Lyckades med min 1:a roll idag!

Hur länge det tar att lära sig rolla är väldigt individuellt. Jag har sett nybörjare som satt rollen på första försöket medan andra kämpar hur länge som helst. Hur snabbt man lär sej handlar nog mycket om vattenvana, rörlighet och hur man fungerar då man "hänger upp och ner".

Det kan jag absolut tänka mig!
Vattnet är ju som ett andra hem för mig efter att ha simmat och dykt i drygt 25år.
Känner man sig hemma i vattnet så spelar det ingen roll på vilket håll man "hänger".

Nu skall jag bara se till att sätta rollarna fortsättningsvis också.
Är dock beredd på att det kommer "skita" sig ett bra tag :).
//Peter
 
Hur lätt är det att rolla med en Seagull Elite?
Jag har hört att det går att hålla sig kvar i sittbrunn om man sätter sig framför sätet, på "durken". Men jag har också hört folk säga att det är en hyfsat olämplig kajak för rollar, rentav lite sämre än hyfsat olämplig. Jag kan i och för sig tänka mig att det går att plast dit "vingar" i sittbrunnssargen att hålla knäna mot, samt bygga upp från sidan så att man inte skramlar omkring i sidleds i vridningen...

Du får nog bättre svar snart, av någon som försökt. Det är ju inte helt få som har en Elite.
 
Hur lätt är det att rolla med en Seagull Elite?

Med risk att bli hudflängd i forumet skulle jag vilja hävda att roll i en Seagull Elite är ungefär som en hund som går på bakbenen - inte går det speciellt bra, men man är trots allt lite impad av att det överhuvudtaget går. En pålitlig räddningsroll i Sjögullet är inga problem, men man rollar knappast för att det är kul och få kommer längre än till en nödvändigt-ont-roll.
 
Grattis till rollningen!!
En närstående blev helt såld på att just rolla. Till slut blev man lite sådär, alltså kan vi paddla lite nu ;).
Lycka till framöver!
 
Nu följer sannolikt en lite frustrerande period då det som funkade första gångerna ibland vägrar fungera - det är då somliga ger upp och konstaterar att rollandet nog inte var vad de hoppades. Men ge inte upp! Det är bara en tröskel.

Jag lyckades faktiskt komma över den tröskeln idag. Var för några veckor sedan på en kortkurs med Dubside där satte jag min första roll. När jag försökte för några dagar sedan var det som att tekniken var som bortblåst. Jag gav mig på det igen idag och efter en tio misslyckade försök så satt rollen igen. Jag gjorde ett par på raken och det kändes som att jag hittat tillbaka igen.

Efter att den ena sidan nu så smått börjar sitta så får man väl börja träna på den andra också.

/Jon (som är grymt nöjd med dagens prestation!)
 
Jag lyckades faktiskt komma över den tröskeln idag. Var för några veckor sedan på en kortkurs med Dubside där satte jag min första roll. När jag försökte för några dagar sedan var det som att tekniken var som bortblåst. Jag gav mig på det igen idag och efter en tio misslyckade försök så satt rollen igen. Jag gjorde ett par på raken och det kändes som att jag hittat tillbaka igen.

Efter att den ena sidan nu så smått börjar sitta så får man väl börja träna på den andra också.

/Jon (som är grymt nöjd med dagens prestation!)

Hej!

Jag har också gått kortkurs med Dubside och lärde mig rolla med grönlandspaddel. Nu när jag i brist på grönlandspaddel rollar med europaddel tycker jag att det är enklare att inte göra så långt drag med paddeln utan mer bara sätta ut paddeln i sidled innan jag rollar. Det är ju kanske logiskt att det funkar med det större eurobladet och denna stil lärde jag mig också när jag forspaddlade efter rollkursen.

Rollar du bara med grönlandspaddel eller kör du med europaddel? och har du i så fall förändrat paddelföringen?

/Andreas, som ännu inte tappat bort rollen även om jag inte är hundraprocentig ännu...
 
Keep rolling!

Grattis till att lyckas rolla på några få försök, själv ägnade jag en termin i bassäng med kunniga instruktörer innan jag lyckades göra en Pawlata. (En paddelfattning som ökar hävarmseffekten vid paddelsvepet, mycket bra att ta till så man slipper sparka ut sig vid varje misslyckat försök).

Men som många erfarit, det tar lång tid av träning innan rollreflexen sitter i ryggmärgen. Först under optimerade träningsförhållanden i tempererat vatten med cyklop eller näsklämma. Sedan under mer realistiska omständigheter i kallare vatten, utan näsklämma och med packvikt i kajaken.

När man kan allt det där så testar man att rolla åt andra hållet och är på ruta noll igen, nästan. Men det är bara att fortsätta nöta. Till slut får man den rätta känslan - och vilken känsla - som definitivt förhöjer nöjet med att paddla och som får en att fundera på forskajak, surfkajak och allt annat roligt man kan göra.

För de som tycker att vattentemperaturen normalt är för kall att träna rollar i rekommenderar jag Reed Chillcheater's paddelkläder. Eftersom jag själv är en frusen badkruka under 20 grader blev jag positivt överraskad hur jag kunde rolla ner till 14-15 grader med deras Long sleeve och Touring cag. Cagen var dessutom en perfekt paddeljacka under havspaddlingen i norra Bohuslän i juni med sjö, regn och sol i en blandad kompott.
 
jag har inte kommit så långt än i min paddelträning. Hur lätt är det att rolla med en Seagull Elite?
Grattis!

/Rasmus

Inte speciellt bra. Sittbrunnen ger för lite stöd för höfter och lår. Men det går.

Jag testade i bassängen på vildmarksmässan när modellen var alldeles ny och det gick men jag gled runt i kajaken.

Thure
 
För de som tycker att vattentemperaturen normalt är för kall att träna rollar i rekommenderar jag Reed Chillcheater's paddelkläder. Eftersom jag själv är en frusen badkruka under 20 grader blev jag positivt överraskad hur jag kunde rolla ner till 14-15 grader med deras Long sleeve och Touring cag. Cagen var dessutom en perfekt paddeljacka under havspaddlingen i norra Bohuslän i juni med sjö, regn och sol i en blandad kompott.

Jag tog våtdräkten från vansbrosimmet nu när jag tränade. Korta ärmar och ben gör att den nog funkar bäst när det är lite varmare i vattnet, som nu. Det verkade som om jag frös klart mindre än mina kamrater. Kostade 350:- på Clas Ohlson så det var inga stora pengar. Tror att jula har någon budgetdräkt med långa ben.

/ala
 
träna är allt man kan göra, med allt, för att bli så bra som möjligt.
Vid ett tillfälle har jag plurrat i faktisk miljö (kall). Stirrade på instruktören i det slushiga isgrejset. I klassrummet hade ju allt låtit okej. Jag ska alltså plurra, i det DÄR, frivilligt. ÄR NI HELT JÄVLA GALNA? Men jag klarade det. Upplevelsen var bra att ha med sig.
 
För de som tycker att vattentemperaturen normalt är för kall att träna rollar i rekommenderar jag Reed Chillcheater's paddelkläder. Eftersom jag själv är en frusen badkruka under 20 grader blev jag positivt överraskad hur jag kunde rolla ner till 14-15 grader med deras Long sleeve och Touring cag.

Jag kan också rekomendera Reeds paddelkläder, jag fick min tuiliq från dem i våras. Med tuiliqen på så är det helt ok att rolla i 4 -5 gradigt vatten, det biter lite i ansiktet men övriga kroppen är torr och varm. Nackdelen är att den är för varm nu på sommaren, det krävs en roll var 10e meter om man inte skall avlida av värmeslag.

Ett tips, som funkade för bra mig, är att innan rollen sitter till 100% så öva på grunt vatten (djup <1m). Då kan man dels vid helt misslyckade rollförsök trycka upp sig med paddel. Och dessutom så känner man om rollen är bra eller dålig (om paddeln skrapar i botten så har den grävt ner sig för djupt i vattnet).

/Mattias
 
Jag kan också rekomendera Reeds paddelkläder, jag fick min tuiliq från dem i våras. Med tuiliqen på så är det helt ok att rolla i 4 -5 gradigt vatten, det biter lite i ansiktet men övriga kroppen är torr och varm. Nackdelen är att den är för varm nu på sommaren, det krävs en roll var 10e meter om man inte skall avlida av värmeslag.

Ett tips, som funkade för bra mig, är att innan rollen sitter till 100% så öva på grunt vatten (djup <1m). Då kan man dels vid helt misslyckade rollförsök trycka upp sig med paddel. Och dessutom så känner man om rollen är bra eller dålig (om paddeln skrapar i botten så har den grävt ner sig för djupt i vattnet).

/Mattias

Åh jag är prylmänniska, var hittar jag dem?
Jag har av diverse anledningar inte rollat i kallt vatten än, tänkte prova i vinter. Och jag kör bara flytväst som obligatorium nu, ine så mycket annat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.