Jag vill lära mig rolla!

Kolla paddelvinkeln

Om du har en vinklad paddel kan det vara problemet. På ena sidan går bladet ovanför vattnet, på den andra skär den ner. Har du paddel med ställbar vinkel, se till att den är 0 grader. Med grönlandspaddel spelar det ingen roll eftersom den är ovinklad.

Träna annars din bästa sida tills du förfinat rollen och kan göra den tekniskt optimalt. Testa att börja rolla långsamt och försök stanna i jämviktläget (scullingläget) innan kajaken rätas upp. Då rollar du på teknik och inte styrka. Försök sedan analysera rörelsen och utför den på andra sidan.
 
Om du har en europapaddel kan det vara problemet.

Om du inte prövat att rolla med grönlandspaddel, så är det verkligen att rekommendera. Paddeln i sig har flytkraft och iom att man håller den förskjutet (vänsterhanden nästan längst ut på vänster blad och högerhanden någonstans mitt på för roll där man går ner på vänster- och upp på höger sida) så når man kolossalt långt ut i svepet.

Dessutom finns det hur många trixs och rollar som helst att lära sig med grönlandspaddeln. Med europapaddeln är det utbudet lite mindre...
De flesta av dessa rollar saknar ju praktisk nytta och tillämpning om man inte brukar harpunera säl i samband med paddling, men dels är det väldigt roligt och sedan inbjuder det till övning och vattenvana, vilket aldrig kan vara fel i kajaksammanhang ? När man väl bytt till grönlandspaddel dröjer det sällan länge innan man inser att man klarar sig fint runt utan den också, med bara en norsaq eller bara händer.
 
Skillnad på kajak och kajak

Glad i hågen och full av tillförlit efter vinterns bassängövningar med korta forskajaker provade jag i försomras att prova att rolla min egen havskajak (Prijon Seayak). Med våtdräkt/huva tog jag mot till mig i det kalla skärgårdsvattnet och det gick åt pipan, kom inte upp helt enkelt. Har sen dess provat att göra en roll efter varje paddeltur jag gjort och det gick lika illa varje gång till för ett par veckor sen, då den satt för första gången. Har sen dess gjort säkert 30-40 lyckade rollar men rätt var det är så misslyckas jag och när jag gjort det så verkar det dömt att lyckas igen. Inte på en gång i alla fall, men väntar jag till dan efter eller så så går det ofta bra. I går gjorde jag säkert 10 rollar och tänkte "nu kan jag detta, om jag bara inte slarvar". I morse gjorde jag 3-4 rollar och tänkte att jag skulle göra en til innan jag kliver upp på land, och då missade jag. Provade igen 2 ggr men missade dom oxå. Provar jag i morgon igen så tror jag nog att det kommer att gå bra, till nästa misslyckande....

Att rolla min kajak är betydligt svårare än de korta forskajaker jag använde i bassängen, minsta misstag och det går åt pipan. För mig verkar det alltså vara en väldigt fin inje mellan en lyckad och en misslyckad roll och jag kan aldrig vara riktigt säker på om jag skall lyckas eller inte. Det är ju inte som att lära sig cykla precis, att när man väl kan det så kan man det. Efter en misslyckad roll är den som förgjort, om jag inte låter det gå en liten tidd mellan försöken. Är det i huvudet problemet sitter? Psykologi?

/Måns
 
Psykologi - absolut. Och givetvis en dos teknik och till slut kanske även kajaken. Tycker ju normalt att det är lättare att rolla en havskajak än en forslåda, de är ju bredare och mer "kant" att komma förbi medan havskajaken är smalare och rundare. I alla fall de jag brukar paddla. I och med att du tycker tvärtom så kanske du inte har så bra kontakt med din kajak, din Prijon?

När jag går från en forslåda till min Tiderace så känns det ju nästan som den rollar sig själv och även om din Prijon är högre, både i brunn och akterdäck så skulle det ju kanske underlätta att se till att du har riktigt bra kontakt med din båt.

Teknik - ett bra trick tycker jag är att verkligen "stirra" på paddelbladet. Stirra lika stint som en boxare glor på sin motståndare inför match. Verkligen se att du har bladet på ytan och sen, under rollen inte släppa det med blicken ens för en blinkning, inte förän du är helt uppe. Om du gör det så kommer huvudet automatiskt att hamna rätt och komma upp sist. Hjälpte mig mycket när jag nötte in min roll.

/Rickard
 
Intressant att du tycker havskajaken är lättare än forslådan att rolla, själv tycker jag att man bara behöver göra ett halvhjärtat försök med ett ganska kort drag för att få runt forslådan medan min Seayak kräver mer. Ska nog försöka rolla andra havskajaker för att se om det är någon skillnad.
Tycker jag har bra kontakt med min kajak, försöker låsa fast mig med hjälp av fötter och knän, men jag vet att jag har ett ganska högt akterdäck vilket göt det svårt med tillbakalutningen.
Det där med att stirra, menar du bokstavligen stirra, med öppna ögon alltså? Använde simglasögon i början när jag skulle lära mig rolla men kör nu utan och eftersom jag har linser vill jag inte gärna titta under vattnet.
Är övertygad om att mitt problem är framförallt psykologiskt, måste försöka jobba på det men frågan är hur? Skulle vilja bli säker på min roll, att när de yttre omständigheterna är goda och jag inte slarvar, ja då skall den sitta som en smäck.

/Måns
 
Höjd på akterdäck är absolut en faktor, speciellt om du avslutar bakåtlutad. Sen spelar höjd och bredd på kajaken också roll, en grönlandskajak med knappt något fribord alls skulle du säkerligen uppleva som mycket mer lättrollad än din Seayak.

Men, viktigast av allt är ju givetvis tekniken. Och att verkligen fästa blicken på paddelbladet, hela vägen genom rollen och ja - verkligen stirra på det, släpp det inte med blicken kommer ju att "tvinga" ditt huvud och kropp in i rätt rörelse.

Linser har jag också, har aldrig tappat någon under en roll trots öppna ögon under vatten
 
Intressant att du tycker havskajaken är lättare än forslådan att rolla, själv tycker jag att man bara behöver göra ett halvhjärtat försök med ett ganska kort drag för att få runt forslådan medan min Seayak kräver mer. Ska nog försöka rolla andra havskajaker för att se om det är någon skillnad.
Tycker jag har bra kontakt med min kajak, försöker låsa fast mig med hjälp av fötter och knän, men jag vet att jag har ett ganska högt akterdäck vilket göt det svårt med tillbakalutningen.
Det där med att stirra, menar du bokstavligen stirra, med öppna ögon alltså? Använde simglasögon i början när jag skulle lära mig rolla men kör nu utan och eftersom jag har linser vill jag inte gärna titta under vattnet.
Är övertygad om att mitt problem är framförallt psykologiskt, måste försöka jobba på det men frågan är hur? Skulle vilja bli säker på min roll, att när de yttre omständigheterna är goda och jag inte slarvar, ja då skall den sitta som en smäck.

/Måns


Här en bra video

http://www.youtube.com/watch?v=34KdMDe6iSo&feature=related

Det här är den roll som jag använder. (försöker)

Viktigt är att bladet verkligen kommer upp på vattenytan. Se till att verkligen paddeln hamnar på sidan av kajaken. Sträck armarna mot vattenytan och luta dig så långt fram som möjligt. Se också till att svepa ut med paddeln från kajaken.

Det går att rolla med bladet under vattenytan men det är betydligt osäkrare. Det är också risk att man fastnar i kajaken med paddeln

Håller du paddeln som för vanligt raktfram paddling hamnar bladet rätt. Börjar man draget med bladet på vattenytan brukar också bladet rikta in sig om man inte håller alltför krampaktigt i paddeln. Titta också på bladet man brukar se att bladet ligger hyffsat rätt.

Det är knät som är på paddelsidan som trycker upp kajaken

Visst är det bra om akterdäcket inte är allför högt. Men se till att sitsen är så långt fram som möjligt. Man brukar också lätta från sitsen lite om däcket är högt.

Koncetrera dig på setuppen av rollen det är viktigt att du ligger rätt när du börjar rollen

En likartad roll är skruvrollen

http://www.youtube.com/watch?v=ff_te_yjcHM&feature=related

Rätt gjorda är dessa rollar bra bruksrollar som snabbt ser till att paddlare är back in buisness.

Visuallisera rollen innan du börjar rollen

När rollen börjar sitta försök att använda mindre kraft när du rollar

Gör man rätt kan man rolla de flesta kajaker det skiljer inte så mycket faktiskt viktigast är att man inte ramlar ur kajaken

Roll on

Hans Friedel
 
Kajaktiv lär ut C till C rollen, antar den är bättre i strömmande vatten då man kommer upp direkt i paddelställning (ej bakåtlutad).

Denna film var pedagogisk: http://www.youtube.com/watch?v=z1_WBMUGN6g

Vill man prompt se den där skrämmande mannen i bylsigt latex och speedos finns den så klart där med (höftrörelsen är tydligare där): http://www.youtube.com/watch?v=Dguv1CdEJXQ

Viktigt är att hålla stödhandens armbåge kvar vid sidan av kroppen och att huvudet ska upp sist (titta på bladet).
 
Det viktigaste är ju att man har en roll som funkar, och för egen del tyckte jag sveprollen var enklare att lära sig än C-to-C. Jag kör fortfarande sveproll i forsen eftersom jag vet att jag troligtvis kommer upp men på plattvatten räcker det med att lägga ut paddelbladet nånstans och knycka till med höften så är jag uppe... handlar bara om att nöta
 
Jag tycker mig ha kommit dit att jag tycker jag har en roll som fungerar oftast, kan vara lite av en hybrid kanske men skulle nog kategorisera den som "back deck sweep roll" trots allt. Men problemet är att den inte sitter som en smäck; rätt var det är så bommar jag när jag inte borde. Jag är inte säker helt enkelt. Har tittat på dessa klipp och andra och dom är ju rätt bra och jag tror inte att mitt problem är rent tekniskt utan mentalt; något gör att jag helst plötsligt missar och sen är det kört den dagen....
Kanske är det bara att nöta och nöta, men det jag är nyfiken på är vad som skiljer en lyckad roll från en misslyckad så jag kan adressera just det. Kanske skulle be min fru att filma mina rollar för att se vad som skiljer dom åt....?

/Måns
 
Filmanalys

Det visade sig att filmanalys var ett väldigt bra hjälpmedel för att se vad som skiljer en lyckad roll mot en misslyckad, när man inte har nån rollkunning i närheten som kan tala om vad man gör för fel. Att huvudet skall komma upp sist var ju iofs ingen nyhet för mig och jag trodde verkligen att jag gjorde så, men filmen var obeveklig; jag lyfte emellanåt upp huvudet ovanför vattenytan trots allt. Följde ett av råden här på tråden att titta på bladet (fast jag har stängda ögon, men det verkar inte spela nån roll) för att tvinga huvudet att komma upp sist och det gör verkligen susen i mitt fall. Det är när jag gör så som rollen sitter och dessutom görs utan ansträngning.
Dessutom var det ju roligt att se sig själv rolla!

/Måns
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.