Takräcken och lastning för ensampaddlare...

Om man inte vill lägga upp kajaken direkt från sidan, brukar det funka utmärkt att lägga fören på bakre lasthållaren och sedan skjuta fram den. Får man bara upp kajkaen på axeln brukar detta inte vara svårt lite oavsett bilhöjd. Bara en dm höjdskillnad kan dock ha stor betydelse, om man väl har nått den höjd som gör det svårt...
Jag brukar oftast lägga den i vaggorna från sidan för det mesta, men har även en hög bil som gör det lite svårt, och då kör jag den andra varianten. Numera är det ju vanligt med höga bilar och då kan jag tänka mig att problemet ofta uppstår vid ensamlastning.

Har ett par Thulehållare 874, och på dessa glider det dåligt (fast sitter ju istället fast desto bättre). Den variant jag har anpassar sig smidigt till olika skrovformer. Vill man att det ska glida bättre så funkar säkert Thules Hydraglide, bra. Hade tidigare hemgjorda hållare med filtmaterial i kontaktytan, och då gled det väldigt bra.

Jag har kört nån kajak på lite rörisolering i cellplast, men de allra flesta kajaker mår nog bättre av hållare av nåt slag. Som regel är det lättare att få fast kanoten säkert på hållare också. Om man ofta lastar kajaken är det bra att ha grejor som gör att det går smidigt. Ska man köra på motorväg är det ju bra om man kan hålla hyfsad fart även om jag brukar ta det lugnare med kajaker än utan. Luftmotståndet (och krafterna) ökar ju kraftigt även vid små fartökningar.
 
Nu blev det rörigt med samma fråga i 2 olika forum.

Per, jag håller med. Sorry (ny på forumet).

Härligt dock med alla svar. Jag är väldigt tacksam.
 
Jag är lite för lat för att hitta på egna lösningar. Finns det något bra att köpa, för vettiga pengar, är det rätt metod för mig. Så i detta fall. Jag kör med Thules Hydraglide, och det funkar utmärkt! Den filtklädda hållaren placerar jag baktill, och kan skjuta på kajaken, om jag är för trött för att lyfta upp den. Den främre hållaren har hög friktion och fixerar kajaken i längsled utan att behöva dra åt för hårt. Båda hållarna anpassar sig bra till kajakformen.

Att lägga kajaken direkt på lasthållarna funkar nog för en del, men jag har sett ett flertal som lägger glasfiberkajaker med botten neråt och drar åt hårt, med följd att skrovet viker sig i köl eller sidokanter. Om man kör med denna enkla metod, var försiktig vid surrning!
 
n_zackrisson; sa:
knatte; sa:
Så här har jag gjort :)
Jag har ett Thule räcke, vilket har ett rektangulärt hål om man tar bort gummiploppen på kanten. I detta hål stoppar jag in en motsvarande passande rektangulär stång på ca 1 m. På detta sätt får jag en förlängning av takräcket utanför bilen. Jag brukar lyfta upp fören på denna stången, så fören eller typ 1-1.5 m av kajaken vilar på stången. Sedan kan jag lätt lyfta upp aktern på kajaken på takräcket, vilket är betydligt lättare när du slipper hela kajaktyngden. När aktern är på plats, så flyttar jag över fören från stången till takräcket och kajaken är på plats..
Har dessa kajakhållare http://www.thule.com/Thule/ProductPage____16458.aspx

Om du inte fattade min beskrivning ovan, så har jag samma princip som när du lastar på skidor på denna extendern
http://www.thule.com/Pabloimages/original/57/24557.pdf

Att du lastar på en delen av kajaken på bilen i okila steg..

Fattar du inget så får jag väl ta ett kort och lägga upp här :)


Denna variant går tydligen att köpa (men jag vet inte vart i Sveige:

http://www.arendbloem.nl/prijzen.php?cat=14
Sök efter "oplaad-hulp" på sidan och klicka på foto.

Själv använder jag ibland denna metod fast utan utriggare, jag sticker in stäven i främre hållaren från sidan av bilen och lyfter sedan upp/in aktern. Jag har stående hållare (kajaken står på sidan) vilket också underlättar eftersom det är lättare att bära kajaken på sidan när man är ensam. Kajaken hamnar är jag gör så långt bak, men när den ligger på taket är det ganska lätt att skjuta fram den.

Men jag tror det är mycket teknik, och vilka hållare du än väljer går det efter ett tag mycket lättare.

Lycka till!

Visst är det så jag menar. http://www.arendbloem.nl/images/kajak/2140.jpg

Exakt samma lösning, fast inte lika snygg har jag :)
 
Åh,

tänk om man bara var liiite mer händig. Den ser ju ut att vara precis vad jag behöver och verkar passa plånboken också. Du vill inte sälja den ;-) Eller så åker jag till Biltema och ser om det är så omöjligt som jag tror att bygga ihop nåt liknande. Hmm. Tack för inspiration.
 
Teknik, inte pryl...

Jag gjorde diverse försök att lasta min 38 kilos K2 Expedition (6.3 meter) bakifrån, men vinkeln till bakluckan ställde till det. Jag försökte inte lösa det med någon pryl utan provade istället en annan variant. Jag lägger kajaken bredvid bilen (en meter ifrån ungefär), sen lyfter jag upp fören på främre takräcket (som har en svagt V-formad hållare som sitter långt ut på den bilsida kajaken låg bredvid). Kajaken ligger då lutad mot kajakhållaren och lasthållar-räcket (eller vad det heter). Ingenting ligger emot lacken på bilen. Sen lyfter jag upp aktern samtidigt som jag skjuter kajaken framåt. För mig, mina olika kajaker (pouch RZ85, pouch Single 2000, Hassle explorer och Trapper 630 Expedition) och min bil (Mazda 626 Kombi) funkar detta perfekt. Om bilen inte hade lastbåge-räcke så kanske det hade blivit problem för billacken, och om man inte hade några V-formade hållare så kanske kajaken skulle kunna glida av det främre räcket när man lyfter upp det bakre -- jag är inte säker.
 
Gammal info ser jag nu...

Knatte hade redan tidigare informerat om "min metod"

Nåja. Kanske min förklaring kan ge något extra -- vad vet jag.
 
Bra med pinne....

Jag har en förlängnings"pinne" som jag köpt på Grebbestad kajakcenter, som jag fäster på främre takräcket. Upp med nosen på kajaken och sen lyfter jag aktern över i hållarna (Thulesvaggor) och knixar över fören. Funkar bra men det är alltid välkommet med lasthjälp efter en längre tur. På badplatser o likn där det finns folk brukar det aldrig vara problem! :eek:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.