Tält för homo sapiens sapiens.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej igen! Tack för svaren på min fråga om flytvästens läge "utanför eller innanför". Jag ser gärna fler svar!
Har en ny fråga kanske framförallt till tillverkarna av tält för friluftsliv. Varför så få tält lämpade för kajaking och vandring med ståhöjd (ca 180cm)? Tälten kunnde åtminstånde ha rejäl stolsitthöjd som är lämplig vid av och påklädning(ca 140-150cm)?

Trots allt har vi utvecklats från krälande och krypande på alla fyra till dagens upprätta kroppsställning förutom då vi sover. Tältet ska ju även kunna nyttjas för matlagning, torkning av kläder och samkväm. Vid dåligt väder och kanske flera dagars stillaliggande skulle ett sådant tält vara en lisa för både kropp och själ, dessutom skulle luftkvaliteten i tältet bli så mycket bättre av den större volymen.

Jag är fullt medveten om den större exponeringen för vind. Visst tyngden! Ett till två kg tyngre än dagens maskbon skulle i varje fall en kanotist kunna stå ut med. Ett högre tältet blir kanske också ett större störande objekt för både människor och djur.

Jag känner till några tillverkare av kåtor men dessa ger inte någon vidare bra volym i huvudhöjd förutom i mitten, dessutom är de i regel avsedda för minst fem personer.

Jag har hittat en tillverkare av ett dyligt tält i Norge, HOLMESLET OUTDOOR PRODUCTS i Alvdal.
Är det någon av utsidans besökare/läsare som har erfarenhet av deras tält "Backwood" och "Riverside". Jag skulle bli väldigt tacksam för en redogörelse av kvalitet, hållbarhet, funktionalitet vid boende och upp och nertagning/packning av dessa tält avsedda för homo sapiens sapiens.
Bert Juhlin
 
Japp.. visst finns såna tält. Ett litet problem med tält är ju dock att priset ofta ökar nästan exponentiellt med tältytan. Många stora tillverkare som north face, mountain hardwear, ferrino och kelty har ju stora och rymliga tält, men då blir priserna därefter. Dessa brukar ligga mellan 30-50000 skr, vilket är väl mycket för de flesta.
Går man ned i kvalitetsanspråk så finns det en del att välja på. Fritidsbutiken http://www.fritidsbutiken.se har flera mer campinginriktade tält för 4-5000 skr. Tältet på bilden nedan har t.ex. en innerhöjd på 215cm, vilket borde räcka för den flesta i sapiens släktet..
horizon.jpg


MVH
David
 
Kåtor med ståhöjd

Med klargörandet att jag är medarbetare i ett företag som säljer dem, vill jag ändå slå ett slag för de moderna tältkåtor som http://www.moskoselkatan.se tillverkar. Gott om plats, stor vindtålighet.

Visst är de avsedda för lite fler personer. Men just därför är de rena lyxen för 1-2 mans utflykter!

hälsningar
Jens
[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2003-02-16 kl 15:05]
 
Hemskt roligt svar.

Hej Christian! Ditt svar tyder på att du tycker det är roligt att djävlas litegran. Om du läst lite mer uppmärksamt och med större välvilja så frågade jag efter erfarenheter av omnämda tält, inte efter oförskämda svar och adressen till en husvagnsförsäljare. Men ok! Somliga har mindre av de grå än andra och det får man tråkigt nog stå ut med.
Bert Juhlin.
 
MSR Superfusion

Jag har skaffat ett MSR Superfusion (MSR har tagit över anrika Moss designer). Det tältet svarar delvis upp till de krav du ställer. Gott om plats för 2 pers men tre får plats. Högt i tak 1.25m vilket gör att man kan sitta upprätt, t ex i en Therma Rest stol. Tältet påminner lite om North Face VE25. Jag tycker det fungerar utmärkt när man paddlar kajak och vill ha det lite mer ombonat och bekvämt. Samtidigt är det inte alltför skrymmande. Vikt drygt 4 kg.
Kolla in bilder och beskrivning:
http://backcountry-equipment.com/tents/msr_superfusion.html
http://www.msrcorp.com/tents/superfusion.asp
Cheers/Hans
 
Tält för HSS

Tack för ditt svar David!
Tältet på bilden verkar bekvämt och kunde kanske vara något som passar mig. Har försökt med den adress som du angav men sidan kunde inte hittas ens av Google. Jag får försöka igen.
Mvh Bert Juhlin
 
MSR tält.

Hej Hans! Tack för ditt lämnade förslag om MSR- tälten. Tillverkaren av dessa tält har tydligen insett vikten av ett lite högre tält, bra!
Nu är amerikaner i allmänhet lite störe till växten kanske, så det är väl anpassat till dem, synd att de inte är större ändå så vi småväxta svenskar fått ett riktigt rejält tält att köpa.
Har kikat in på deras hemsida efter ditt tips, det verkar vara ett bra och välbyggt tält, har nog blivit lite nyfiken på ett MSR.
Finns det någon återförsäljare i Sverige eller i Europa?
Är det möjligen så att man måste importera direkt från USA?
Är fraktkostnader och div avgifter överkommliga?
Är tacksam om du kan ge mig svar på dessa frågor!
Mvh Bert Juhlin
 
Re: Hemskt roligt svar.

fatman; sa:
Hej Christian! Ditt svar tyder på att du tycker det är roligt att djävlas litegran. Om du läst lite mer uppmärksamt och med större välvilja så frågade jag efter erfarenheter av omnämda tält, inte efter oförskämda svar och adressen till en husvagnsförsäljare. Men ok! Somliga har mindre av de grå än andra och det får man tråkigt nog stå ut med.
Bert Juhlin.

Grattis till ett otrevligt och förvirrat inlägg!
Jag vågar inte svara på ditt första inlägg då jag riskerar bli idiotförklarad =)

/Ola
 
Re: Hemskt roligt svar.

fatman; sa:
Hej Christian! Ditt svar tyder på att du tycker det är roligt att djävlas litegran. Om du läst lite mer uppmärksamt och med större välvilja så frågade jag efter erfarenheter av omnämda tält, inte efter oförskämda svar och adressen till en husvagnsförsäljare. Men ok! Somliga har mindre av de grå än andra och det får man tråkigt nog stå ut med.
Bert Juhlin.
Hej Bert.
Hoppas inte du är riktigt allvarlig.Det var ju faktiskt lite kul.
: )
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.