Jag vill lära mig rolla!

grymt_elak,
Ledsen om du tog illa vid dig när jag försynt tog upp den gamla frågan vad rollen är bra för.
Men det är fria fora och även om det kanske var provokativt så är jag uppriktigt intresserad av att få goda argument och jag hade nog inte fått samma svar om jag tagit upp det i ett 'rakt fram'-sammanhang.
Det kanske kan komma fram nya saker när man vänder på gamla stenar och det tycker jag det gjort för min del.
Slut.
 
För att travestera filmcitat:
Regel nr 1. man rollar inte med paddeln - man rollar med kroppen
Regel nr 2. man rollar inte med paddeln - man rollar med kroppen
Regel nr 3. man rollar inte med paddeln - man rollar med kroppen...

När jag undervisar roll (senast nu i Tranås i helgen) är en av de viktigaste punkterna att få eleven att glömma paddeln. Den är mest i vägen när man skall få in motoriken - föga mer än ett passivt mothåll...

Att din GP dyker, Måns, innebär att du lägger för stor kraft i paddeln. Motoriken/tekniken behöver utvecklas mer. En GP flyter och flytkraften räcker i de flesta fall.

Några råd (mer finns på min sajt):

1. Lägg pannan mot fördäcket under de första tre fjärdedelarna av rollen - rör varken kroppen eller paddeln utan låt tyngdkraften och rörelseenergin fixa merparten av varvet. Då kommer du upp med ansiktet i vattenytan utan att rört en fena och utan att ha behövt slösa paddelsvep på att komma upp till ytan. (Vanligt nybörjarfel är att resa överkroppen under vatten och därigenom bromsa rollan).

2. Så fort du ser ytan lägger du dig på rygg med axlarna och huvudet i vattnet - en hand vid var axel och armbågarna vid bålens sidor. Vrid kajaken rätt genom att böja ryggen bakåt. När kajaken ligger rättvänd hjälper den till att lyfta dig. (Vanliga nybörjarfel: att hamna med ansiktet ner eller att vifta med paddeln ovanför huvudet i den felaktiga förställningen att längre hävstång är en fördel.)

3. Glid in med överkroppen på akterdäck - håret i nacken skall släpa i däcket. Rör inte paddeln - med en hand vid varje axel följer den med i ett perfekt svep och finns vinkelrätt ut från kajaken med maximalt stöd när du är glider in på däck. Är akterdäcket högt behövs ett bestämt drag i paddelskaftet. (Vanligt nybörjarfel: att lyfta huvudet för tidigt eller att börja flaxa med paddeln).

Gjorde mina första fyra rollar idag. Kan inte påstå att de sitter, men de två sista satt efter varandra. Den första av dem efter att jag slutat prova, och väntade på att få upp en kajak till mig så jag kunde göra reentry och dra upp mig mot fören. Fick för mig att prova en sista gång, och där satt den. Den andra efter att vi åkt därifrån, upptäckt att glsögonen lossnat från remmen och trillat ner, hittade dem, klev ur kajaken, och gjorde ett försök att komma tillbaka med reentry och roll, som fungerade.

Det som just nu gör absolut mest för mig är "stirra på paddeln". Men punkterna ovan var de jag hade med mig i huvudet ut. Punkt 1 om jag förstår det rätt handlar om när man trillar i och innan det är dags att börja rolla. I så fall sitter den, men jag har märkt att de som tränar oftast trillar i med ryggen före, då det är svårt att komma runt. Kan någon förklara vitsen med att ändå säga att standarden är att trilla framåt?

2an, det jag blivit itutad innan är att det är viktigt att börja med paddeln ovanför ytan. Om man inte är väldigt vig är tvåan ovan beskriven så att paddeln ovanför vattenytan inte är så viktig som att stanna kvar i boxen?

--- Mats ---
 
Gjorde mina första fyra rollar idag. Kan inte påstå att de sitter, men de två sista satt efter varandra. Den första av dem efter att jag slutat prova, och väntade på att få upp en kajak till mig så jag kunde göra reentry och dra upp mig mot fören. Fick för mig att prova en sista gång, och där satt den. Den andra efter att vi åkt därifrån, upptäckt att glsögonen lossnat från remmen och trillat ner, hittade dem, klev ur kajaken, och gjorde ett försök att komma tillbaka med reentry och roll, som fungerade.

Det som just nu gör absolut mest för mig är "stirra på paddeln". Men punkterna ovan var de jag hade med mig i huvudet ut. Punkt 1 om jag förstår det rätt handlar om när man trillar i och innan det är dags att börja rolla. I så fall sitter den, men jag har märkt att de som tränar oftast trillar i med ryggen före, då det är svårt att komma runt. Kan någon förklara vitsen med att ändå säga att standarden är att trilla framåt?

2an, det jag blivit itutad innan är att det är viktigt att börja med paddeln ovanför ytan. Om man inte är väldigt vig är tvåan ovan beskriven så att paddeln ovanför vattenytan inte är så viktig som att stanna kvar i boxen?

--- Mats ---

Punkt 1 - lutar du dig framåt, så mycket du kan "pannan mot fördäck" som Björn skriver så hamnar du ju nära ytan och med kroppen i ett läge där du genom att "veckla ut dig" på det sätt som sen beskrivs i punt 2 kommer få kajaken att "vridas" upp av kroppen. Du kommer snart märka hur lite kraft du behöver lägga på paddelbladet när du gör så och sen kommer till sista punkten, glida upp med rygg/huvud över akterdäck. Och tipset jag skrev förut "stirra" på paddelbladet, det kommer hjälpa dig att "tvinga" in kroppen och huvudet i rätt position.

/Rickard
 
Mats, det jag beskriver är en vanlig grönländsk standardroll - den som enligt min erfarenhet är lättast att lära och kräver minst timing och kraft - dvs ger mest säkerhetsmarginal i ett trängt läge.Men naturligtvis kan du rolla från ett utgångsläge på rygg på akterdäcket och gå upp framåtlutad på fördäck, gå upp och ner på samma sida, gå både upp och ner över fördäck, gå upp från sidan med en C-C, hålla paddeln i ena eller båda händerna etc etc.

Att stirra på paddeln och att plaska för att känna att den ligger rätt och är ovanför vattenytan ser jag som en nödlösning som underlättar för den som ännu inte kommit på att man kan rolla med midjan och höfterna. Och inget större fel i det - många duktiga paddlare rollar konsekvent med paddel och rå styrka och känner inget behov av att gå vidare: if it ain´t broken, don´t fix it.

Men jag vill dela med mig av en teknik där rollandet är en långsam graciös rörelse som tar mindre kraft än ett vanligt paddeltag och där säkerhetsmarginalen så stor att det är svårt att ens tänka sig en situation där man måste ta i eller koncentrera sig.
 
Mats, det jag beskriver är en vanlig grönländsk standardroll - den som enligt min erfarenhet är lättast att lära och kräver minst timing och kraft - dvs ger mest säkerhetsmarginal i ett trängt läge.Men naturligtvis kan du rolla från ett utgångsläge på rygg på akterdäcket och gå upp framåtlutad på fördäck, gå upp och ner på samma sida, gå både upp och ner över fördäck, gå upp från sidan med en C-C, hålla paddeln i ena eller båda händerna etc etc.

Att stirra på paddeln och att plaska för att känna att den ligger rätt och är ovanför vattenytan ser jag som en nödlösning som underlättar för den som ännu inte kommit på att man kan rolla med midjan och höfterna. Och inget större fel i det - många duktiga paddlare rollar konsekvent med paddel och rå styrka och känner inget behov av att gå vidare: if it ain´t broken, don´t fix it.

Men jag vill dela med mig av en teknik där rollandet är en långsam graciös rörelse som tar mindre kraft än ett vanligt paddeltag och där säkerhetsmarginalen så stor att det är svårt att ens tänka sig en situation där man måste ta i eller koncentrera sig.

Tack för både ditt och Rijas svar. Jag kan se på video att folk kan rolla utan paddel. Även om jag är säker på att min kajak är mycket sämre än deras får jag ju också tro att så länge jag behöver kraft i min paddel och ändå inte har en marginal för att komma upp, så gör jag inte på bästa sätt. Oberoende av vilket har jag lärt mig att till och med ett högt stöd sitter i höften och inte paddeln.

Det har hänt mig i andra kajakövningar att något pltsöligt bara sitter. Den roll jag tror att jag använder mig av är en sveproll, och den låter rät lik en grönlandsroll, så jag är väldigt intresserad av att förstå den teknik du beskriver så jag kan prova den. Tror jag har tillräckligt mycket för att ha med mig i huvudet för nästa försök, som troligen får dröja ett tag. Låter inte som en större skillnad utom fokus på att paddeln skall vara över ytan innan start, vilket i sin tur är löst i ditt fall med att vänta tills huvudet kommer nära ytan innan start.

Men ingendera besvarade varför man inte faller med ryggen först mot den sida man vill rolla upp på, istället för att falla platt på kajaken med målet att gå 3/4 varv, något som faktiskt verkar svårare än att stanna efter ett kvarts varv.

--- Mats ---
 
Jag föredrar alltid att gå varvet runt, främst beroende på att jag då kan använda tyngdkraften för att få fart ner i vattnet, rörelseenergin för att komma upp på andra sidan och flytkraften för att glida in på akterdäck. Ingen onödig energiåtgång alltså. Håller du sedan händerna nära axlarna behöver du inte fundera alls på paddeln - den följer med i ett perfekt svep, när du glider in på akterdäck.

Grönländsk teknik, både paddling, manövrering och rollande, går ut på enerieffektivitet - att åstadkomma så mycket resultat som möjligt med så lite arbete som möjligt - en sorts programmatisk lättja som är nödvändig för människor som lever precis på gränsen för mänsklig överlevnad och som ligger taoismens tankar nära: "göra utan att göra". Därför ser det ofta så drömlikt lätt och elegant ut när en duktig grönlandsrollare är i farten - titta till exempel Ann-Kristin Skinlo eller Alison Sigety - och njut.

Om du går ner och upp på samma sida måste du bromsa rörelsen under vatten, starta om i andra riktningen och hinna få fart nog för att komma upp utan att slita med paddeln. Enda fördelen är att man i början inte blir lika desorienterad, som om man gör hela varvet, annars mest nackdelar.

Att gå ner och upp på samma sida är egentligen ur den synvinkeln snarare ett misslyckat högt stöd - där man istället för att stanna på ytan och låta vattnet bära tyngden av överkroppen, tappar flytkraften och hamnar under vattnet.
 
Alla gör i princip sin egen roll efter vilken typ av kajak man använder och hur man är skapt. Alla kan självklart inte ligga dubbelvikta som räkor på fördäcket. Dock är det förstås viktigt att man håller sig så nära vattenytan som möjligt. Det är också förstås väldigt bra att träna på att mjuka upp sig i midjan.

Anton som rolla på den här videon är i princip självlärd han började rolla i tidig skolålder. Han börjar med att böja sig framåt på fördäcket. Man ser redan under utgångsläget att kajaken börjar att luta. Paddel svepet är bara det sista lilla som behövs för att få kajaken på rätt köl. Man ser också vid 120-130 hur han i princip "bara" flyter upp bredvid kajaken.

http://www.youtube.com/watch?v=7MxQM6NE5Rc

Det är också viktigt att inte ha bråttom. Men för att få till en graciös roll gäller det nog tyvär som det mesta här i livet att man måste öva. Anton har också tränat mycke bracing

Det är också väldigt praktiskt om man har någon duktig rollare som kan kolla hur du gör och sedan komma med tips hur du kan förbåttra din roll. Oftast är det bara förvånansvärt små detaljer som behöver rättas till.

En bra grej man kan göra är att öva på en relativt långgrund strand då kan man ta stöd på botten och sakta jobba sig utåt.

Hans Friedel
 
Men ingendera besvarade varför man inte faller med ryggen först mot den sida man vill rolla upp på, istället för att falla platt på kajaken med målet att gå 3/4 varv, något som faktiskt verkar svårare än att stanna efter ett kvarts varv.

--- Mats ---
Att gå ner och upp på samma sida är egentligen ur den synvinkeln snarare ett misslyckat högt stöd - där man istället för att stanna på ytan och låta vattnet bära tyngden av överkroppen, tappar flytkraften och hamnar under vattnet.

Omständigheterna får förstås avgöra saken. Jag föll nyligen baklänges i brytande medsjö. För övrigt min första kapsejsning i skarpt läge! Kajaken hamnade tvärs en brytande våg och jag fann mig plötsligt liggande på lovartssidan. Ett första försök att ta mig upp med ett högt stöd misslyckades. Jag valde då att sjunka ner i vattnet igen för att sedan rolla upp på grönlandsvis.
Räddningsmanövern kändes helt odramatisk och tog säkert inte mer än 10 sekunder.
Misslyckat högt stöd ja. Frågan är huruvida räddningsmanövern var en halv roll eller ett 180-graders högt stöd ;-)
 
Jag föredrar alltid att gå varvet runt, främst beroende på att jag då kan använda tyngdkraften för att få fart ner i vattnet, rörelseenergin för att komma upp på andra sidan och flytkraften för att glida in på akterdäck. Ingen onödig energiåtgång alltså. Håller du sedan händerna nära axlarna behöver du inte fundera alls på paddeln - den följer med i ett perfekt svep, när du glider in på akterdäck.

Grönländsk teknik, både paddling, manövrering och rollande, går ut på enerieffektivitet - att åstadkomma så mycket resultat som möjligt med så lite arbete som möjligt - en sorts programmatisk lättja som är nödvändig för människor som lever precis på gränsen för mänsklig överlevnad och som ligger taoismens tankar nära: "göra utan att göra". Därför ser det ofta så drömlikt lätt och elegant ut när en duktig grönlandsrollare är i farten - titta till exempel Ann-Kristin Skinlo eller Alison Sigety - och njut.

Om du går ner och upp på samma sida måste du bromsa rörelsen under vatten, starta om i andra riktningen och hinna få fart nog för att komma upp utan att slita med paddeln. Enda fördelen är att man i början inte blir lika desorienterad, som om man gör hela varvet, annars mest nackdelar.

Att gå ner och upp på samma sida är egentligen ur den synvinkeln snarare ett misslyckat högt stöd - där man istället för att stanna på ytan och låta vattnet bära tyngden av överkroppen, tappar flytkraften och hamnar under vattnet.

Kan man möjligen säga att för den som inte har för avsikt att rolla, utan ser rollen som ett sätt att rätta upp resultatet av en problem på grund av oväntad händelse eller ett misslyckat stöd, så är det naturliga att trilla i med ryggen före och komma upp på samma sida, medans den som gör 3/4 varv gör det för att rollen är en del av en plan?

--- Mats ---
 
Mitt problem var att den roll jag lärde mig hos forspaddlarna är att den inte funkar med grönlandspaddel eller utan paddel, och den är en genväg till en roll som funkar för det mesta, men inte alltod. Rollen är snabb och kraftfull men inte särskilt pålitlig känns det som.

Igår var jag på en kurs i gränlandsrollning med Helen Wilson, och nu funkar rolen med grönladspaddel. Lugnt å fint och utan kraft. Hittar man bara sin "balance brace" så kan man rolla hur långsamt och kontrollerat man själv vill, och nu har jag lite att öva på under sommaren.
Kan inte annat än rekommendera hennes rollkurser, det var mycket lärorikt och roligt.

/Måns
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.