VKV om Vänerolyckan

"Jag är helt övertygad om, att om Vänerkanotisterna haft denna utrustning hade de aldrig hamnat i nödsituation." säger Ingvar Ankervik om VKV:s självräddningssystem.
 
Dåligt insatt, vad är det där självräddningssystemet???

Jag tror att torrdräkt hade hjälpt!!!

Jag hade också planer på att ge mig ut och paddla den dagen, men efter att ha sett Vänerns sjögång från fikarummet på jobbet (i en hyfsat skyddad vik) så bestämde jag mig för att låta bli. Själv paddlar jag en stabil havskajak, men vågade ändå inte ge mig ut. Vid olyckstillfället användes lite rankare motionskajaker trots hög sjö. Dom hade väl dessutom våtdräkter, eller minns jag fel?

Det var helt enkelt ingen bra dag att vara ute på Vänern.....men dom bestämde sig för att göra det ändå, dessutom utan torrdräkt. Inget bra val, men det är lätt att vara efterklok....!
 
Om jag minns rätt paddlade dom i multisportkajaker! Men om dom haft det systemet monterat å haft pontonerna färdiga på akterdäck så hade ju deras chanser för ett lyckligt slut ökat betydligt!
Men tror även att om dom gjort som dom tränat på(kamraträddning) Så hade dom haft ungefär samma chans!
Tror det olyckliga berodde på att han inte inväntade kamraten vid första kantringen!
Men tror att även jag i det läget(kallt i vattnet+öppnad dräkt) försökt ta mig upp så fort som möjligt!
Har även paddlat VKV med räddningssystemet men dumt nog var det alltid nerpackat så det hade aldrig hjälpt mig i en nödsituation!
Tragiskt det som hänt! Men jag fick mig själv en tankeställare! Har alltid paddlat "lättklätt" även på vintern men efter detta har jag alltid på mig "riktiga" paddelkläder!
Mina tankar går till familj,anhöriga å vänner!

/Janne
 
Känns tveksamt att komma med förnumstiga kommentarer när man inte varit med på platsen. Om de var så kompetenta som de flesta säger - tog de säkert beslut som var välgrundade utifrån deras egna förutsättningar.

Som så ofta förefaller det dock som om det var en lång rad "olyckliga" omständigheter som gjorde att det gick så illa. Omständigheter som var för sig inte hade fått den tragiska utgången.

Med andra ord kanske man enklast kan sammanfatta att i vintervatten så är marginalerna mycket små, så att även små misstag och lite otur kan göra situationen mycket allvarlig. Reder man ut någon händelse lite halvbra så är det inte mycket som behövs för att man ändå ska vara i fortsatt fara.
Det går inte riktigt att peka på ett enskilt fel, och då tycker jag att det är fel att peka på en enskild lösning. Kanske pontoner eller jättestadig kajak eller torrdräkt eller nånting annat hade räckt för att reda ut situationen. Eller så hade det räckt med någon mindre skillnad på en eller flera av utrustningsdetaljerna eller besluten, för att det skulle ha gått bättre.

Ödmjukhet i analysen, och ödmjukhet i framtida val och beslut, kanske är det bästa.
 
Marginalerna

är små vid paddling i sjögång och kallt vatten långt från land. Att då ge sig på att surfa och leka ökar riskerna till en läskig nivå oavsett alla säkerhetssystem, torrdräkter etc.

Man skall alltså inte gå runt i sådana förhållanden. Allt preventivt i form av vägval och att vända i tid tror jag enskilt har större betydelse än strategier för att rädda upp en redan skedd kapsejsning.

Finns säkert många incidenter som slutat lyckligt också vore intressant att läsa om sådana och vilka slutsatser som dragits av personer som förmodligen visat bättre omdöme än i olyckan på Vänern.

Thure
 
Äsch... :(
Jag som trodde att det skulle eskalera i tokiga inlägg och spännande stämning. ;)

Bra inlägg från många. Mezzner sa det bäst! :)
 
Ja Mezzners inlägg sammanfattar mina åsikter i ämnet också.

Ankarviks uttalande får väl stå för honom men att bara peka på en möjlig lösning känns inte direkt lyckat och visar väl snarare på en något bristande uppfattning om hur både människor och saker tenderar att fungera. Att dessutom förkasta ett tveksamt obligatorium - licens och körkort, med att förespråka ett annat - 27 mm tvärgående rör, vet jag inte riktigt vad jag ska säga om..

Det finns väl som tidigare nämnts en ganska stor variant av tänkbara alternativ. Allt ifrån utrustning - typ torrdräkt, pontoner mm. Metod - roll, kamraträddning osv. Val av kajak - med dubbla skott eller varför inte en surfski? Och även var, när och med vem man väljer att paddla har ju stor betydelse - aldrig ensam, håll koll på vädret, närmare land och/eller grundare vatten..
Välj de metoder du tycker passar dig bäst - och träna ordentligt på dem. Gardera dessutom med några reservvarianter så får du, förutom mer kunskap och en bättre backup - kanske även en lite större inblick i hur andra paddlare tänker..

Men det jag främst skulle vilja se är någon slags erfarenhetsbank där man kunde samla alla fakta om olyckor och incidenter. Där alla skulle kunna gå in och se vad som hände, varför det hände, rådande väderförhållanden och lite om vilken utrustning som fanns och hur den fungerade. Det vore även bra med någon slags kommentering där man skulle kunna ta del av vad de inblandade tänkte både under skeendet och efteråt.
Samla så mycket fakta som möjligt på ett för alla öppet och tillgängligt ställe, som dessutom kunde motverka att spekulationer och felaktiga uppgifter sprids och tillslut blir till "sanningar"..
Vet inte om det skulle kunna vara något för Svenska Kanotförbundet att hålla i kanske?

Om det nu som i det här fallet har skett en tragisk olycka är väl det minsta man kan göra att försöka dra lärdom av det och med alla medel förhindra att det händer igen.

Är säkerhetsansvarig i en kanotklubb och försöker ofta tänka framåt för att om möjligt förhindra incidenter innan de sker (med varierat resultat ska tilläggas..) - jag hade helt klart haft stor nytta av kunna ta del av andras erfarenheter..

/ Ulf
 
Jag har svårt att betrakta kanotsport som en risksport, men onekligen så är olycksfrekvensen sådan att den utgör ett visst statistiskt underlag.

SKF (dvs Svenska Klätterförbundet) sammanställer årligen statistik från incidentrapporter. Det vore kanske en sak att tänka på för SKF (dvs Svenska Kanotförbundet). Incidentrapporterna fylls i av medlemmarna, och självklart är det alltså upp till medlemmarna att ha en viss disciplin eller samarbetsvilja att göra detta. Sedan är det ju en smal sak att sammanställa detta.
 
Ny tråd

Jag har startat en ny tråd för incidentrapporter o dyl under rubriken Paddlingsolyckor.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2
kajakmicke VKV = Volvo? Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.