Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak?

Mmm nu förstår jag varför en del säger att gamla glasfiberracers luktar illa.......och jag håller med om att halva glädjen är att försöka inleda trevliga diskussioner med någon som ligger på gränsen.
 
Läste på en amerikansk sida att Oscar (en av delägarna i Epic) hade paddlat 11 mph med en Epic 18X. Det blir 9,6 knop. Impregnerande ;-) Fast han paddlar ju ännu fortare i en surfski...

Själv håller jag mig till lite lägre siffror. Enda GPS-mätta toppfarten är 6,8 knop i en Commander med en Lendal SeaMaster.

Med min gamla Icefloe har jag bara snittfarter och de landar på 5,0 knop med SeaMaster och 5,2 knop med Lendal Arhipelago. Det förutsätter lugnt väder och är på en runda på 10 km eller mer. Efter de turerna är jag svettig!
 
Farttest och farttest, har en mås bestämt sig för att ditt däck är ett bra ställe att sola på då gör man sådär en halv knop. Å andra sidan schasar de väl bort alla måsar vid tävlingar.
 
Hittade en rolig Excelfil från Marinerkayaks med massor av data för både kända och okända (för mig) kanoter. Går att göra en Exceltabell för att få fina kurvor och se när motståndet växer brant och det alltså inte längre lönar sig att paddla hårdare.

Unold har två liknande filer. Är det någon som känner till fler faktakällor av den här sorten?

www.marinerkayaks.com/Downloads/KAUT16Web.XLS
 
Bärplanskajak

Såg en länk på Björn Thomassons sida att några lyckats sätta bärplan på en kajak och få upp den i över 20 knop. Kanske inget för långfärd,men kul.
 
Men hjälp av A Aaslands tips om Formsvikt (!) så har vi nu siffror om ett par kanoter till:

Elio Seal 55* 6,39 knop (snitt på 10,2 km paddling)
Elio Bull/Cobra 51* 6,65 knop (snitt på 10,2 km paddling)
Ruahine Firebolt** 6,76 knop (snitt på 5 km paddling)
Ruahine Ocean X* 6,61 knop (snitt på 10,2 km paddling)
Seda Glider* 6,28 knop (snitt på 10,4 km paddling)
Sipre Tsunami 6,53 knop (snitt på 5 km paddling)
Sipre Katabatic M** 6,00 knop (snitt på 5 km paddling)
Vajda Civet Cat** 6,31 knop (snitt på 5 km paddling)

De kanoter med 1 st * är paddlade av samma person liksom de med 2 st **.
 
Point65XP

I min Point 65XP

Med "normal" styrka och kondition så:
- håller jag 8km/h (4.3knop) "hur länge som helst " med eller utan packning. (Men det gör man väl i princip i vilken normal havskajak som helst.)
- håller jag 9.4km/h (5.1knop) i 18km om jag vet att jag blir omhändertagen efteråt.
- maxar jag 12.2km/h (6.6 knop) med grönlandspaddel. (Ca 10 sekunder)

Jag har inte lyckats nå nämnd maxfart med någon annan paddel min korta smalbladiga grönlandspaddel. Det är extremt hög frekvens som gäller för att komma upp och bibehålla den hastigheten tillräckligt länge för att hinna läsa av GPS:en i den här båten. Vid 12km/h möts man nämligen av en "betongvägg". En elitpaddlare som kan hålla samma frekvens med en vingpaddel kanske skulle kunna forsera båten till 13km/h eller något mer (bara en gissning).

Provade en Epic 18X igår och fascinerades av att jag kunde hålla 12.3km/h (6.6 knop) i någon km och det var inte ens överdrivet ansträngande. Den är snabb, helt klart! Visst beror det på vem som håller i paddeln hur fort båtar går, men det är inget som säger att man inte kan jämföra dem för det. Vill man fila några minuter på sin DKM-tid så är det bara att köpa en snabbare båt. Ja faktiskt! Åtminstonne så länge som man inte får balansprobem samt att man har tekniken som krävs för att hålla en högre frekvens utan att börja paddla ineffektivt.
 
Hastighet, kajak

Jag provade att köra det jag orkar med min Prijon Kodiak på 1000 m bana och klockade 6 min 56 sek.
Har inte räknat vad det blir i knop.

Micael
 
Jag provade att köra det jag orkar med min Prijon Kodiak på 1000 m bana och klockade 6 min 56 sek.
Har inte räknat vad det blir i knop.

Micael

Det blir 4,67 knop eller om du hellre vill ha det i km/h så är det 8,65 km/h. Vad hade du för paddel och hur mycket vikt var det i den?

En knop är en sjömil på en timme och en sjömil är 1852 meter.
 
Längd/bredd förhållandet är viktig det är därför en långsmal kajak alltid är snabbare än en knubbigare kajak. Varför det är så tvistar de lärde om men rent praktiskt så är det bara så.

En rankare kajak skall bara vara snabbare än en stadigare. Är den inte det är det något lurt

Leif Andersson Sveriges sista internationelt kända kanotkonstruktör har skrivit bra grejer om detta på kanot.com om man är intresserad.

Om jag fattat Epics hemsida riktigt så är det nya Xet 19mm smalare i vattenlinjen vilket är ganska mycket priset är då att den blir 40-20% (minst) rankare vilket även detta är klart märkbart och man rekomenderar klokt nog inte kajaken till nybörjare

Låg vikt är också avgörande det går alltid åt mer energi för att flytta en större massa. Har man två likvärdiga kajaker kommer alltid den lättaste att vara snabbast. En lätare kajak ligger också högre i vattnet och man får mindre våt yta 5-10kg är ganska mycket faktiskt

Stffness är också viktigt ett styvare skrov är snabbare än ett sladdrigt. ICF-racers har superstyva men sköra skrov av olika kollaminat.

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buzztr Längd kontra fart? Paddling allmänt 8
Arneri Högsta fart vid kajaksurf? Paddling allmänt 14
hassex Filmtajm Praktiskt Komposit test Paddling allmänt 1
almkvist HPB Test Paddling allmänt 1
sweden_faltboot Usel konsument test utemagasinet Paddling allmänt 21
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.