Är glapp hype?

Re: Re: Re: Glapp ett koncept

bennys; sa:
Vem är beredd att ta investeringarna? Det blir en mängd detaljer som skall produceras för att få ihop detta till en fungerande enhet till en liten grupp åkare.

Fast är investeringarna så himla stora egentligen?
Jag gissar att "målgruppen" framförallt är åkare som gärna pysslar med detaljer i sin utrustning, men som inte har en komplett metallverkstad i källaren (eller möjlighet att lämna allt till prototypverkstad)

Det borde alltså gå att tillverka och sälja ett glapp-kit, bestående av fram och bakklys i olika bredd, ev material till att gjuta sulplugg, skruvar, muttrar, spännrem samt ev shockcord.

Skena finns ju att köpa. Att lätta och kapa ämnet är faktiskt överkurs.
Återstår då för den glappsugne att montera klys (ev borra lite hål) samt gjuta pluggen samt bege sig till isovalen för att justera millimetrar tills skruvarna ger upp ;-)

Eller tänker jag helt galet nu?
 
Re: Re: Re: Glapp ett koncept

bennys; sa:
bennys; sa:
Personligen tror jag inte att glappskridskon i dess nuvarande form ...

Fjärdebrunn; sa:
Jag tycker Kjells variant, utan vare sig stoppkamm eller sulpugg är intressant. Med ett i bredd ställbart främre klys (jfr kabelbindningar) skulle den innebära en stor variation när det gäller skoval. Här någonstans kan man kanske börja ana ett emryo till den flexibilitet som en kommersiellt gångbar glappskridsko skulle kräva...
/Oscar

Absolut, fast Kjells koncept är ju bara i sin linda. Vi följer det med intresse.

De gamla kabelbindningarna ledde ju också fram till en norm, NN75 och NN90 som jag tror jag den heter.

Fast frågan kvarstår: Vem är beredd att ta investeringarna? Det blir en mängd detaljer som skall produceras för att få ihop detta till en fungerande enhet till en liten grupp åkare. Skidbindningar är stapelvara och relativt billiga samt tillfredställer den stora massan. Skridskotillverkarna behöver heller inte binda sitt kapital i att lagerhålla egenutvecklade bindningar.

/Benny

Direkt material + arbete: Minimalt med plåt, elementärt plåtarbete, standardrem, några skruvar, ev 50cm gummicord. Vet inte vad den kostnaden blir för säg 1000 par, inte många korvören.

Det ska ställas mot inköpskostnaden och monteringen för skidbindningarna (Salomon skänker väl knappast iväg dem)

Bortsett från utvecklingen, som man säkert får hjälp med av glada skridskoåkare, vet jag inte var den stora investeringen ligger?

Marknaden kommer, var lugn. Så länge säljarna på Stadium säger åt folk att köpa fasthälssgrillor i paket m pjäxa för 1100kr lär det inte ta fart. Det löser man dock med ÅF-aktiviteter och lite marknadsföring. 1000st är sannolikt provserien...

/Oscar
Disclamer: Vet inte varför jag argumenterar för glapp eller kommersialiseringen av detta system? Sannolikt bara på kul då jag hellre bygger själv.
 
Investeringar

GustavOh; sa:
Fast är investeringarna så himla stora egentligen?

Fjärdebrunn; sa:
Bortsett från utvecklingen, som man säkert får hjälp med av glada skridskoåkare, vet jag inte var den stora investeringen ligger?

Det känns som om jag går och sparkar er på smalbenen. Det var inte mitt syfte med inlägget utan bara redovisa min tankegång fram till Lasses slutsats gällande glappskridskor. Vill också tillägga att ingen blir gladare än jag om jag har fel. Några slutkommentarer till era inlägg.

Investeringarna ligger i produktionsutrustning. Tanken är väl inte att det skall sitta någon i en källare och fila och bocka material till 1000 par skridskor om året?

Min mycket grova uppskattning:
Klipp och bockverktyg klys, höger
Dito vänster
Klipp och bockverktyg hälstöd, höger och vänster
Klipp och bockverktyg stoppkam*

Investeringskostnaden för detta måste man tjäna in innan man börjar kamma hem någon vinst.

För varje batch som skall produceras får du räkna med att betala en ställkostnad.

Materialkostnaden är inte försumbar, säkert en hel del skrot.

*Jag utgår från stoppkam då förutsättningarna för att hantera epoxy i produktion ställer helt andra krav på utrustning och miljöskydd.

Vill man inte ha fullbredd på skridskorna får man extrudera fram smalare profil. Till detta krävs en efterbearbetning för lämplig hålbild. Väljer man standardbredd och hålbild kan man nog bortse från nämnd kostnad.

Verktygen avskrivna och betalda på tre år. Detta medför ett litet vinstuttag med tanke på de små volymer vi talar om initialt.

Om tre år kanske det har kommet ett nytt bättre koncept som har bättre förutsättningar och då är investeringarna förgäves. Fast å andra sidan kan ju satsning gå hem och då är jag den förste i kön att gratulera.

Mitt skridsko CV:
Haglöfs Novalite-Crispi Standard
Halvfärdiga Glapp Gen.4-Lundhags Bergsport
Samt ett antal CAD-modeller

/Benny
 
Re: Re: Torsionsstabiliteten

Jonas.O (Jonas Örnborg) skrev:
Thure, den NTN bindning du testat, var det ngn prototyp med avsikt att ta fram en skridskobindning framgent eller var det en direkt överföring från telemarksvärlden?
J

Inte NTN och en skridskobindning detaljerna måste jag hålla för mig själv då konstruktören inte vill att bindningen skall bli offentlig för närvarande.

Thure
 
Eloge

boe skates; sa:
Nu svallar även känslorna hos mig! Jag skulle vilja tacka Lasse Nilsson för att du börjat skriva i långfärdsforumet! Detta stela och livlösa forum med det ena torra inlägget efter det andra har verkligen fått en rejäl knuff i rätt tiktning tack vare dig! Jag har två gånger läst något som var roligt här på forumet, båda gångerna var det du som författat. Hej.

Lasse har onekligen bidragit med frön till roliga trådar. T ex den om skridskobilder.

Men jag har hittat betydligt mer än två roliga inlägg per man från många av er här på forumet.

Thure
 
Re: Re: Glapp ett koncept

Fjärdebrunn; sa:
bennys; sa:
Men konceptet "Bygg din egen glappskridsko" är så bra att det platsat i en tummad Hobbexkatalog tillsammans med cykelbilen Phantom och racerbåten Flugan.

/Benny

Ja men kanske...

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35731&pagenumber=3

Jag tycker Kjells variant, utan vare sig stoppkamm eller sulpugg är intressant. Med ett i bredd ställbart främre klys (jfr kabelbindningar) skulle den innebära en stor variation när det gäller skoval. Här någonstans kan man kanske börja ana ett emryo till den flexibilitet som en kommersiellt gångbar glappskridsko skulle kräva...

/Oscar
Absolut, fast Kjells koncept är ju bara i sin linda. Vi följer det med intresse.

De gamla kabelbindningarna ledde ju också fram till en norm, NN75 och NN90 som jag tror jag den heter.

Fast frågan kvarstår: Vem är beredd att ta investeringarna? Det blir en mängd detaljer som skall produceras för att få ihop detta till en fungerande enhet till en liten grupp åkare. Skidbindningar är stapelvara och relativt billiga samt tillfredställer den stora massan. Skridskotillverkarna behöver heller inte binda sitt kapital i att lagerhålla egenutvecklade bindningar.

/Benny


Jag måste tyvärr för min egen del säga att det finns inget "kjells koncept", jag har hoppat in nyligen och tacksammast tagit emot Bo Jocke och Olles framsteg i utvecklingen, dom förlagorna jag hade för mina senaste är ett par opublicerade glappisar som Bo tagit fram.
Jag har dessutom gått i deras fotspår och kollat runt med tillverkare för att få ett pris på en färdig skridsko med ett par montrail stratos till och enligt min mattematik blir kundens pris ca 3000-3500kr /par (har inte fått in alla priser)
Men allt det här ligger under Bos fana och den kloke Bo med dyrt vunna erfarenheter är den som i dags dato sagt att lösningen är inte tillräckligt bra ännu. Jag håller med honom fullständigt eftersom man måste kunna åka skridskor på ett bra sätt för att kunna åka på den glappa lösningen som jag åker på, kommersiellt gångbart blir det inte förens man kan sälja dom till vem som helst.
 
Re: Re: Re: Torsionsstabiliteten

thureb; sa:
Jonas.O (Jonas Örnborg) skrev:
Thure, den NTN bindning du testat, var det ngn prototyp med avsikt att ta fram en skridskobindning framgent eller var det en direkt överföring från telemarksvärlden?
J

Inte NTN och en skridskobindning detaljerna måste jag hålla för mig själv då konstruktören inte vill att bindningen skall bli offentlig för närvarande.

Thure

Ok, har jag full förståelse för. Dock spännande höra att det jobbas med ytterligare skridskobindnings alternativ!

Mvh
J
 
Re: Re: Re: Torsionsstabiliteten

thureb; sa:
Jonas.O (Jonas Örnborg) skrev:
Thure, den NTN bindning du testat, var det ngn prototyp med avsikt att ta fram en skridskobindning framgent eller var det en direkt överföring från telemarksvärlden?
J
Inte NTN och en skridskobindning detaljerna måste jag hålla för mig själv då konstruktören inte vill att bindningen skall bli offentlig för närvarande.

Thure
Hmmm... Någon viskade i mitt öra att Skyllermarks har något nytt på gång till nästa säsong.
???
Något värt att vänta på?
 
Re: Re: Re: Re: Torsionsstabiliteten

skall bli offentlig för närvarande.

Thure[/QUOTE]
Hmmm... Någon viskade i mitt öra att Skyllermarks har något nytt på gång till nästa säsong.
???
Något värt att vänta på? [/QUOTE]

Utav de svenska så tycks det som Skyllermarks är företaget som kan och vill. Den andra svenska tillverkaren saknar den kunskap man förväntar sig men har mer resurser. Låt oss hoppas att Skyllermarks kommer med något trevligt glappkoncept. Deras blå har ju blivit väl mottagna.
 
glapp är roligt!

Åter till grundfrågan, som fortfarande är intressant. Jag ställer mig själv frågan varför jag åker med glappskridskor. För mig var det tråden
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17406
som satt griller i huvet på mig. Därefter har jag inte släppt tanken. Snacket har gått vidare och utan tvekan är glapp inne, åtminstone i detta forum. I LLK med 2000 medlemmar är jag mig veterligen ännu så länge ensam med glappskridskor.
För mig handlar det mest om att ta makten över mina egna skridskor. Ovannämnda tråd fick mig förstå att det gick att göra skridskor relativt enkelt själv. Och det egna byggande tycker jag är så roligt, att fundera på hur det kan vara och kan bli. Hitta nya lösningar. Ändra. Prova. Bygga vidare.
Jag är inte på något sätt övertygad om att glapp är optimalt, men det är roligast (för mig)!
 
Rapport från en medelåkare

Just hemkommen från friskvårdstimmen på Norrviken:

ett varv med "slapp"=rotefella
ett varv med fast häl="rapp"

Samma minst sagt varierade isförhållanden, vindstilla, samma stela gubb-ben, ungefär lika trött hela vägen. Vätska o energin emellan. Ansträngde mig för bästa teknik.

Och vinnare blev....rapp!

14 km gick på 44 resp 39 min. Fasthälen vann alltså.

Tidsskillnaden är ganska liten, frånskjutet görs ju iallafall med hela foten. Det är bara en känsla som skiljer. Det känns lite mjukare att åka med löshäl, beroende på att skridskon inte vinklar när man lyfter den från isen.

Så hype är "slapp" för mig som hyfsad medelåkare iallafall.(Ledsen Pekka...) Återstår att pröva "glapp"!
 
Reproducerbara tider.

Testade för ett antal år sedan olika skridskomodeller bindingar och kängor åt Utemagasinet. Både löshäl och fasthäl.

Att göra objektiva och reproducerbara farttester är inte så lätt. Fann att det var enklast att göra på en relativt kort sträcka med högsta möjliga fart. Givetvis utan kännbar vind.

Fick mycket bra reproducerbarhet på en sträcka av Brotorpskanalen som vad jag minns tog ca 40 sekunder att åka.

Dvs ca 0,5-1 % avvikelse med samma utrustning. Skillnaden mellan bäst och sämst utrustning var betydligt större i storleksordningen 2-3% när jag jämfördede medelvärdet av de två bästa åken av fyra på respektive utrustning.

Däremot så var löshälutrustningarna inte genomgående snabbare. Jag testade på en rätt besvärlig sträcka med bulig stöpis och det var inte möjligt att ställa löshälbiningarna i sidled medan de flesta fasthälbindningarna hade den möjligheten.

Idag så är jag övertygad om att jag skulle få något snabbare tider med min löshälutrustning på motsvarande test men tror inte att skillnaden skulle vara större än någon procent jämfört med min bästa fasthälsutrusning som jag förfinade under mer än 15 års tid.

Får se till att göra den testen någon dag när jag får tid.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
pby Är grenrem en bra säkerhetsdetalj? Långfärdskridsko 39
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Stadan Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 33
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
Palle_Z Glapp Generation 6 Långfärdskridsko 10
boe skates Glapp Generation 5 Carbo Långfärdskridsko 61

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.