Lyckades med min 1:a roll idag!

Hej J,

Om det är mig du syftar på så har jag bara provat sonens vinge ett par gånger och inte kommit underfund med den. Har en Lendal Archipelago med rakt skaft och en Lendal Seamaster med bent. Den senare syns på bilden av mig med provar Commander. Den är PLATT. Kommer nog att ge vinge en chans till men behöver skaffa en längre än sonens då. Den är nu för kort för oss bägge.

Jag syftade inte på nån särskild är bara på lite knäppt humör. Ska åka till USA och paddla delar av Snake River och ser fram emot det och mår bra, väderutsikterna ser lovande ut etc.,

Vingpaddlar är platta, eller vad är det vi pratar om? är det gradvinklar eller paddelbladet vi pratar om? sorry om jag är långsam men ovanstående som sagt. Jag skaffade den för att jag hade råd och ville prova, låter som en konstig anledning förmodligen, jag menar skaffa en paddel för vad paddlar kan kosta utan att veta om man vill paddla med eländet? Jag hade provpaddlat innan och upptäckt att paddlingssättet passade en skadad axel. Jag har en Robson Storm Quicklock också.
 
Om jag minns rätt så har Björn Thomasson paddlat in på 6:39 med eskimåpaddel (2004) så man måste inte ha vinge. Tror att det handlar mer om massor av pasta/ris/müsli före, mycket vätska och sen en blandning av tur och vilja!

Nej, man måste naturligtvis inte ha vingpaddel för att paddla snabbt. Skillnaden mellan olika paddlar är bara minuter i ett sådant lopp. Den eventuella skillnaden finns främst hos användarna. De som byter till vingpaddel gör det ofta för att paddla snabbt och jobbar därför med teknik och effektivitet, och tränar mycket. De som byter till grönlandspaddel gör det oftast av helt andra orsaker.

Men de (tyvärr ganska få) som jobbar ambitiöst med effektivitet och verkningsgrad kommer att upptäcka att det inte saknas toppfart. En rätt använd eskimåpaddel fungerar som en symmetrisk vinge som i fart inte slirar mer än en plattpaddel och bara marginellt mer än en vingpaddel.

Det är säkert nyttigt att äta, och sova bra inför ett långlopp – men de mängder pasta som ibland rekommenderas som uppladdning känns för mig direkt oaptitliga, och jag tror inte de ger mer än enstaka minuters fördel. En vanlig frisk och hyfsat vältränad människa skall väl kunna jobba ganska hårt i 6-7 timmar även om inte förutsättningarna är optimala? Det är en helt annan sak med topptränade elitidrottare som pressar sig till det yttersta under i flera timmar.

Dricka är såklart viktigt men jag tror att man kan lite på kroppens signaler. Att dricka mängder i förväg tror jag ställer till mer skada än nytta.

Det allra viktigaste handlar inte om vad man sitter i, har i händerna eller stoppar i sig – det viktigaste är att man är så van att paddla längre sträckor att man kan disponera krafterna på ett vettigt sätt (en karta på fördäck underlättar). Lämplig förberedelse är därför långa dagsetapper under försäsongen. Kan man sedan genom medveten teknikträning öka paddelmotorikens verkningsgrad räcker krafterna mycket längre.

Björn
 
Glömde nämna att jag använder grönladspaddel, så min paddel är väldigt billig (och tålig).

/Mattias

Intressant att kalkylera hur billig/dyr en grönlandspaddel egentligen är. Jag gissar att en driven paddelsnickare behöver minst 4 effektiva timmar om virket är på plats för att färdigställa en användbar g-paddel. Med en genomsnittlig timkostnad på 500 kr blir kostnaden 2000 kr. Är det en billig paddel? Dessutom tror jag att de flesta använder betydligt längre tid för att färdigställa sin personliga g-paddel.

Men nu ska vi inte vara tråkiga räknenissar, paddling och rollning är roligt! Och Pawlatafattningen kan vara en bra början att lära sig rolla för de som bara har plastpaddel. I alla fall bättre än att använda bottnen som stöd.
 
Jag tillverkade en grönlandspaddel i förrgår och det tog ca. 6 timmar effektiv tid inklusive limmning ,hyvling ,slipning polering.Sen kanske den måste justeras ,oljas ett antal gånger för att den skall bli som man vill ha den.Sen är det ju frågan hur mycket man vågar hyvla ner den för att få acceptabel vikt .Min väger i dagsläget ca 1050 gram och det är i mesta laget tycker jag.Dock är den 230 cm lång och skaftet 29 mm x 41 bladbredd 79mm och jag tror att den får tunnas ut lite till.Men skulle man räkna arbetstid på allt man gör så skulle det ju bli dyrt .Man får väl se det som ett träningspass med handhyvling (bra träning).Har provpaddlat den i morse och den fungerade fint.Den säger till med ett härligt skvisch i träskaftet om man drar lite för tidigt ,annars så är den i närmaste ljudlös.Dock krävs det lite övning innan tekniken sitter ,särskilt på grunt vatten där den är svårare att få att bita som en vanlig paddel.Jag måste ju öva nu när jag börjat på mitt Hunterbygge.
 
Hur var det med paddlarna ;)?!?

Nä, jag provade med en grönlandspaddel men jag klarar den inte den, alltså den var inte bekväm. Me nett ett riktigt fint hantverk :)
 
Senast ändrad:
Intressant att kalkylera hur billig/dyr en grönlandspaddel egentligen är. Jag gissar att en driven paddelsnickare behöver minst 4 effektiva timmar om virket är på plats för att färdigställa en användbar g-paddel. Med en genomsnittlig timkostnad på 500 kr blir kostnaden 2000 kr. Är det en billig paddel? Dessutom tror jag att de flesta använder betydligt längre tid för att färdigställa sin personliga g-paddel.

Jag håller helt med att det är väldigt svårt att värdera saker som man tillverkar själv, min paddel tog mig kanske 6 timmar att göra. Jag jobbar som konsult och kan (ibland) fakturera 750 kr / timme vilket innebär att min paddel är värd 4500 + moms och material. Men å andra sidan så kan jag ta ut en lön på ca 125 kr / timma efter skatt vilket ger ett värde på 750kr, vilket är en ganska billig paddel. Ojdå, nu är jag är visst en tråkig räknenisse, skall genast sluta med det.

Men nu ska vi inte vara tråkiga räknenissar, paddling och rollning är roligt! Och Pawlatafattningen kan vara en bra början att lära sig rolla för de som bara har plastpaddel. I alla fall bättre än att använda bottnen som stöd.

Rolling är mycket roligt och beroendeframkallande. Jag kan rekomendera att prova rolla med grönlandspaddel dels är det enlig min erfarenhet lättare, standard grönlandsroll påminner en del om pawlatan. Dessutom så när standardrollen sitter så finns det en mängd rollar att fortsätta med. En del av dem lär man sig ganska snabbt, andra är mer eller mindre omöjliga.
Om man skall göra en grönlandspaddel för rolling så är inte kraven på virket eller utformningen så stora, så en sådan paddel går rätt fort att få till. Björn Thomasson har en bra beskrivning på sin hemsida hur man gör.

Mitt tips var att INTE använda botten under rollandet, men att vara på såpas grunt vatten att man kan använda botten för att ta sig upp vid ett misslyckande. På så sätt slipper du lämna kajaken och tömma den om du inte kommer upp. Detta är en stor fördel speciellt om det är kallt i vattnet, då hinner du med fler försök innan du blir kall och måste avbryta träningen. En standard grönlandsroll går att göra på 1/2 meter djupt vatten utan att röra bottnen.

/Mattias
 
Min paddel är 210 lång med 70mm bladbredd och väger 997g.
Jag tror att jag börjar få till raktframpaddlingen någorlunda, men det hade varit bra med lite tips från någon GP-expert. Mitt problem är att jag får skav och/eller blåsor på lillfingrarna när jag paddlat en stund. Jag vet inte om det beror på att jag har fuskat med poleringen av paddeln eller om det är min teknik som beöver poleras. Förmodligen är det en kombination av båda.
 
Jag syftade inte på nån särskild är bara på lite knäppt humör. Ska åka till USA och paddla delar av Snake River och ser fram emot det och mår bra, väderutsikterna ser lovande ut etc.,

Vingpaddlar är platta, eller vad är det vi pratar om? är det gradvinklar eller paddelbladet vi pratar om? sorry om jag är långsam men ovanstående som sagt. Jag har en Robson Storm Quicklock också.

Jag har sett en websida som beskrev paddeltyper men hittar inte tillbaka nu. Får försöka illustrera lite.

Alla typer av paddlar kan ha olika vinklar beroende på hur de monteras eller ställs in. Om du lägger ena bladet platt mot marken ser du att det andra bladet inte är parallellt utan oftast är det vridet 45-75°.

Själva bladet är t ex vinge, platt - eller europa, eskimå - eller arktisk pagaj osv. Typerna är många liksom oss som sitter i kanoterna;-)

En bild på en vingpaddel och en gammal havspaddel som är helt platt:

P7020030.JPG


Och här en bild på en europapaddel som också ofta kallas plattpaddel. Din Robson storm är av den här typen:

P7040031_2.JPG


Hoppas det minskar begreppsförvirringen som även för mig kan vara total ibland när de olika kanotextremisterna drabbar samman här på Utsidan...
 
Jag har sett en websida som beskrev paddeltyper men hittar inte tillbaka nu. Får försöka illustrera lite.

Tack, Erik, det var snyggt gjort :). Och paddlar som sagt. Varför är det just paddlar som verkar störta oss rakt i fördärvet?! ;) ;) OCH PEOPLE, JAG SKOJAR!!!!
Det låter ibland som om man trivs med alla sorters paddlar, jag var på en mässa där alla bara var sååååå förälskade i trä. Och så den paddeln och den och den där. Jag gillar inte träpaddel, men trähantverket både i en äkta eskimåkajak och -paddeln är beundransvärt. Men att paddla i, för mig själv, inte så mycket nej. Däremot gillar jag att rolla men uppenbarligen inte med hjälp av en träpaddel.
Jag trivs med mina två just nu. Allt eftersom kroppen ändrar sig ändrar sig säkert mitt val av paddel. Att jag valde ut en vingpaddel VAR efter tips här och i vildmarksaffären. Jag hade min Robson och en som inte gick att dela. Det var opraktiskt att bära runt på en paddel i stort sett min egen längd.
 
Det är säkert nyttigt att äta, och sova bra inför ett långlopp – men de mängder pasta som ibland rekommenderas som uppladdning känns för mig direkt oaptitliga, och jag tror inte de ger mer än enstaka minuters fördel. En vanlig frisk och hyfsat vältränad människa skall väl kunna jobba ganska hårt i 6-7 timmar även om inte förutsättningarna är optimala? Det är en helt annan sak med topptränade elitidrottare som pressar sig till det yttersta under i flera timmar.

Dricka är såklart viktigt men jag tror att man kan lite på kroppens signaler. Att dricka mängder i förväg tror jag ställer till mer skada än nytta.

Det allra viktigaste handlar inte om vad man sitter i, har i händerna eller stoppar i sig – det viktigaste är att man är så van att paddla längre sträckor att man kan disponera krafterna på ett vettigt sätt (en karta på fördäck underlättar). Lämplig förberedelse är därför långa dagsetapper under försäsongen. Kan man sedan genom medveten teknikträning öka paddelmotorikens verkningsgrad räcker krafterna mycket längre.

Björn

Kan instämma till 100%. Seriösa kolhydratuppladdningar är säkert bra för eliten för att pressa ur de sista dropparna prestanda, men om man inte är van kan de ställa till problem för magen, och allmäntillståndet. Man bör veta hur kroppen reagerar, innan man tar till det.
Jag har prövat själv, och ett flertal kamrater, och risken att magen kommer i olag är rätt hög. Jag rekommenderar att äta kraftigt dagen innan, gärna pasta eller ris, men inga överdrifter. Ät en stabil frukost, med långsamma kolhydrater, typ havergrynsgröt. Det är en fördel om det är "lättskottat" och snällt mot magen.

Att förbereda med sportdryck typ Maxim har funkat bra.
 
Kan instämma till 100%. Seriösa kolhydratuppladdningar är säkert bra för eliten för att pressa ur de sista dropparna prestanda, men om man inte är van kan de ställa till problem för magen, och allmäntillståndet. Man bör veta hur kroppen reagerar, innan man tar till det.
Jag har prövat själv, och ett flertal kamrater, och risken att magen kommer i olag är rätt hög. Jag rekommenderar att äta kraftigt dagen innan, gärna pasta eller ris, men inga överdrifter. Ät en stabil frukost, med långsamma kolhydrater, typ havergrynsgröt. Det är en fördel om det är "lättskottat" och snällt mot magen.

Att förbereda med sportdryck typ Maxim har funkat bra.
Här, överallt men särskilt kvinnor, tenderar att gå och smutta på vatten hela tiden oavsett om de är törstiga eller inte. Kroppen sänder tydliga signaler om törst. Då behöver man dricka. I situationer där man förlorar mycket vätska ska man naturligtvis ersätta det. Om man dessutom vistas i klimat där man inte nödvändigtvis känner av stora vätskeförluster förrän man drabbas av t ex huvudvärk eller, värre kollapsar, är det bra att veta ungefär hur mycket man behöver dricka. Men smuttandet på vattnet är inte nödvändigt. Vill man paddla långt och stå sig utan att släpa med sig extra mat så är en stadig frukost en bra förutsättning :). Extra ork gillar jag maxim müsli bars.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.