Vad föredrar ni..vågor eller kav lugnt?

Guest

Gäst
Jag köpte min kajak främst för att kunna paddla på spegelblanka vatten.."höra" den speciella tystnad som då infinner sig när kajaken sakta glider framåt. Inte slita ont utan endast lätt paddling på spegelblanka vatten.

MEN..nu när jag paddlat ett tag känner jag att kajaken mest kommer till sin rätt i vågor. Inte då när det går reflexsjö..utan när det kommer "riktiga" rullande vågor. Jag tycker man får en helt annan kontakt med havet då..och man känner ju också vattnet rent fysiskt när det sköljer över däcket. Det ligger inte bara platt och stilla under en utan lever istället upp. Havet andas skulle man kunna säga.

Nu är det inte så att jag paddlar i några 5 meter höga vågor. Dem kanske är 0,5-1 meter höga. Både när det går sjö och när det är kav lugnt har sina tjusningar..men jag tycker personligen att det trots allt är lite roligare och mer motiverande att paddla på havet när det går rullande vågor.

Hade varit kul att höra vad ni föredrar..och var ni helst paddlar någonstans...i sjöar, kanaler, på hav eller..varför inte hemma i poolen.. (några kanske hemma i Polen) :). En del gillar förmodligen att vara borta veckovis, andra vara ute ett par dygn medan en tredje kanske finner att en timme efter jobbet en kväll är det som ger mest tillfredsställelse.

Själv gillar jag skärgården väldigt mycket..men så har jag inte provat på så mycket annat heller. Spontana turer eller enstaka tältnätter bara för att koppla bort allt annat tycker jag ger mycket. "Hellre ofta och kort än sällan och långt"...Det får väl bli mitt motto framöver.. :)

Fast å andra sidan är tanken på att vara "på väg" någonstans mot ett mål som befinner sig långt bort väldigt lockande. Att få se nya platser alltmedans man närmar sig resans mål.

Allt har som sagt sin tjusning och det är bara för oss att plocka ut "russinen ur kakan" och njuta..


/Jonas


[Ändrat av forstheim 2002-09-05 kl 12:21]
 
Både och.

Jag tycker att både ett spegelblankt eller lite mer upproriskt hav har sina tjusningar. Det är ju helt underbart att ge sig iväg tidigt på morgonen och paddla på en spegel av vatten samtidigt som det är otroligt häftigt att ge sig ut bland dyningarna på öppet hav.

Jag föredrar helt klart att ge mig av några dar och tälta och stå i men drar mig heller inte för att sticka ut över dagen eller en sväng på kvällen.

Jag paddlar mest utanför den Bohuslänska kusten och måste säga att jag helt klart föredrar salt vatten framför sött. :)
 
Motorväg, landsväg, stadstrafik...

Allt har sin tjusning. Inte motorvägen och stadstrafiken dock!
:)

Lite högre sjö är ganska kul! Men då håller jag mej ganska nära land eller åtminståne där det är tätt mellan öarna.
Eftersom min kajak är ganska bärig, så tycker jag nog att den bör lastas rejält för att det inte skall bli för knöligt bland vågorna!

Måste jag välja, så väljer jag lugna vatten.
Det ger en stillhet och en harmoni som jag uppskattar.

Att ösa på i stark motvind och med vågor som kajaken nästan skär rakt igenom, är en häftig upplevelse det med!
Känslan när man är framme är ganska euforisk!
Men det är lite trist när det blåser så att man knappt kommer nån vart alls.

Strmbrg,
 
Eftersom jag paddlar motionskajak så föredrar jag definitivt lugnt vatten.. I och för sig kan en lätt fläktande bris vara skönt vid varmt väder. Det funkar att paddla min kajak vid sjögång men särskilt roligt är det inte! Vid motvind skär den smala fören rakt genom vågorna och vid stark medvind surfar den lite hur som helst.. Favoritvädret är när det är mulet eller t o m duggregn! (Då är det inte så mycket störande båttrafik i Karlbergskanalen i Sthlm där jag oftast tränar.
 
Surfvågor i två timmar....

Jättekul att busa lite med surfning och
vågor som precis börjar bryta. Men mest medvågorna
och inte mot. Tycker det är ganska drygt att kämpa
mot vinden och veta att man inte får lä förren man
är ända där borta.
Oj har jag bara kommit hit, känns som jag har
paddlat i en evighet och ända dit ska jag.....
Då längtar man efter vindfyllda segel och det härliga
plaskandet kring stäven.

Att glida och verkligen se skären, någon säl som
dyker upp och följer efter, sånt är fantastiskt.
fast det händer väl inte så ofta nu när pesten
har slagit till. Nu blev man ledsen oxå.
 
Allt har sin tjusning...

...men jag hade chansen att få paddla i Stockholms ytterskär några dagar i sensomras när det var så otroligt fint väder - och det var bland det bättre jag gjort. Ytterskären är det något speciellt med, litet kargt, inte mycket trafik och härliga klipptältningar på solvarma klipphällar!

Att bara få glida runt och försöka hitta små passager i Gillöga med 20 cm djup i ett par timmar var också fantastiskt.

Så jag kan verkligen rekommendera ytterskären - iallafall om man får en vecka utan regn och vind :)

/Roland
 
Vågor eller ej?

Denna diskussion påminner mig om en paddling jag gjorde i Skåne för många år sedan. Med min gamla havskajak följde jag Kävlingeån nedströms ett par mil till mynningen, och paddlade sedan 7 km i Öresund till slutmålet i Lomma. I ån var det ju bara slätt vatten och svag medström. Ett antal lyft blev det också. När jag kom ut i havet och dess vågskvalp blev paddlingen plötsligt roligare. Det kändes att det var det som kajaken var gjord för. Vågorna gav liv åt paddlingen, ett skönt gungande.

Jag har tänkt på det många gånger sedan dess. Ett lagom gungande tycker jag är skönast när man paddlar kajak. Är man i havet så gungar det nästan alltid lite. På sjöar eller mindre vatten kan det vara helt blankt, och då blir det nästan tråkigt.

Peter
 
Både och!

Jag är böjd att hålla med om att båda alternativen har sin tjusning. När det är kav lugnt så kan man uppleva en fantastisk stillhet och verkligen känna sig nära naturen. Å andra sidan så kan det vara väldigt roligt när det går rejält med sjö - t.o.m. spegelsjö kan ha en viss tjusning - bl.a. eftersom man då känner att men egentligen bara är en liten "skit"... :)
 
plums

Det är flera helt olika upplevelser och man söker dom vid olika tillfällen.. Skulle jag välja min sista paddling så hade det blivit kl:05.00 i en tät obebodd skärgård med spegelblankt vatten, inget annat som stör tystnaden mer än paddeltagen och fåglarna.
 
Midnattspaddling i Lule

Ibland när jag kommer hem sent på sommaren och så är det bara så där spegelblankt det kan vara och då är det bara att skippa och gå och lägga sig, fram med kajaken och ut en sväng. Att se soluppgången sittande i en kajak är inte fel...

Spegelblankt vatten, massor med fisk och fågel som börjar röra sig vid 2 tiden, norrland är nice...
 
Nattpadling mot småtimmarna kan faktiskt vara helt underbart,

jag räknar upp några fördelar:
Inte en båt i sikte.
Helt lugnt alla ljud kan höras jättetydligt.
Brukar ofta vara väldigt lite vind och vågor.
Den subjektiva naturupplevelsen blir ca 10 ggr starkare
Navigering blir mycket mer spännande.

Ut och nattpaddla med er.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.