Argumentet att det är för varmt med torrdräkt?

Favoritklädsel

Gillar kläderna som har gummi(?) på utsidan och fleece på insidan.

Nu på vintern har jag kör med en tröja från Promotion (påminner om Hiko Lars), en tjock longjohn från Promotion som ändå känns relativt elastisk, Guls höga stövlar, neoprentumvantar med hål för handflatan och buff/mössa.
Det här funkar för mig vid motionspaddling (och jag har kört hela vintern). Funkar också att ligga i vattnet med en stund (plus att jag tränat mycket uppstigningar).
Nu paddlar jag ju surfski så förmodligen blir den här klädseln lite för varm i en täckt kajak. Om jag sticker ut i min lite stabilare kajak så tar jag nog en tunnare longjohn och tunnare neoprenstrumpor.

Men det bästa råd jag kan ge: provbada, testa olika kombinationer av klädsel och hitta det som passar dig och sättet du paddlar på.

/Erik
 
Tack för svar Erik ska kolla upp dina förslag. Fryser som sagt aldrig när jag paddlar "löparkläd" men skulle vilja ha lite extra tid om jag mot förmodan skulle hamna i vattnet!

/Janne
 
Någon som vet var man hittar Promotion paddlingskläder som omtalas här? Har googlat men hittade inte någon vettig länk. Jag är ute efter något som tar bort värsta chocken om man välter vid motionspaddling, och ökar marginalen lite grann. Jag kör nära stranden, 5-10 m max. Idag kör jag med vanliga tights och en tunn paddeljacka med en långärmad underställströja. Ner till nollgradigt är detta lagom, vid kallare väder (om hårdheten på vattnet tillåter :)) räcker det med att lägga till en underställströja.

Om någon har andra förslag, shoot! Jag vet att man kan hitta tidigare trådar, men det har gått ett år sedan dessa, och en del vatten runnit under broarna.

Att motionspaddla med flerlagers Goretex jackor blir för varmt för mig (jag har testat). Med motionspaddling på vintern menar jag +5 knop snittfart i min havsracer.
 
http://www.wetsuit.com/
Vi beställde via nätet, dock tror jag det finns alternativ i Sverige (Hiko, Reed?) men dom finns det väl andra som testat.

Dock är jag väldigt nöjd med det vi köpte från Promotion (tröja och Longjohn), använt det i ett år.
 
Kjell vi söker tydligen samma kläder för samma typ av paddling så snälla hör av dig om du hittar något som kan passa oss :)
Vet att Siven oxå skrev nåt om tunna neopren kläder men hittar inte det inlägget nu!

/Janne
 
För byxor i neopren: jag hade defintivt kollat på paddlingsutbudet (Kajaktiv har väl Hiko, Kajakcentrum i Grebbestad har annat?) - för kajakbrallorna är sydda för sittande ställning. Det är inte surf/vindsurf/dykgrejjerna.

Men för just överkroppen och tunna neoprenkläder skulle jag just titta på surf/vindsurf/dykgrejjerna. Har för mig dykbutiken vid mittemot Lisebergs södra har något rätt kul tunn tröja. Surfers Paradise i Varberg (eller på nätet) här säkert rimliga prylar. Kanske även att paddlingsbutikerna har ett utbud...

Fler tips får du säkert snart, här... :)
 
Surfgrejer

Jag var i Duesseldorf på båtmässan där fanns även en hel hall med brädor och kläder. Utbudet av neoprenaktiga tunnare kläder var helt enormt. Så jag skulle helt klart kolla in lite surfgrejer

Hans Friedel
 
efter att då och då använt en tunn neoprentröja från bomber gear tänkte jag i stället prova Reed Chillcheater. Köpte en tunn tröja/byxa och måste säga att den känns betydligt smidigare än neoprentoppen. Dessutom ligger Reeds prylar hyggligt till i pris.

Kompletterade sedan också med ett kapell i samma material, tunt och smidigt. Blir spänt som ett trumskinn över sittbrunnen men man får tänka på att det är tunt, vassa saker kan nog lätt göra hål, inget för forspaddling direkt.

Men, det jag noterade i jämförelse med mina tidigare kapell från Snap dragon och Palm (som alltid tagit in lite vatten vid sargen i samband med våta övningar) var att det var helt tätt mot sargen. När jag höll på att leka och rolla så kom det varje gång in lite vatten via hals och armar men, kapellet var så tätt mot sarg och i midjan att allteftersom vattnet i brunnen fick lufttrycket att öka så började kapellet bukta ut, som om man hade pumpat in luft i sittbrunnen.

Bra indikation att kapellet var helt tätt, släppte inte ens ut luft via sarg eller midja.

Söker man hyggligt prissatta tunna och smidiga kläder som i alla fall ger lite skydd om man hamnar i vattnet tycker jag Reeds prylar funkar bra.

Rickard
 
Jag kan inte annat än att hålla med Rickard.
Reeds Aquathermkläder är väldigt behagliga och värmer mycket med tanke på tjockleken.

Deras kapell är lätta att sätta dit på sargen och tätar till 100 %. Dom går att få måttsydda om man som jag har byggt en egen kajak med egendesignad sarg.

Så varma rekommendationer från mig.

/Esping
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
Stuvarn Varmt om händerna! Paddling allmänt 19
Hutt Varmt och gott Paddling allmänt 14
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.