Paddel sliter på leder..vad göra åt?

Guest

Gäst
Jag beställde en VKV paddel i glasfiber utan att ha provat den innan. Tyvärr var 226 cm alldeles för lång. Det blev lite väl trögpaddlat. Nu håller jag dock på att testa två andra hylsor till samma paddel..en 220 cm och en 222 cm. Längdmässigt känns 220 helt okej..men förutom att frekvensen blir lite väl hög på paddlandet så tycker jag att det sliter på leder.

Inte så att det gör ont..men lite trötthetskänsla i tex armbågarna. Det har jag inte kännt av med tidigare paddlar jag testat. Överhuvudtaget har jag svårt att riktigt trivas med VKV-paddeln. Det ovala skaftet är inte skönt. Det är är halkigt och jag tycker att paddeln ibland "wobblar" i vattnet. Detta kan bero på att jag saknar optimal teknik eller att jag helt enkelt använder en fel vinkel på bladen.

Är det någon som känner igen sig och vet hur man ska lösa problemen med "ömmande" leder? Jag funderar på att använda mig av smala blad istället..men risken finns ju att frekvensen i paddeltagen med en 220 cm paddel kan bli lite väl hög då.

Ge mig gärna en lösning på problemet..


/Jonas
 
Paddlar wobblar ibland om man inte är van - eller då man är van vid vingpaddel och går över till -80 talspaddel. Att man får ont i leder är ingen fara - det är bara att paddla på. Oftast är det ligamenten som inte är vana, med träning så försvinner problemen. Bit ihop.
 

Guest

Gäst
Ikväll när jag var ute och paddlade kändes det ganska mycket bättre. Justerade vinkeln en aning (från 35 till 25 grader) och använde mig av något lägre paddelföring. Försökte också med att "dra ut" paddeltagen en aning längre för att på så sätt sänka frekvensen och hitta en skönare rytm.

Wobblandet minskade också till knappt någonting. Anledningen till wobblingen behöver inte enbart bero på paddeln..utan också för att jag titt som tätt har experimenterat med olika vinklar. Men som sagt..nu är det bara till att bita ihop och köra in sig på 25 grader med paddel 220 cm. Har bara lite känning i lederna nu ikväll..men imorgon bitti vet man ju aldrig.. :)


/Jonas
[Ändrat av forstheim 2002-09-04 kl 01:40]
 
Jag har VKV paddeln både i kolfiber och i glasfiber (reservpaddel). Jag har aldrig upplevt att den vobblar i vattnet. Det är den stadigaste paddleln jag har provat. T ex vissa Lendal paddlar tycker jag är väldigt "oroliga" i vattnet. VKV:n däremot "hittar" själv bra läge. Men som du skriver är längden mycket viktigt. Själv har jag längden 226 cm. Men jag är på g att skaffa kortare hylsa.
 
1)
Intressant att en del människor upplever wobbling hos vissa paddlar men inte hos andra medans andra människor har tvärtom erfarenheter gällande wobblingen hos dessa paddlar... Konstigt, kan nån förklara?
2)
Ont i lederna (muskelfästen, senor, etc): Mitt råd är att ta det lugnt och INTE anstränga sig till det gör ont. Det kan finnas helt naturliga förklaringar som inte alls har med paddlar, längder, frekvens etc att göra. Bara med kroppen. Jag har INTE kunnat klättra eller cykla på ett 1,5 år för att jag gav fan i att lyssna på kroppens signaler. Sluta fundera pch gå till sjukgymnast eller läkare istället.
Patric
 
Doktorn och bågfilen

Klokt råd att inte fortsätta ansträngningen utan faktiskt kolla hos en läkare.

VKV:n är ju en snäll paddel som normalt finner sin egen väg i vattnet. Kanske börjar du dra för tidigt, innan bladet är helt nere? Kanske håller du för hårt om skaftet? Min erfarenhet av VKV-paddeln är att den kunde paddlas med mycket löst grepp.

Kanske paddlar du för hårt? Ta det lugnt, du ska ju ingenstans.

Sedan kan du ju fundera över att ta fram bågfilen. Kort paddel belastar mindre, den högre frekvensen kostar möjligtvis en del energi men orsakar inga skador. Själv använder jag 205 i havskajaken och 195 i forslådan! (Har ni sett den där Duracellkaninen på TV?)

Vill även slå ett slag för oskevrade paddlar (ovinklade). Skevringen är mest ett arv från tävlingpaddlingen (se t.ex. på eskimåpaddlarna, de har ingen skrevring). Visst går det lite tyngre i motvind, men bara lite tyngre. För min egen del uppvägs det mer än väl av den minskade påfrestningen på handleder och underarmar. Vid paddling i hård sidvind slipper man dessutom den obehagliga lyfteffekten när lovartsbladet är i luften. Kontringar och sidoförflyttningar går lättare.


mvh,
Jens
 
Stretching

Hej

Glöm inte att strecha ordentligt när du kommit iland. Mycket av den smärta och de inflamationer som uppstår beror på för korta muskler, detta gäller även underarmarna.

MVH/Hans
 
Re: Doktorn och bågfilen

kajaken@yahoo.com; sa:
Vill även slå ett slag för oskevrade paddlar (ovinklade). Skevringen är mest ett arv från tävlingpaddlingen (se t.ex. på eskimåpaddlarna, de har ingen skrevring). Visst går det lite tyngre i motvind, men bara lite tyngre. För min egen del uppvägs det mer än väl av den minskade påfrestningen på handleder och underarmar. Vid paddling i hård sidvind slipper man dessutom den obehagliga lyfteffekten när lovartsbladet är i luften. Kontringar och sidoförflyttningar går lättare.


mvh,
Jens

Håller med om att ovinklade paddlar kan vara värt ett försök, men vill bara flika in att skevringen inte enbart är en rest av att man har velat minska luftmotståndet. Vid korrekt paddelteknik görs en vridning av överkroppen/axelpartiet, denna vridning ger i sin tur en vinkelförändring på skaftet (mellan 10 - 30 grader är normalt) För att minimera påfrestningen på lederna, framför allt på kontrollhanden så bör skevringen motsvara denna vridning. Detta är induviduellt och beror på vilken paddelteknink man har. Man får helt enkelt prova sig fram.

Ett sätt att hitta sin "naturliga skevring" är att ta ett paddelskaft (helst utan blad, ett kvastskaft funkar fint). Håll sedan skaftet horisontellt rakt framför dig. Vrid sedan kroppen åt vänster och håll skaftet som om du just skall dra ett framdrag på vänster sida (om högerhanden är din kontrollhand). Var noga med att hålla handleden på höger hand rak genom hela rörelsen. I detta läge kommer skaftet ha roterat ca 10-30 grader i din vänsterhand och detta är optimal skevring.
 
Grönlandspaddel

"Vill även slå ett slag för oskevrade paddlar (ovinklade). Skevringen är mest ett arv från tävlingpaddlingen (se t.ex. på eskimåpaddlarna, de har ingen skrevring). Visst går det lite tyngre i motvind, men bara lite tyngre. För min egen del uppvägs det mer än väl av den minskade påfrestningen på handleder och underarmar. Vid paddling i hård sidvind slipper man dessutom den obehagliga lyfteffekten när lovartsbladet är i luften. Kontringar och sidoförflyttningar går lättare."


--------------------
Varför då inte ta steget fullt ut och tälja till en Grönlandspaddel. De är oskevade fungerar bra i hårdvind, och griper inte tag i vattnet så hårt, vilket skonar lederna. Deesutom kostar de bara en hundralapp + ca 5 timmars arbete.

Hans
 
För egen del så berodde tydligen smärtan på mej själv

Jag har en "vanlig" Point standardpaddel. Den kostar visst 1400, men den följde med på köpet.

Jag hade domningar i högerhanden och fick även "elektriska stötar" uppe i höger armhåla.

Paddeln går inte att vinkla om eller justera i längd.

Nu efter en sommars ganska intensivt paddlande, så är båda dessa bekymmer som bortpaddlade!

Om jag skall drista mej till någon slutsats av detta, så talar det - som så mycket annat - för att problemet egentligen berodde på mej själv och inte på produkten.

Hade jag kunnat testa olika vinklar och reglera längden, så hade jag troligtvis hållt på och experimenterat med detta fortfarande utan att bli riktigt klok på har det "skall vara"...

Strmbrg, som bara krånlgar till det om han får för stora valmöjligheter.
 
Ont i armbågarna..

En förklaring till att du får ont i armbågarna kan vara att du använder kraften i armarna för mycket i din paddling. Det är lätt gjort i kajaker med ryggstöd där man gärna sitter lite lätt lutad bakåt. Försök att vrida överkroppen under paddlingen så att du använder ryggens muskler istället för armarna.

För övrigt tycker jag att man ska vara försiktig med att bara köra på som vanligt när man börjar få ont. Man tränar upp muskelstyrka betydligt snabbare än styrkan i senor och muskelfästen. Det leder lätt till att man överanstränger de senare.
 
Skevring naturligt? Fan tro´t...

Erik, det där med att skevringen skulle vara en naturlig följd av korrekt bål-/överkroppsvridning, det tror jag inte ett dugg på, du får ursäkta. I så fall skulle ju även styrbordsbladet (om man nu som de flesta svenskar är högerpaddlare) vridas när man tar ett tag med det? Så är ju inte fallet.

Jag har mött påståendet förut, och fått mer än en att ändra mening genom att fatta paddeln och verkligen titta på hur den rör sig. Prova att ta paddeltag i luften med oskevrad paddel och låt bli att vrida handen, så kan du se själv.

Har jag fel, lovar jag att stå för en öl om vi träffas någon gång. Bara till dig dock, inte till alla skevrande paddlare...

Att skevringen sedan har vissa fördelar (= mindre vindmotstånd) och för många känns invant och hemtamt, det är en annan sak. Skevra på, om det fungerar bra för dig.

mvh,
Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Mäta vinkel på paddel Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.