Hur hög är en våg?

Det är en väldigt svår avvägning eller egentligen flera, att göra runt detta.

(I mitt fall ovan var det sommar och även om det var en bra bit ut från fastlandet, så var vattnet i högsta grad badbart och om jag inkluderar säkerhetsutrustningen (typ flytväst, kamrat och bra kanot... troligen hade jag även flottör) i den allmänna bedömningen så kändes situationen allt annat än farlig.)

Rent allmänt skulle jag säga att övning är bra, och mycket övning är bättre. Nåt som är bättre (i efterhand) än övning är nog att plurra skarpt. Efter detta så har man fått in en del ev oförutsedda (faktor-x var det va?) parametrar också, och rent mentalt så tror jag man är stärkt både under paddling och vid en ev ytterligare skarp händelse.

Sen kan man ju konstatare att ju fler gånger man plurrar skarpt desto bättre kanske man blir på det, MEN alla gångerna tillsammans innebär ju en ökad riskexponering, och de första gångerna är man ju ofrånkomligen ovan... Dock kanske man ska ta med just denna erfarenhet i sin bedömning av vilken risknivå man kan lägga sig på.

Jag väljer här att säga att man väljer en risknivå, istället för att säga att man ska undvika alla risker. Risker tar man ju så fort man gör nåt, sedan är ju bara frågan var man lägger gränsen för acceptabla risker. Att betrakta saker mer svart/vitt än så tror jag är bedrägligt. Själv kan jag ju säga att jag gör mycket för att undivka plurr överhuvudtaget när vattentempen börjar bli låg, men att jag alltid anser att det finns en risk för plurr om jag överhuvudtaget paddlar.

Ursäkta urspårningen.
 
Jag har svårt att säga att si och så våghöjd är det ultimata att börja med och ansluter mig till Arneri och Mezzner.
När man börjar paddla kommer man att stöta på vågor som är större. Träning ger självförtroende utan att man för den delen måste vara ute och paddla i full storm för att känna på vågor och lära sig hur man hanterar dem.
Liksom Mezzner har jag gått runt några gånger coh det har varit sådär att uh oh man ser när den jävla vågen kommer.
Det är bra att vara försiktig i början men sedan utmana sig. Helt plötsligt upptäcker man att man har lärt sig en hel massa. Och då blir det sådär att äh jag ska bara paddla en bit till, en liiiiiiten biiiiit till. Bara en bit till.
Bra säkerhetsutrustning är utmärkt, min egen kajak är pyntad med den som en julgran, men man måste till syvende och sist känna sig bekväm med att paddla och vara välövad. Då brukar det gå som bäst.
 
Tips vid paddling i "för" höga vågor.
(Något att tänka på som har hjälp mig och andra. Det finns säkert andra tankar och tips.)

Vågor framifrån ser man - alltså rätt lugnt. Blir det lite stressigt, se till att ha paddeln kort tid i luften. Ner med den på andra sidan fort.

Vågor bakifrån syns inte. Bra att vara mentalt redo för låga stöd.

Vågor från i sidan är kanske det knepigaste. Det tyckte/tycker jag i alla fall. Det som fick mig att slappna av var följande: Tänk vind och vågor från höger. Medan du paddlar framåt, se till att sätta i paddelbladet i en våg som nalkas, så att det finns myclet vatten att ta stöd i, att föra paddeln i... När vågen passerar under kajaken, byt snabbt från höger paddel till vänster paddel, vågen dyker upp på din vänstra sida och du har mycket vatten att ta stöd i, att föra paddeln i. Detta "kritiska moment" - när vågen rör sig under tycker jag blir lättare om man har haft ett riktigt bra grepp och när man vet att man får ett riktigt bra grepp. Att paddla luft i vågdalarna emellanåt är det som gjorde det hela jobbigt för mig.

Ett par tankar bara... ;)
 
Bra beskrivet med trixiga vågor patric ;)
När jag blir nervös så tenderar jag att använda uttrycket be like a duck, look calm and unruffled on the surface; below the surface, paddle like hell. :)
 
Precis hemma efter en liten tvådagarstur som blev tidsmässigt längre än jag tänkt mig pga hård motvind. Över Baggensfjärden stod jag nästan still i byarna. OCh då uppstår min fråga.

Finns det någonstans man kan se hur mycket det har blåst under dagen?

Så här innan jag införskaffat vindmätare vilket hade kunnat vara intressant just idag. Våghöjden var rätt lugn då vinden hade bytt riktning under natten, bröts gjorde de dock av sig själva ute på Nämdöfjärden och framför allt över kajaken då de kom in från sidan just där.
 
Jag har en vindmätare men så är min kajak pyntad som en julgran med diverse.
Skaffade här:
http://www.safecast.se/shop/?ref=cat
Det ska finnas vindmätare som man ska kunna koppla till en gps. Kolla smhis hemsida, de har en hel del rolig information om väder, men de här inte vindmätare etc., överallt. Men å andra sidan behöver man inte en vindmätare i sin ordinarie utrustning. Fast rätt kul är det faktiskt.
 
Går själv alltid in på reab.se å kollar på väder å vind! Litar mer på dom än andra :)
Idag hade jag tänkt paddla ifrån GKF (Saltis) Men som Patric gjorde häromdan :) vek jag ner mig inte pgr av dom härliga vågorna utan på dom hårda byiga vindarna!
Håller med Erik A. att det går inte att få till nån vettig paddling om det blåser 18 s/m el. mer!

/Janne
 
Går själv alltid in på reab.se å kollar på väder å vind!

(- - -)

Men som Patric gjorde häromdan :) vek jag ner mig...

Var har REAB sin odefinierade mätare, vet någon? De två "sista" är ju rätt klara, men den första? Är den på "Vestagatan 2B"?

Och, mer skämtsamt:

Vi vek ner oss både du och jag. Men det var en av oss som gav upp innan sjösättning? Eller minns jag fel nu.... :) :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.