp-rak-kvastskaft i aluminium som går att kraga så stängerna blir delbara. Den aluminiumkvaliten är riktigt stark.
 
Hej Peter!

Grattis till ditt BB verkligen strongt gjort! Har själv planer att "försöka" mig på det :) Trodde faktiskt att jag skulle vara 1/2 blött resan igenom! Kan det vara så att man kan torka sina underställ på det sättet å att inte allt även sovsäcken blir !/2 blött den oxå med tiden!
Kan stå ut med att paddlingen startar lite 1/2 blött å så, men vill gärna då vara helt torr i sovsäck/tält!

/Janne
 
Har ett minne från en tidig säsongsstart. Det var för ungefär 30 år sedan så det är väl preskriberat nu ;-)

Fick ett ryck och paddlade (canadensare) ut ensam till Stora Skeppsholmen en lördag tidigt i april. Slog upp tältet på ett bra ställe och ordnade varm kvällsmat. Gick ett varv runt ön och tog sen en tidig kväll. Hade en bra dunsäck med dubbla dragkedjor i sidan och dragsko både runt huvan och runt axlar/hals. Det var nog någon minusgrad på natten så jag drog åt runt ansiktet och sen ner med händerna och drog åt nästa också för att verkligen låsa inne den fina värmen. Till historien hör att jag hemma ofta sov på mage med armarna i kors under kudden…

Vaknade på småtimmarna av att det var något kletigt som satt fast på ansiktet och jag frös bakpå huvudet. Jag låg på mage och hade snurrat i säcken så att ansiktshålet fanns i nacken. Det klibbiga i ansiktet var den av min andning blöta sovsäcken. Bägge armarna hade somnat och låg under mig. Det tog många och långa minuter (kändes som timmar men kanske var sekunder?) innan jag lyckats att kravla mig runt, få liv i armarna, komma ut säcken, lugna nerverna och byta t-tröja och långkalsonger (bomull). Resten av natten sov jag med GOD ventilation i säcken.

Och – ja – jag har sovit i tält på vinter efter det. Men aldrig mer ensam och det får bli mitt råd till er!
 
Har ett minne från en tidig säsongsstart. Det var för ungefär 30 år sedan så det är väl preskriberat nu ;-)

Fick ett ryck och paddlade (canadensare) ut ensam till Stora Skeppsholmen en lördag tidigt i april. Slog upp tältet på ett bra ställe och ordnade varm kvällsmat. Gick ett varv runt ön och tog sen en tidig kväll. Hade en bra dunsäck med dubbla dragkedjor i sidan och dragsko både runt huvan och runt axlar/hals. Det var nog någon minusgrad på natten så jag drog åt runt ansiktet och sen ner med händerna och drog åt nästa också för att verkligen låsa inne den fina värmen. Till historien hör att jag hemma ofta sov på mage med armarna i kors under kudden…

Vaknade på småtimmarna av att det var något kletigt som satt fast på ansiktet och jag frös bakpå huvudet. Jag låg på mage och hade snurrat i säcken så att ansiktshålet fanns i nacken. Det klibbiga i ansiktet var den av min andning blöta sovsäcken. Bägge armarna hade somnat och låg under mig. Det tog många och långa minuter (kändes som timmar men kanske var sekunder?) innan jag lyckats att kravla mig runt, få liv i armarna, komma ut säcken, lugna nerverna och byta t-tröja och långkalsonger (bomull). Resten av natten sov jag med GOD ventilation i säcken.

Och – ja – jag har sovit i tält på vinter efter det. Men aldrig mer ensam och det får bli mitt råd till er!

Det är anledningen till varför jag föredrar att paddla och bo i stuga eller dagsturer :). Men man kommer ju längre ut bland öar och får se mer om man tältar eller så. Vi har annars ett sånt mycket bra "kupoltält". Det är inte jag som använder det mest.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.