Takräcken och lastning för ensampaddlare...

Vad rekommenderar ni mig att skaffa som ensam paddlare?

Vanliga lastbågar. Vertikalpinnar http://outlife.se/OUTLIFE.pdf är enkla billiga och kräver inte att du lyfter extra högt. Sedan rörisolering eller dyl på lastbågarna. Kajaken ställs på högkant.
En lätt kajak och låg bil är en fördel. En pall vid sidan kan underlätta att binda och lägga upp.
Sedan finns det mojänger för att dra ut lastbågen åt sidan, eller rulla upp den bakifrån, men det har inte vi.
Så hur mycket teknisk hjälp du behöver beror på mång saker (din längd styrka, kajakens vikt, bilens höjd)
 
Clas-i-sjön har rörisolering som ofta ligger inne på lagret och man måste fråga efter det. Kolla så att du får det tjockaste skummet med det tunnaste hålet eller så tar du en tunn inuti en tjockare.
 
Bauhaus har rörisolering i 2-meters längder (har jag för mig att det var) för en 70-lapp.
Finns i olika dimensioner så det är bara att kolla tjockleken på lastbågarna innan köp.


MVH

O.
 
Ifall jag köper "J-ställning takräcke" som finns på denna sidan: http://outlife.se/OUTLIFE.pdf

Behöver jag en bil som redan har takräcken då?

Kan ingenting om detta så det låter antagligen dumt.

Tack för svaren!

Ja, du behöver lastbågar till de också. Fördelen med J är att kajaken (om den passar bra) ligger på större yta, men du måste lyfta lite högre för att hamna i J-et. Tänk på att J är ett stöd och lastremmen ska fästas i lastbågen på båda sidor om kajaken. J'et är inte stabilt i sig själv. Jag förredrar vertikalpinnen.
http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/2011/07/kajaker-pa-taket/ (servern verkar slö idag)
 
Rails

är de rör som sitter längs med bilens långsidor t ex som på bilden av den vita V70 Volvon. Såna behövs inte för att lasta kajaker men de kan användas som fästen för lastbågar anpassade för just rails.

På bilar utan rails använder man tvärgående lastbågar av en annan konstruktion. Vissa gängas fast i gängade hål i biltaket andra fästs i kanten av biltaket med speciella hakar.

Vertikala tvärpinnar som sticker rakt upp från de tvärgående lastbågarna tycker jag är bästa sättet att lasta och surra kajaker.

Thure
 
Var kan man köpa tvärgående lastbågar? Är det lätt att sätta fast dom?

Som ni märker är jag väldigt ny inom både kajak samt bilområdet, ska köpa min första bil samt kajak snart och vill inte att det ska strula för mycket!

Sätter man på sådana lastbågar samt vertikala tvärpinnar själv eller finns det någon annan som gör det?
 
Typ en där man inte behöver lika mycket "upplyft" för att få in den, använder som sagt J bågar, fästen som inte är stora J bågar tror jag är lättare, sen finns ju t.e.x de med utskutbara skenor vilket också kan hjälpa till.

Men dessa fästen är ju knappast billiga, så för mig funkar det med ecklas j bågar och använda en pall vid ensamlyft.
 
Sätter man på sådana lastbågar samt vertikala tvärpinnar själv eller finns det någon annan som gör det?

Du bör lära dig att göra det själv då det dels drar mera bränsle att köra med dem i onödan, dels kan bli omöjligt att köra in i garage med vertikalpinnnarna monterade. Köper du en ny bil kan du säkert få de tvärgående lastbågarna monterade innan du hämtar bilen.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.