Lyckades med min 1:a roll idag!

Vet inte om någon egentligen är intresserad av det men jag lyckades med min första roll idag.
Vi hade bassängträning idag och jag hade egentligen bara ett mål med den.
Att göra min första roll.

Jag hade aldrig försökt tidigare och gjorde ett par stapplande försök (ca 4st) innan en i klubben kom fram till mig och sa:
"Jag vill inte verka som en besserwisser, men du borde kanske göra så här och så här istället".

1:a försöket efter detta så lyckades jag!!!!! Riktigt fräckt!

Det var dock lite mer kraftkrävande än vad jag hade väntat mig, men det kan bero på min kajakmodell också. Boreal Designs Inukshuk är ju inte direkt smal, 60cm och det är ju förståss enklare med en smalare.

I alla fall skall jag nu gå och lägga mig med ett leende på läpparna och drömma rollande drömmar.

Godnatt

//Peter
 
Grattis! Och har du väl satt första så går utvecklingen fort sen, mindre och mindre kraft för varje pass.
 
Grattis! Och har du väl satt första så går utvecklingen fort sen, mindre och mindre kraft för varje pass.

Det hoppas jag verkligen ;).
Jag lyckades i och för sig med två (faktiskt) men sista försöket misslyckades jag med men då var jag ganska matt. Det tar verkligen på krafterna att försöka några gånger innan man lyckas.

Tack för gratulationerna, det värmer

//Peter
 
Grattis

Vänta inte för länge innan du provar igen för jag satte 15-20 rollar i rad en dag förra sommaren men sen blev det för kallt så jag gick upp. Dagen efter gick jag ner till sjön igen och skulle finslipa tekniken men lyckades bara sätta några och dom var med kraft. Jag har aldrig lyckats igen sedan.

Jag kan bara inte begripa hur jag gjorde första dagen för då var det så lätt, ingen kraft alls utan bara teknik.

Så på semestern kommer jag att rollöva någon timme om dan tills det sitter på allvar.

/Esping
 
GRATTIS!!!!

Har själv inte lyckats än, men jag har inte tränat jättemycket heller. Aldrig fått några instruktioner, utan bara kollat på filmsnuttar på nätet om hur man gör. Ska på en veckas scoutläger i kajak om en vecka, skulle tro jag får lite tillfälle att öva då.
 
Grattis! Som några nämner så är det nästan bara teknik och inte alls så mycket kraft som gäller. Det märks direkt om rollen skall gå smärtfritt eller om det skall bli en kämpa insatts för att komma upp igen :eek:)
(Som själv misslyckas lika ofta som jag lyckas..)
 
Välkommen i gänget Peter! Nu följer sannolikt en lite frustrerande period då det som funkade första gångerna ibland vägrar fungera - det är då somliga ger upp och konstaterar att rollandet nog inte var vad de hoppades. Men ge inte upp! Det är bara en tröskel.

När man misslyckas i början är det viktigt att inte stressa, utan att försöka rolla långsamt och medvetet med kontroll över alla moment - gärna gå tillbaka till grunderna tills de sitter.

När man kommer över tröskeln väntar stor tillfredsställelse. Då blir lite rollande ett omistligt inslag i paddelturerna, man skaffar kläder så att man kan rolla närsomhelst och höjer därmed säkerheten en tiopotens och man har roligt!

Och sällan nämns i debatten att rollande är en formidabel avslappning. Att efter jobbiga arbetspass tillbringa en timme långsamt och njutningsfullt rollande på lite olika sätt, känna att man hittar flytlägen där vattnet bär och man kan rolla långsammare och långsammare tills rörelsen är nästan omärklig. Efter sådant är man immun mot stress...
 
Hur länge det tar att lära sig rolla är väldigt individuellt. Jag har sett nybörjare som satt rollen på första försöket medan andra kämpar hur länge som helst. Hur snabbt man lär sej handlar nog mycket om vattenvana, rörlighet och hur man fungerar då man "hänger upp och ner".

Ett sätt som hjälpte mej var att "torrolla" med kajaken på gräsmattan för att sen träna alla rörelser en och en. Då allt satt som det skulle var det bara att plock ihop bitarna till en roll.

Björn hade några visa ord om att det kan bli lite "vacum" efter de första rollarna då inget fungerar. Det har jag också sett hos flera paddlare. Men bit ihop så löser det sej på sikt.

Har man inget att göra i augusti och vill lära sej mera rollar, högsjöpaddling, turpaddla eller bara hänga runt med likasinnade så rekommenderar jag starkt en sväng till Hangö 22-24.8.
Det blir -vad jag känner till- finlands första riktiga kajakträff med massor av aktiviteter och sköna människor...och programmen går på svenska, finska och engelska.

http://www.nilfinland.fi/hskg/indexsv.htm
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.