Vilken vingpaddel?

Söker tips på vingpaddel för motionspaddling. Har ingen erfarenhet av paddling med vingpaddel sedan tidigare. Har mest bara "hört" att det är det man skall ha.
 
Är i samma sits även om jag har provat sonens vinge ett par gånger. Nya paddeln ska kunna användas av både honom och mig.

Råden är många men ett har de gemensamt - välj ett litet blad!

Sen säger en del att man ska ha ett mjukt skaft och andra säger att man ska ha ett styvt och vilken vinkel man ska montera bladen är också olika teorier om.

För mig lutar det åt litet blad, styvt skaft och liten vinkel (30-45°).
 
Håller med till 100% :) Hellre lite för litet blad än för stort! Tror inte det styva skaftet är negativt som ett ev för stort blad är! Så jag kör styvt skaft(100%kol) å vinkel på 45gr!

/Janne
 
som det sagts tidigare hellre liten och rapp än stor och slapp. Man kan väl sammanfatta det som så att typ alla som tycker att ett mjukt skaft är en bra ide har för stora blad.

för alla som åker lite skidor kan man dra liknelsen att man går in i en sportaffär för att köpa stavar men de har inte stavar i rätt längd så de rekommenderar dig att köpa ett par längre men mjukare stavar istället för när du tar i kommer de ju böja sig till rätt längd. Vansinne och en kvarleva från när paddlarna var i trä eller glasfiber och man inte kunde göra dem så styva så man gjorde större blad problemet med ett stort blad och mjukt skaft är att man får bäst effekt av kraften som kommer i början av draget och om man i det läget får kanongrepp i vattnet men inte accelererar kajaken utan böjer skaftet. sedan flexar paddeln tillbaks senare i daget där effekten inte alls blir lika bra. enda gången ett mjukt skaft är aktuellt är när man redan har de minsta bladen och vill att det skall bli ännu snällare.
 
Jag kör alltid med hel! Lite lättare(ca 50gr) Men fördelen med delbar är att den är enklare att transportera +du kan ändra vinkel å ev oxå längden!

/Janne
 
Jag gillar bäst delbara paddlar. Har två vingar (Epic och VKV) som båda är delbara och justerbara i längd och vinkel. Passar alla i familjen med olika preferenser. Och jag själv provar mig fram med olika längder och vinklar.

De blir lättare att stuva in i bilen om de är delbara. Nackdelen är att de blir lite tyngre och kanske dyrare.
 
Är i samma sits även om jag har provat sonens vinge ett par gånger. Nya paddeln ska kunna användas av både honom och mig.

Råden är många men ett har de gemensamt - välj ett litet blad!

Sen säger en del att man ska ha ett mjukt skaft och andra säger att man ska ha ett styvt och vilken vinkel man ska montera bladen är också olika teorier om.

För mig lutar det åt litet blad, styvt skaft och liten vinkel (30-45°).

Har nu varit och provat ett par olika (Bracsa FW, IV och VII). Det blir en IV som kändes mindre kritisk i draget än FW och VII blir onödigt stor och kändes också vassare i draget. Jag gissar att man med perfekt teknik kan hålla de hastigheter jag brukar även med en FW men jag väljer ändå den lite större. Ordern är mailad så nu är det försent att ångra ;-)
 
Tror det är en myt att mjukt skaft flexar...

Jag kan fullständigt förstå att en mjuk skidstav kan flexa, för man håller i ena änden och den andra änden sitter fast i snön. Men så håller man ju inte en paddel!

Jag kollade lite under morgonen paddeltur och mina händer håller fast i paddeln ca 20 cm från skaftets ändar (om man räknar bort själva vingen och dess hylsa).

Under paddeltaget så drar man med ena handen medan man trycker med den andra. Det finns således inget skäl att tro att skaftet ska flexa mellan händerna om man trycker och drar med ungefär samma kraft.

Var skulle då skaftet flexa . . . på de 20 cm mellan handen och bladet? Nej jag tror detta är en myt.

Själv använder jag en Kanuk Children som har kolfiberblad och glasfiberskaft - och den flexar inte.

Kanske är det annorlunda när en tävlingspaddlare tar i allt de har under en start, men låt oss hålla diskussionen till olika former av motions- och havspaddling.

Hälsningar
Peter
 
Jag tror inte att det är en myt. Krafterna är ju anbringade längs en linje som kanske är totalt en och en halv meter, två krafter åt ett håll och en i mitten åt den andra. Ett vanligt elementarfall av balkböjning. Bladet har f ö en annan styvhet än skaftet så precis var max utböjning uppstår är inte uppenbart, men det är förstås bara en fråga om hur mycket det böjer sig.

Jag tror personligen att man kan känna skillnad. Dock tycker jag mig att jag har kunnat konstatera att paddlar som har ett skaft som vid "hantering på land" känns mjuka ändå inte har känts mjuka vid paddling, resp styvare skaft (på land) har känts som om de flexar vid hårda paddeltag.
 
Har nu varit och provat ett par olika (Bracsa FW, IV och VII). Det blir en IV som kändes mindre kritisk i draget än FW och VII blir onödigt stor och kändes också vassare i draget. Jag gissar att man med perfekt teknik kan hålla de hastigheter jag brukar även med en FW men jag väljer ändå den lite större. Ordern är mailad så nu är det försent att ångra ;-)

grattis du har just valt en paddel optimerad för att paddla 500m på någonstans mellan 1:50 och 2 min eller 1000m på ca 3:55 4:10 i en tävlingslåda på 12 kg. Paddeln är optimerad för snabba accelerationer och hög intensitet. Själv bytte jag för några år sedan från just denna modell och storlek för att den pga sin aggresivitet inte tillåter mig att hålla tillräcklig marchfart och att jag i rycken drar på mig för mycket syra jag har efter bytet gjort mina allra bästa resultat bland annat två vinster på DKM+ 5:e plats på marathon VM mm så jag vet vad jag snackar om . mo jag var du skulle jag maila om ordern och se till att få en FW i stället.

Magnus Siverbrant
Förbundskapten Svenska Marathonlandslaget
 
grattis du har just valt en paddel optimerad för att paddla 500m på någonstans mellan 1:50 och 2 min eller 1000m på ca 3:55 4:10 i en tävlingslåda på 12 kg. Paddeln är optimerad för snabba accelerationer och hög intensitet. Själv bytte jag för några år sedan från just denna modell och storlek för att den pga sin aggresivitet inte tillåter mig att hålla tillräcklig marchfart och att jag i rycken drar på mig för mycket syra jag har efter bytet gjort mina allra bästa resultat bland annat två vinster på DKM+ 5:e plats på marathon VM mm så jag vet vad jag snackar om . mo jag var du skulle jag maila om ordern och se till att få en FW i stället.

Magnus Siverbrant
Förbundskapten Svenska Marathonlandslaget

Vojne - vojne...
Jag har läst dina kloka ord, både här, på p-kraft och siverbrant. Även andra säger motsvarande sak men min kropp håller inte med när jag provar. Jag tillhör inte eliten och kommer aldrig att göra snabba acc eller ryck men vill ändå ge vingpadddeln en ärlig chans. Därav provturen igår med ett varv runt Slandön (5,7 km) för varje paddel. Det skiljde bara 0,5 km/h i fart** 9,0 resp 9,5 men känslan var överlägsen i IV:an. Har jag valt fel får jag stå med skammen och sätta ut en annons...

** med Commander och min dåliga teknik...

Grattis till segern i DKM och skriv gärna ett par rader om Marlin o Nemo på din hemsida!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.