VKV om Vänerolyckan

Att sprida information är viktigt

Tror på vikten av att sprida information. Alla jag paddlar med har reflekterat över vänerolyckan och ställt den i relation till sin egen paddling (jag paddlar med multisportare som paddlar året runt).

Kanske någon form av incidentrapportering är en bra väg att gå (jag jobbar själv med detta inom flyg) men alla paddlare är ju inte organiserade eller läser på Utsidan (!).

Dock är ju incidenten bara toppen på ett isberg, vore intressant med kunskap om de gånger man känt "det där va inte så bra" men man blev räddad av tur eller andra omständigheter.

Vid olyckor finns det sällan bara en enkel orsak...
 
Kompletterar med exempel på rapportformulär från Klätterförbundet.

Intressant läsning, ett område jag inte hade en susning om..

Några frågor, om du har tid och känner till..
Hur tycker du Klätterförbundets incidentrapportering fungerar? Är det bara till för medlemmar i förbundet? Använder man det, generellt - och kan alla ta del av rapporterna sen? Har det kommit fram något som har lett till nya regler/rekommendationer?

/ Ulf
 
Jag tror den fungerar ganska bra. Den stor frågan är förstås hur stort mörkertalet är på tillbud som inte leder till allvarliga skador.

Rapporterna sammanställs och publiceras i tidningen Bergsport (förbundsorgan). Dessutom kan det betraktas på förbundets websida. Hittade dem inte just nu, men de brukar nog vara tillgängliga för allmänheten.

Förbundet utvärderar sammanställningen, och eftersom förbundet föreskriver/rekommenderar tekniker, samt utformar hur det auktoriserade utbildningarna ska ske så finns en återkoppling från utfall till preventiva åtgärder.
 
Jag minns måhända fel, men jag tror att SKF (kanot) har incidentrapportering eller motsvarande på gång för forspaddlingsdelen.

Kanske att någon vet att uppdatera oss kring vad som händer på den fronten (om något).
 
Förtydligande

Det jag vill ha sagt i mittinlägg i säkerhetsdebatten är:

Att om alla kajaker vore försedda med ett gemensamt säkerhetskonsept som gör kajaken till sin egen räddningsfarkost. Ja då kunde många olyckor undvikas.

Eftersom det bara är vi och Seabirdkajakerna som i dag har en sådan lösning, vill jag inte proitera på den utan istället erbjuda alla kajaktillverkare att fritt kopiera.

Den ända nackdel jag kan finna med det monterade röret, är att det ökar vikten på kajaken med ca 200g och priset med ett par hundra lappar.

Notera också att försäkringsbolagens godkända låskätting kan dras genom röret.

Ingvar Ankervik
 
Jag tror att bästa sättet att undvika incidenter eller olyckor är att sprida information om det som faktiskt sker. För om folk inte inser att det kan vara farligt så funderar de inte på vilken situation de ger sig in i. Såg ett par äldre herrar sjösätta i vintras ute på Femöre. "Rätt utrustning" på kanoterna men keps kanske inte är så bra när det blåser och det såg ganska stelt ut när de kröp ner i kanoterna och skulle fästa kapellet. Familjerna var med och vinkade farväl!

På bilsidan finns det nu ABS, antisladd, fyrhjulsdrift osv. När man startar så känner man inte att det är halt utan de flesta gasar på som vanligt. Att anpassa farten efter väglaget är allt mer sällsynt. När sen något inträffar är farten för hög och det sm...

Jag använder alltid flytväst och tycker att ABS osv är bra saker men de får inte ersätta kunskap och eftertanke. Klubben brukar bjuda in till Säkerhetsdag i badhuset 1-2 gånger under vårarna. Då kör vi dit olika typer av kanoter och det startar med en visning av instruktörer. Sen får alla testa kamraträddning, wet-entry, eskimåsväng eller bara en wet-exit med kapell. Tyvärr kommer bara ca 15% av medlemmarna.

GetAttachment.aspx
 
Kopiering

Något som förvånar mig är att i kajakvärlden där alla verkar kopiera varandra, att ingen tagit efter VKV-konceptet.

Det som jag koma att tänka på var att VKV använde en tragisk händelse, gjorde en väldigt förenklad analys och sen använde den i ett kommersiellt syfte (även om syftet givetvis är gott -ökad säkerhet)
 
Senast ändrad:
Hur många kanotister dör varje år när de är ute och paddlar oavsett
erfarenhetsnivå?

Kajakpaddling är en säker sport i min mening och oavsett hur bra
och förträffligt något räddningssystem är så blir det aldrig lika effektivt
som kunskap och sunt förnuft. och som nämts innan är inte avsaknaden
av säkerhets system som är problemet snarare att man inte tar rätt beslut och att en olycka
just sker när man inte är förberädd på det som händer.
 
Märkligt?

Först uppmanar Ingvar andra tillverkare och säljare att fritt kopiera ett bra fungerande säkerhetssystem som inte står i konflickt med annan kunskap och utbildning mm. Sedan blir han beskylld för att utnyttja andras olycka för komersiellt syfte.

Mycket märkligt att lyfta en mening ur sitt sammanhang och bygga upp något annat.

Vart skall detta ta vägen?

/Kåre
 
Kanske märkligt men...

Givetvis är det jättebra att VKV gör sitt system tillgängligt för alla.

Dock så tycker jag Ingvars sätt att förenkla Vänerolyckan inte leder en säkerhetsdebatt framåt. Vi är förmodligen väldigt många som brinner för säkerhet och vill att den ska vara så stor som möjligt. En teknisk lösning kan bara vara en liten del av en total säkerhet.

Vid Vänerolyckan kan man förmodligen hitta tiotals faktorer som i sig kunnat förhindra olyckan, inte speciellt stora men i kombination med allt annat så resulterade de i en olycka.

Ja, jag tycker det är märkligt när någon presenterar en enkel lösning på en komplex händelse.

...men det kanske är så enkelt att allt jag behöver för att paddla i såna förhållanden är ett rör till min kajak?
 
Senast ändrad:
Prova gärna VKV:s utrustning

så förstår du varför de skriver som de gör.

Torrdräkt hindrar dig inte från att gå runt.

Kamraträddning hjälper inte om du åkt ut själv.

Omdöme hjälper dig inte om du fattat fel beslut.

VKV:s rör gör det möjligt att med hjälp av stabilasatorer undvika att gå runt. Röret ger också förutsättningar för ett mycket bättre självräddningssystem än vanlig flottörräddning. Röret, den enkla anordningen, skulle kunna vara en standardiserad fästanordning och därför ge förutsättningar för fortsatt utveckling av säkerheten. Jämför med att skruvar i dag är standardiserade fästanordningar - förr hade varje tillverkare sin egen skruvgänga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2
kajakmicke VKV = Volvo? Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.