Argumentet att det är för varmt med torrdräkt?

Det pågår 2 eller3 forum i denna tråd (som vanligt :)). Det tycks finnas en evig debatt där tävlings/motions paddlare och havskajakpaddlare "pratar förbi varandra" (mottagaren hör inte vad sändaren säger).

Jag använder själv en Palm torrdräkt som jag skrev tidigare. Dräkten är smidig för paddling men andas inte speciellt bra (rent av kass). Ändå är jag relativt nöjd med dräkten eftersom jag normalt paddlar i relativt lugnt tempo vintertid och alltid med ylle under.

Jag tycker man skall vara klädd så att man klarar sej en bra stund i vattnet om det skulle krävas. Trots att jag rollar obehindrat, ett flertal rollar, så har jag insett att det inte är ett 100% säkert sätt att ta sej upp om man hamnar "upp o ner".

Sommartid däremot brukar jag delvis använda reed cillcheater kläderna, men jag skulle inte rekommendera dem i "isvaken".

Skall man motionspaddla gäller givetvis andra klädval...men då kanske man inte skall paddla ensam långt ute på öppet hav heller.

Hur ni än gör, öva räddningstekniker regelbundet och även i sjö...olyckan händer kanske inte i 27 graders plattvatten!
 
Så farligt tror jag inte att vi talar förbi varandra. Vi är nog alla medvetna om att när vi paddlar längre än ca 2 timmar har vi "promenadflås" och temperaturen går ner.

Frågeställningen var ganska öppen och läsarna kan tolka frågan ur egen erfarenhet. Personligen paddlar jag sällan längre än två timmar och då blir flåset därefter.

Jag tror att var och en egentligen vet vad det innebär att att ha torrdräkt. Paddling är en bred sport med allt från sådana som vill paddla torrt till de som vill ha "full contact". Lägg därtill att vi har olika rutiner på land och vattnet. För vissa blir en torrdräkt ett måste medan för andra är den överflödig.

Frågeställaren får försöka klassa sig själv och se vilken typ han/hon är och göra ett val därefter.
 
Håller till stora delar med dej Arneri.
Kom dock att tänka på en sak. Då jag vågsurfar med kajak (normalt på senhösten/vintern) så orkar jag hålla tempot i 1,5-2h. Troligtvis svettas jag då ungefär lika mycket som en "normal" motionspaddlare. Min dräkt hinner naturligtvis inte ventilera ut allt på den tiden, men ylleunderstället gör att jag inte känner mej mycket blötare än efter ett normalt träningspass (typ en runda i eljuspåret). Så visst blir det svettigt och blött, men för de flesta som idrottar är det knappast något ovanligt...och duschen hägrar ju efteråt

Nu är jag ju en förespråkare av torrdräkt, och söker säkert egna argument för användning av dräkt. Dessutom är jag säkert också "yrkesskadad" som NIL-instruktör, med allt säkerhetstänk som det innebär. Många paddlar i årtonden, vinter som sommar, och kapseisar aldrig. Det är klart att många då tycker att torrdräkt är både varmt, klumpigt och onödigt.
 
Personligen har jag svårt att annat än när vädret är riktigt uselt eller vid rena lek och andra våta övningar dra på mig täta kläder även om det handlar om "andasmaterial". Känner mig helt enkelt som en överkokt kräfta efter ett tag...

Har faktiskt aldrig paddlat i torrdräkt, däremot i semi dry top (kokatat tec tour och/eller palm aleutian) tillsammans med reed chillcheater byxa eller motsvarande. När man badar kommer lite vatten in vid halsen (förutsatt att man stängt tätningen givetvis) och lite, men faktiskt förvånansvärt lite mellan top och byxa. Det förutsätter givetvis en tunnel på kapellet som greppar bra. Känns som man blir lite mer flexibel med en sån kombination jämfört med hel torrdräkt.

Var ute och paddlade senast i går och hade vissa funderingar på att prova en vinterroll i denna klädsel för att testa... Modet svek dock när jag paddlade genom lite isskorpa i Pålsundet. Kanske nästa gång...
 
Apropå den kombinationen så är det ungefär vad jag drar på mig som "säker vinterklädsel".
Jag kör med Reeds "torrjacka" utan luva, samt deras förböjda tights i chillcheatermaterial.
Paddlade lite igår, och på benen hade jag bara kortkalsingar under tightsen och på överkroppen bara t-shirt innanför jackan. Jag blir då fuktig, men inte mer än när jag paddlar i t-shirt på sommaren. Jag är inte klädd för att överleva timmar i vintervatten, men räknar med att jag med sålig komfort men viss säkerhet kan ta mig en kort sträcka till land.

Väl i land så räknar jag med att inte ha hur mycket vatten som helst innanför detta skal, samt att jag inte "torkar" så mycket i luften vilket minskar avkylningen. Har plurrat ned till bröstet på senhöst med denna klädsel och behövde inte gå i land utan äntrade kajaken och paddlade passet klart innan jag åkte hem. Hade jag varit på långtur hade ett snabbt ombyte förstås varit nödvändigt så fort jag slutat paddla intensivt.
 
Var ute och paddlade senast i går och hade vissa funderingar på att prova en vinterroll i denna klädsel för att testa... Modet svek dock när jag paddlade genom lite isskorpa i Pålsundet. Kanske nästa gång...

Jag tycker att citatet ovan säger lite om det här med torrdräkt vintertid, jag rekommenderar er som inte provat att bada med de kläder ni tänker använda när ni paddlar i riktigt kallt vatten att testa det, det blir garanterat en intressant upplevelse och en bra referens när ni väljer vad ni ska ha på er. :)
Gör det det gärna i kajaken och ha gärna en kompis med er ifall att.

/Mattias
 
Om jag inte missat något i mängden av kommentarer ovan, är det ingen som nämnt tuiliq. För mig är det numera favoritplagget när t-tröjestadiet är passerat.
Tuiliqen är en paddeljacka som tätar runt ansiktet, handlederna och runt sargen. Flera fördelar: Tätningen sker längre ut (ansiktet istället för halsen) vilket innebär mindre kroppsyta som blir våt (rätt skönt att slippa strypkrage också - även om man vänjer sig). Ingen delning vid midjan som kan läcka. Vidare är tuiliqen ett löst sittande plagg vilket dels innebär att luften cirkulerar i plagget och i sittbrunnen - åtskilligt mindre svett och kondens än i en torrdräkt, och dels att man känner sig vigare och rörligare i en sådan. Huvan sitter fast på huvudet men löst runt halsen så att den följer med när man vrider på huvudet. Min tuiliq (Chillcheater) är gjord i ett flexibelt stretchmaterial som inte prasslar eller väsnas, och andas (inte så mycket - men med luftcirkulationen blir det bra ändå).
Är det hyfsat varmt har jag huvan nere och drar upp den när jag rollar. En roll med huvan nere släpper in ett par teskedar vatten - ungefär som en semidrytop.
Nackdelen är att man bör ha en säker roll - tuiliqen är inget badplagg. Lämnar man sittbrunnen har man kortare tid på sig än i en torrdräkt. En stund blir luften kring överkroppen kvar och isolerar, men när den efterhand sipprar ut blir det rätt kallt. Jag har testat wet exits vintertid med chillcheaterbyxor (termoställ under) och tuiliqen och det funkar trots allt rätt bra. Men så länge kapellet sotter på plats är det helt tätt och jag blir inte ens blöt i håret när jag rollar, så jag behöver aldrig tveka vid iskanten...
 
Safety first

I am sorry for writing in english. I think we should always consider the fall factor first when choosing either drysuit or jacket....in Dalsland i would never use drysuit on a winter like this one (never froze), but i defitively would use it if i am paddling in open sea (to Väderöarna), vänner or östersjön and there is risk of falling in the water....i also think if one wants to sweat less one must train more and take it easy during the paddling trip where you need to be dry for several days....even if you sweat a little the temperature inside the dry suit will always be higher that the water and the wind until you can rescue yourself which is the purpose of it....A good jacket and pants used properly (overlapping the layers with the pants) is enough to rescue yourself, if you get some water in, it warms up while you continue paddling until you can change.
 
Lat av naturen

Det finns många aspekter att beakta när det gäller paddelklädsel. En stor anledning att _jag_ använder torrdräkt är att jag är lat. Det är ju så himla smidigt. Ett enda plagg och ett par neoprenedojor så är man klar för färd. Jag är frusen av mig och att hålla på och pilla med att ta på mig en massa plagg gör att jag är stelfrusen innan jag kommer i båten. Och smidigt är det vid i och urstigning. Bara att kliva i vattnet. Står det till midjan så gör det inget.

Men en sak är säker. Det finns inget som slår en skön sommardag med svalkande vindar i ytterskärgården iklädd badsshorts och T-shirt. Men tyvärr är ju den svenska sommaren ofta ganska oförutsägbar.
 
Om jag inte missat något i mängden av kommentarer ovan, är det ingen som nämnt tuiliq. För mig är det numera favoritplagget när t-tröjestadiet är passerat..

En orsak kanske är att inte så många här paddlar traditionell grönlandskajak (dina är ju i trä, men är ända av traditionell modell) där tuiliq är vanligt. Har själv testat tuiliqen med traditionell kajak och visst är det härligt att rolla med (såpass att jag är sugen att bygga en egen). Bekymret med tuiliq, som Björn själv skriver, är ju wet exit. För den som inte vet kanske det behöver nämnas att Björn rollar "lite bättre" än vanliga svenssons ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
Stuvarn Varmt om händerna! Paddling allmänt 19
Hutt Varmt och gott Paddling allmänt 14
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.