Kajak klubb i Sthlm för nybörjare

Hej,

Jag har fått för mig att jag ska börja paddla kajak till sommaren och har några funderingar runt detta.
Jag är helt grön, har aldrig paddlat kajak utan bara kanadensare men jag har förstått att det är stor skillnad.
- Finns det några bra kajak klubbar runt Stockholm som ni kan rekommendera ?
- Ordnar dom paddelturer ibland, kanske är säkrast att paddla med folk i början ?
- Hur lång tid tar det innan man kan våga sig ut ensam i sthlm's skärgård ?
- Finns det kajaker som är hyggligt stabila om man är 190cm och väger 90kg ?

Tacksam för kommentarer

Mvh
Uffe
 
Om du letar efter en klubb att ha kajaken på och någon att paddla med kan jag rekomendera Huvudsta Kappseglings och Kanotklubb.
De har en kajaksektion som blir mer och mer aktiv och jag tror inte de har någon kö för att få plats just nu.
Titta på http://www.hkk.just.nu för mer info.
 
uao; sa:
- Finns det några bra kajak klubbar runt Stockholm som ni kan rekommendera ?

Brunnsvikens kajakklubb har kanske den bäst organiserade paddlingsinstruktionen för nybörjare i Stockholmstrakten. Däremot är kön för en förvaringsplats flera år lång. Det finns dock många lånekajaker i klubben som man får använda hur mycket som helst för 250 kr/år. http://www.bkk.se/

- Ordnar dom paddelturer ibland, kanske är säkrast att paddla med folk i början ?

Ja!

- Hur lång tid tar det innan man kan våga sig ut ensam i sthlm's skärgård ?

Det beror på hur mycket sunt förnuft man har.. Själv paddlade jag långa ensamturer även i ytterskärgården min första säsong. Det kan dock inte rekommenderas. Det bästa är naturligtvis att lära sig paddla ordentligt och olika räddningstekniker och liknande innan man ger sig iväg.

- Finns det kajaker som är hyggligt stabila om man är 190cm och väger 90kg ?

Ja, med dagens utbud av havskajaker så finns det nog en passande kajak för alla. Det svåra är nog att hitta rätt.
 
Tackar för tipsen

Jag anser nog att jag har en hygglig dos med sunt förnuft, för att vara mer specifik undrar jag om man snabbt kommer över gränsen när man kapsejsar mycket ?
Jag antar att man kommer att välta en hel del i början och då är det varken kul eller smart att paddla ensam längre sträckor.

Ska kontakta BKK.

Tackar
Uffe
 
Välta?

Jag har slagit runt två gånger under 12-13 års paddlande. Båda gångerna under i- eller urstigning vid brygga. En lastad havskajak är så oerhört stabil att det är mycket ovanligt att man slår runt under paddling. Ett tips; jag tycker det är bra mycket bekvämare med en stor sitttbrunn (typ VKV) än en liten, det blir så oerhört mycket enklare att kliva i och ur kajaken.
 
Jag skulle nog påstå att det är ovanligt att kapsesja mycket, även som ren nybörjare.
Visst kan det hända om man råkar ut för stökig sjö och är ovan men annars är det nog mest vid bryggan som folk plurrar. Har sett dom mest otroliga manövrar vid brygga, en arbetskamrat som skulle prova ställde(!) sig upp i kajaken tex...Han tyckte den var rank efteråt.

Jag har aldrig gått runt ofrivilligt med havskajak och det gäller nog dom flesta, därmed inte sagt att man bör ge sig på vad utsatta lägen om man känner sig osäker.
Bada med kajaken och träna på balans och stöttningar och att komma i den igen om du gått runt.

Balansen är nog inga problem men däremot lönar det sig att ha en viss koll på paddelteknik så att man kan hålla igång ett tag utan att varken trötta ut sig totalt eller ständig komma efter.

Gå med i en klubb och häng med så ofta som möjligt på kvällsturer och helgpaddlingar. Dom brukar ha koll på om det är lämpligt för nybörjare att vara med eller inte.


JL
 
Hej.

Jag har i höst skaffat en PoH Capella RM begagnad, av olika anledningar har jag bara varit ute 5 gånger och då helt själv, har aldrig paddlat tidigare överhuvudtaget.
Jag nöjde mig med att gå ur och i första och andra gången får att träna detta moment, resten tycker jag är psykologi - man tror att det skall gå illa, men som med cykeln så blir den stabilare under gång. Själv är jag 180cm och väger 96kg. Har hystat ut höftstöden och skall jobba på sittställningen efterhand - också detta gäller ju att träna sig så att man orkar en ny typ av belastning.
Mitt råd är att inte tveka och att provsitta tex på ovannämnda klubb i Stockholm.
 
reimersholme är en bra kajak/kanotklubb...innan man kan bli medlem går man ngra lektioner ..fyra tror jag..+att man tränar på att ta sig upp på kajaken själv om man faller i..har för mig att årskostnaden var en spottstyvel...?att man kan kanota hur mycket man vill.!. kanotade där förut o var nöjd!
 
Reimersholme = Örnsbergs Kanotsällskap

Länk till klubbens hemsida http://www.svenskidrott.se/a/ornsbergsks.
Vi har Tur&långfärds sektionen under uppbyggnad och är väl inte på långa vägar så omfattande som i BKK.
Men vi startar snart en kurs,se hemsidan(bassäng träning).
Bor man på söder är vi ett alternativ.
Vi har även ett klubbhus i Gröndal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
samme83 Kajak-klubb i Helsingfors? Paddling allmänt 14
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...