Är glapp hype?

SNS-profil

Jag har bara erfarenheter av Zandstras skena med en äldre SNS-profil och Lundhags nya skena som passar direkt till SNS-profil. Jag har åkt massor med skate skidåkning och också tävlat i skate och förstår inte att t.ex. Naturkompaniet utalar sig om att bindningar och pjäxor inte är nog vridstyva???? Jag blir lite fundersam hur man då kan använda dessa prylar till en betydligt tyngre skate/ski-o skida som har identiskt skär som för en skridsko. Dessutom så finns det troligtvis fler alternativ till pjäxor med olika styvhet för SNS-profil.
Har testat tur varianten också men tyckte det känndes aldeles för klumpigt. Det enda problem jag har är att pjäxorna är snorhala att gå med, annars så är det kanon. Men investera i en ny bindning med fräsht "nos gummi" för är inte det nog styvt så blir det för slappt =)
 
Re: Hypekurvan

Lasse Nilsson; sa:
Kan vi "samla ett antal intelligenta analytiker som har extremt god insikt i sin teknik" (var inte blyga!)och bestämma var på kurvan glapp ligger?

Du tog med denna tråd helt på egen hand glapp från "Topp av uppblåsta förväntningar" till "Misströstans dal" och den påföljande diskussionen har gjort att det nog är i "Upplysningens uppförsbacke" som glapp befinner sig just nu. Personligen tycker jag nog att glapp ligger bättre till än "Företagsportaler" och sämre till än "Trådlösa nätverk" men bilden ger tyvärr inget stöd för det.

Och ni som var med när det begav sig med aluskridskon, hur var det med hypekurva då? SNS/N3 känns som om det aldrig hypats utan det var en tydlig och självklar utveckling (när någon väl gjort kopplingen).

-Palle
 
Re: SNS-profil

Robban_HG; sa:
Jag har bara erfarenheter av Zandstras skena med en äldre SNS-profil och Lundhags nya skena som passar direkt till SNS-profil. Jag har åkt massor med skate skidåkning och också tävlat i skate och förstår inte att t.ex. Naturkompaniet utalar sig om att bindningar och pjäxor inte är nog vridstyva???? Jag blir lite fundersam hur man då kan använda dessa prylar till en betydligt tyngre skate/ski-o skida som har identiskt skär som för en skridsko. Dessutom så finns det troligtvis fler alternativ till pjäxor med olika styvhet för SNS-profil.
Har testat tur varianten också men tyckte det känndes aldeles för klumpigt. Det enda problem jag har är att pjäxorna är snorhala att gå med, annars så är det kanon. Men investera i en ny bindning med fräsht "nos gummi" för är inte det nog styvt så blir det för slappt =)

Jag har också åkt mycket skidor sedan långt tillbaks och kan inte heller förstå varför det bara finns BC skridskor i affärerna. Sen att personalen inte alltid har full koll på saker och ting är väl snarare regel än undantag...
Jag är iaf mycket nöjd med att nu åka på SNS profil skridskor och kunna använda samma pjäxor för skridskor och skejt (ja, jag skejtar med profil inte pilot). Förut åkte jag skridsko på SNS BC och skidor på SNS profil. Tycker dessutom att min Hafjell med SNS profil sula är skönare att åka skridskor med än min Salomon XA Raid pjäxor trots att jag har exklusivare skridskor till BC bindningarna (kör förtillfället på omslipade Excelsior med Profil binding på...)

Om jag ska vara riktigt krass förstår jag överhuvudtaget inte varför BC systemen finns. Kanske är pjäxorna oftast något bättre att promenera i, men istället är det sämre för skidåkning, turskidåkning och skridskoåkning!!! Min erfarenhet efter mångårigt användande av båda systemen...

Trots att glapp är hypat så är jag så pass inkörd på SNS så jag håller mig nog på det spåret ett tag till...
 
BC är för turskidåkning med tyngre fjellskidor(lätta telemarkskidor), annars man behöver det inte. Racingpjäxa är överlägsen.
 
Hypekurvan och metallgrillan

Vill gärna hålla med Palle om positionsbestämningen på kurvan. Beträffande frågan om metallgrillornas entre’ på scenen så är det synd att inte frågan ställdes för ett par år sedan. Sedan något år tillbaka svävar nämligen den mest ansvarige, Arne Ola’n, omkring på de evigt blanka ytorna i de sälla istrakterna. När jag ’kom ut’ visste marknaden redan vad som gällde och Harald Almgren höll bra fart ut på Produktivitetens nivå. Thure, som tidigt lotsades ut på isarna av förståndiga föräldrar har säkert något att bidra med. En sak är jag dock säker på – samhällstempot var ett annat på 60-70-talen.

Torbjörn
 
pekvirk; sa:
Ännu bättre SNSpilot-bindningen, adjustmöjligheten
Jaha, så det fina med SNS Pilot Classic är att man kan justera hur stark återfjädring man vill ha.

Jag var jag inne på Salomons sida för ett par dagar sedan och såg Pilot Classic utan att bli upplyst om eller själv inse vad den skulle ge för fördelar. Nu har de lagt till lite mer info.

De ska enligt reklamen väga 130 gr styck. Är det någon som minns vad pilot skate väger?
 
pekvirk; sa:
Ännu bättre SNSpilot-bindningen, adjustmöjligheten
http://www.salomonnordic.com/fi/products/sns.asp

Såja, lite SNS-hype. Har sett videon tre gånger nu för att se hur mjuk skon är i sulan men det är svårt. Blir väl tvungen att köpa Fredrikssonskon, att köra omkring med en norsk flagga på foten går ju inte. Detta paket ihop med Mogema-skridskon skulle nog kunna bli ett riktigt lättviktspaket för den racinginriktade åkaren.

-Palle
 
Palle_Z; sa:
pekvirk; sa:
Ännu bättre SNSpilot-bindningen, adjustmöjligheten
http://www.salomonnordic.com/fi/products/sns.asp

Såja, lite SNS-hype. Har sett videon tre gånger nu för att se hur mjuk skon är i sulan men det är svårt. Blir väl tvungen att köpa Fredrikssonskon, att köra omkring med en norsk flagga på foten går ju inte. Detta paket ihop med Mogema-skridskon skulle nog kunna bli ett riktigt lättviktspaket för den racinginriktade åkaren.

-Palle

Det är classicpjäxan i video, vi måste vänta skatepjäxan en stund.
 
Gångvänligare sula?

Det som verkar mest intressant är att eventuellt är dessa modellers sulor betydligt lämpligare för promenader på asfalt och halt underlag än tidigare pilotskor?

Skall bli intressant att ta del av erfarenheter framöver.

Har någon haft problem med fastfrusna bindingar på pilotsystemet?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
pby Är grenrem en bra säkerhetsdetalj? Långfärdskridsko 39
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Stadan Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 33
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
Palle_Z Glapp Generation 6 Långfärdskridsko 10
boe skates Glapp Generation 5 Carbo Långfärdskridsko 61

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.