Argumentet att det är för varmt med torrdräkt?

Kan bara hålla med ull luktar mkt mindre än syntet! Har läst nånstans att ullfibern har en kemisk förmåga att neutralisera ämnen från kroppen som ger upphov till dålig luft.
Sen håller sig ytan på ullen torrare än syntet ytan, å fukt ger ju bättre bakterie tillväxt oxå!

/Janne
 
andningen är frågan inte torrdräkt eller ej

vad spelar det för roll om klädesplagget går under benämningne torrdräkt eller inte ?det ända intressanta är hur mycket kläderna man har andas, de dyrare torrdräkterna andas väl, framförallt relativt det enorma berg med kläder som man skulle bli tvungen att ha på sig för att uppnå samma skydd ifall man trillar i, som en torrdräkt gör,

Vill man ha ett bra skydd mot vatten ska man vara torr.
 
Då man argumenterar för eller emot torrdräkter så gör man vanligen det från sin "egen" paddelstil. Säger man paddling så vet alla vad det innebär, för egen del. Men min paddling skiljer sej kanske från din paddling... Det är stor skillnad på motions/tävlingspaddling, turpaddling eller surf/våglek och klädseln varierar ju därefter.

Förut bestod min vinterpaddling mera av plattvatten och paddling längs strandlinjen, då tyckte jag torrdräkt var helt onödig (dessutom svettigt och bökigt). Nu paddlar jag gärna i ytterskärgård, surfar och "leker" mera och torrdräkten har blivit ett självklart val för mej i dagsläget.

Hur man än väljer så skall man nog tänka på vad som händer om "skiten hamnar i fläkten". Paddlar man nära land kanske man kan räkna med att simma iland och byta, om inte man har en fungerande roll. Är man långt ut är det nog själ att klä sej så man klarar en stund i vattnet även om rollen sitter i ryggmärgen.
 
Då det var jag som startade diskussionen får jag väl skriva om vad resultatet blev. Mitt val och inköp blev ett par tjockare neoprenstrumpor 3-4 mm, ett par torrbyxor samt en ordentlig semi dry paddeljacka.
Anledningen till att jag inte valde torrdräkt var för att detta blir mer flexibelt och det kan användas under en större del av året. jag kommer våga paddla nu under vintern med dessa nya kläder men kommer självklart att vara försiktig.
Om kajakintresset håller i sig och jag känner ett behov så blir det kanske en torrdräkt till nästa vinter, vi får se.
 
Hoppas att du kommer trivas i ditt inköp, det blir säkert så!
Ha det så skönt på havet - och ta väl hand om dig!
(Hörde jag någon som viskade: "provbada gärna för att få respekt för vattnet" och "öva gärna räddningar"??) ;)
 
revolutionerande

Har nu blivit övertygad om att en torrdräkt, (skaldräkt) kan förändra friluftsmöjligheterna totalt, testade nämligen min nya torrdräkt, jag skulle inte ha funderat på att den andas dåligt relativt ex vindkläder om det inte vore för att det är så omtalat att de ska andas dåligt.

Provbade iförd endast en T- shirt i det 0 gradiga vattnet, känslan var ungefär som att bada i 15 gradigt vatten på sommaren, testade sedan att bada med 4 st fleece tröjor och 3 par fleece byxor, (något trång) ! känslan då var ungefär som att bada i 25 gradigt vatten. Att endast ha en tshirt är dock alledes för kallt när man använder den i torrt tillstånd de extra kläder som behövs för att det ska vara behagligt ger således en helt okej temperatur ifall man skulle ramla i. Det kan endast beskrivas som en revlotionerande produkt. Efter detta har jag insett fördelen att använda den vid långfärdskridskor under sämre förhållanden, ger nya möjligheter, mindre packning, mindre vikt att konka på, dessutom gör dräkten att man flyter som en kork i vattnet vilket gör det lätt att ta sig upp på isen igen. Med ett enkelt plagg utanpå som skyddar dräkten vid fall så ser man helt normal ut också.

Mikael
 
Kom gärna igen

med ett omdöme om din torrdräkt efter en skridskotur på 5-6 timmar i gott tempo. Misstänker att du inte är lika positiv då. Men du kanske hoppar i var 20:e minut för att kyla av dig.

Thure
 
javisst

tyvärr tror jag inte det kommer att ske inom närmaste tiden pga vädret. sägas kan eftersom du verkar misströsta på trovärdigheten att jag har åkt skridskor i högt tempo med tung ryggsäck i mer än 5-6 timmar fast inte i denna torrdräkt utan en betydligt varmare dräkt eller rättare sagt sämre andningsförmåga, en räddningsdräkt där man inte håller sig torr men håller värmen bättre tack vare neopren, jag blev då törstig och svettig men det finns ju dusch och det var inte så jobbigt som man kan tro, men i det här fallet handlar det om en skaldräkt av högsta kvalite som ger HELT andra förutsättningar jag har testat båda och konstaterat att de inte äns är jämförabara vad gäller andnig, det här är som sagt en revlotionerande produkt, man är tvungen att pröva de nya dräkterna för att inse att de inte går att jämföra med sämre. Vilka dräkter har du testat?

Mikael
 
Intensitetsbedömning, svettning och bekvämlighetsgränser - allt detta, och mycket där till, är individuellt. Och det är ju rätt kul faktiskt.
 
Torrdräkter

Jag har använt torrdräkt vid vindsurfing i kallt väder och det fungerade bra. Men det var skönt att hoppa i vattnet då och då.

Vid forspaddling har jag använt torrdräktsjacka med gummitätning kring halsen och det blev för varmt vid pass längre än en timme.

Om man får vätskebalansrubbning på isen så försämras den fysiska och mentala förmågan. Bara för att man har en torrdräkt så är man inte garanterad att komma upp på bärig is igen. Bristande is, flak, att man skadat sig vid plurrningen etc kan förhindra självräddning.

Jag ser därmed torrdräkt som en diskutabel utrustningsdetalj vid långfärdsskridskoåkning.

Omdömet vid isbedömningen är alltid viktigast!

Vad du Mikael bedömer som högt tempo, lång åksträcka beror på din klädsel åkstyrka mm. Vad som fungerar för dig med dina preferenser kan vara och är sannolikt helt omöjligt för mig.

Thure

Ett exempel på mitt åktempo.


http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=34026
pic_34026.jpg
 
skillnad på dräkt och dräkt

syftet med det jag skrev var att, de som är vana torrdräktsanvändare men som inte gärna plockar fram den ur garderoben för att de inte gillar att svettas nu har möjligheten att omvärdera sin hållnig till torrdräkter, med de nya produkterna i den högre prisklassen kan man hålla sig torr utan att svettas så mycket tack vare att de nya produkterna har en andning som är helt ok.

Jag var så sent som idag ute och paddlade med min torrdräkt, trots att jag hade på mig tröja och fleceebyxor hade jag gärna haft mer på mig, det var 0 gradigt och lätt medelhårdvind, det blir som ett kylskåp under kapellet så det är svårt att bli för varm där, och man får alltid lite stänk på överkroppen som kyler, för mig är det svårt att bli för varm vintertid i kajak, visst på isen kan man bli mer svettig än i en kajak. Men som sagt den som inte redan är övertygad har möjligheten att pröva någonting som jag iallafal upplever som revlotionerande jämfört vad jag haft förut och vad jag förväntat mig,

vätskebrist Nej inte med den här dräkten förutsatt att man har dryck med sig precis som vanligt alltså.

Att ett så pass väsentligt skydd rent statistiskt sett skulle inebära någoting negativt har jag mkt svårt att tro, visst den kan gå sönder man blir något törstigare men fördelarna är ju otroligt mycket större än nackdelarna, tex så är koncentrationsförmågan avgörande i en kritisk situation är man kraftigt nedkyld är det lätt att ta felaktiga beslut. Är man kraftigt nedkyld under längre period så dör man dessutom och det är ju en ganska stor nackdel.

Mikael
 
Alternativ till torrdräkt vid träning

I tisdags morse gick en av mina träningskompisar runt när vi körde vår vanliga träningsrunda. Han hade sackat efter lite så vi upptäckte inte direkt att han gick runt.
Han kom upp direkt (surfski), fortsatte resten av passet utan problem och utan att frysa.
Klädsel:
-Longjohn
-Tröja Promotion (latex/fleece)
-neoprenstövlar
-Paddelhandskar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
Stuvarn Varmt om händerna! Paddling allmänt 19
Hutt Varmt och gott Paddling allmänt 14
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.