Therm A Rest som förvillar

Guest

Gäst
Jag har ganska nyligen beställt ett nytt liggunderlag på Sportsnet.se. Jag valde ett Therm A Rest CampRest..som jag trodde var ett LE.

När jag idag gick in på hemsidan för Therm A Rest så upptäcker jag att det finns två olika serier med produktnamnet "Camp Rest". Då börjar man fundera på vad man egentligen beställt för något. På hemsidan finns dels en Classic Camp Rest och dels en Luxury Series Camp Rest. Classic kostar 85 dollar och väger 1850 gram. Det har måtten 63*196*6 cm. Fyllningen är Thermal Foam.

Luxury Series kostar 140 dollar och har en vikt på 1560 gram. Måtten är 63*196*6cm och fyllningen är Air Channel Foam.

Lite förvirrad beger jag mig in på Sportsnet.se och för att se vad det var jag egentligen beställde. Då heter den endast Therm A Rest CampRest. Den kostar 980:- och väger 1690 gram. Måtten är lite annorlunda; nämligen 63*196*5 cm..alltså 1 cm tunnare. Fyllningen vet jag ingenting om. Jag ser också att varan är SLUTSÅLD!

Så det jag undrar nu:

* Är det en äldre modell av CampRest jag har beställt eftersom den är 1 cm tunnare än vad som presenteras på Therm A Rest hemsida? Där står nämligen att de nyare liggunderlagen tillverkas 1cm tjockare. Gamla modeller vill man ju helst slippa betala fullt pris på...

* Antar nu att den modell jag beställt annars ska vara samma som Classic CampRest. Men vad är det för skillnad på Thermal Foam och Air Channel Foam?

* Att produkten är slutsåld hos Sportsnet.se borde jag väl i så fall ha fått bekräftat när beställning gjordes? Istället gick min beställning igenom där jag fick ordernr och "kvitto" på min beställning. Kan det vara så att de hade ett "gammalt" "5 centimetersexemplar" kvar som nu efter min beställning är slutsålt..och väntar således med att få hem dem nya "6 centimetersexemplaren"?

* Borde jag i så fall se till att få ett exemplar av det nya tjockare än denna gamla modell?


Förstår inte varför sportsnet inte kan upplysa kunden i så fall om att ett nytt och tjockare liggunderlag är på väg in i butiken..!?


/Jonas
 

Guest

Gäst
Jo..det har jag gjort naturligtvis!

Men jag tänkte att eftersom det är söndag idag så lär jag förmodligen inte få något svar förrän tidigast imorgon. Räknade med att jag kanske skulle kunna få ett snabbare svar här med all den kunskap och erfarenhet som finns...


Tack ändå för upplysningen.


/Jonas
 
UTan att ha något svar till dig.

Men du kan väl delge oss andra vad sportsnet säger. Deras svar borde vara intressant att höra.

mvh Christian
 

Guest

Gäst
Det ska jag göra. Förhoppningsvis har jag redan fått svar idag..har nämligen ännu inte kolla av mailboxen. Men jag kan återkomma snarast möjligt med svaret från Sportsnet.


/Jonas
 

Guest

Gäst
Mailet från Sportsnet fanns i mailboxen. Snabbt svarat..det gillar vi!! :)


Mitt mail med mina frågor var skrivet så här:

Hej!

Jag la in en beställning igår (31/8) på ett Therm A Rest CampRest. Min order gick igenom och jag fick ett "mailkvitto" från er. Nu ser jag dock att produkten är SLUTSÅLD, vilket gör mig lite förundrad. Mitt ordernr är xxxxx.

Jag var också inne på hemsidan för Therm A Rest och kunde då konstatera att det skiljde lite mellan deras presenterade produkter och det jag beställde av er igår. Det verkar som om deras nya liggunderlag tillverkas 1 cm tjockare.

Jag har några frågor som jag vill ha svar på:

* Kan jag förvänta mig att få min order skickad till mig under normal leveranstid?

* Antar att det är ett Classic CampRest jag beställt och inte ett Luxury Series CampRest!? Hur kommer det sig då att det endast är 5 cm tjockt och inte 6 cm som presenteras på hemsidan för liggunderlagen?

* Kommer ni att få hem de tjockare modellerna inom kort? Om så är fallet vill jag ju inte betala fullt pris för en utgående modell. Då vill jag ju givetvis ha den nya, tjockare och mer komfortmässiga Therm A Resten..

* Vad är det för skillnad på "Thermal Foam" och "Air Channell Foam"?

Var vänliga att kontakta mig snarast möjligt föra att reda ut dilemmat med de olika modellerna. Annars tvingas jag bara sända tillbaka liggunderlaget om det visar sig vara en "gammal" produkt.

Mvh
Jonas



Svaret från Sportsnet blev så här:

Hej Jonas

Det du köpte var vårt sista CampRest - i och med att det var det sista så kommer "skylten" slutsåld upp, det sker automatiskt. Det liggunderlag du beställt av oss är 5 cm och det heter numera Classic - det var nyheter för mig men vi ska genast gå in och ändra på texten. Det är alltså så att de säljer ett CampRest Classic som är 5 cm tjockt och ett CampRest LE som är 6 cm tjockt - det har alltså inget med årsmodell att göra.

Med Vänliga Hälsningar
post@sportsnet.se / X



Sammanfattningsvis var det snabbt svarat. Fick väl svar på hälften av frågorna kan man säga. Men fortfarande inget svar varför Classic säljs i tjockleken 5 cm när samma liggunderlag presenteras med 6 cm på hemsidan för Therm A Rest. Jag har för mig att det var så..får väl bege mig in på hemsidan igen för att försäkra mig om att jag inte har sett fel. Där står det iallafall att vissa modeller numera tillverkas 1 cm tjockare.

Det kan ju vara så att det inte gäller för den svenska marknaden..eller att det dröjer ett tag innan de nya kommer hit till Sverige. Troligast är dock att Sportsnet inte är uppdaterade och har missat att vissa modeller av Therm A Rest numera tillverkas 1 cm tjockare.

Nu är det ju inte livsviktigt. Det verkar kanske så på mig..!? :). Jag är bara nyfiken och lite förundrad hur det ligger till. Jag vill ju veta! :)


/Jonas


[Ändrat av forstheim 2002-09-02 kl 11:52]
 
Tjocklek

Kolla mitt inlägg på:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14923#post63562

CampRest har varit oförändrat under minst 10 år, 5 cm tjockt. Alldeles nyligen verkar det ha gjorts om till 6 cm och över 100 g tyngre. Den nya modellen på 6 cm har nog inte nått Sverige än. Vi ligger ju lite perifert sett från Seattle...

Vad är det för skillnad på "Thermal Foam" och "Air Channell Foam"?

Thermal Foam är en hel skumkärna, Air Channel Foam har stora luftkanaler utskurna i skumkärnan. Kärnan blir lättare, men blåser inte upp sig själv lika effektivt. Man kan också få en lite mer "studsig" känsla av Air Channel Foam.

Peter
 

Guest

Gäst
Jag fick ytterligare ett mail från Sportsnet. De hade nu varit inne på Cascade Designs hemsida och sett det jag påstod..nämligen att några modeller av Therm A Rest nu tillverkas i 6 cm tjocklek.

Enligt Sportsnet som för tre veckor sedan erhöll 2002/2003 års katalog från Cascade Design ska inte Classicmodellen tillverkas tjockare än förut. Därför trodde de att det helt enkelt var fel på Cascades hemsida. Men det skulle Sportsnet kolla upp och återkomma med besked snarast möjligt.

För min egen del tror jag att uppgifterna om förändring i tjocklek stämmer. Dels för att Cascade uttryckligen med ord har skrivit det och dels för att viktuppgifterna också har ökat jämfört med vad som tidigare varit.

Följetången fortsätter nog ett litet tag till skulle jag tro..


/Jonas
 
Jag kanske är trögtänkt...

...men jag fattar inte varför de (Cascade Designs) förändrar ett liggunderlag så att det blir tjockare och därmed mer lik en annan modell. Om de tagit bort LE-varianten ur sortimentet så hade jag förstått det hela men nu skapar man ju bara ett "tomrum" som den tidigare varianten av CampRest fyllde ut med sin "lämpliga" tjocklek på 5cm.

Den som lever får väl se... :)

Edit: Ovanstående undran gäller naturligtvis för de andra "klassiska" modellerna som också blivit tjockare och tyngre.


[Ändrat av haskell 2002-09-02 kl 23:37]
 

Guest

Gäst
Måtten är lika, men fyllning och hur madrasserna är tillverkade skiljer sig. Dessutom har LE-modellen lägre vikt och ytor som gör att man inte ska halka omkring. Det har förvisso Classicmodellen också..men endast på ovansidan om jag har förstått det rätt.

Vi får väl se vad Sportsnet "luskar" ut hos Cascade Design nu i dagarna..

/Jonas
 
Visst finns det olikheter...

...men det går ju inte att komma ifrån att produkterna blivit mer lika varandra och detta i ett modellprogram som redan är ganska förvirrande pga. många modeller som i mina ögon är alldeles för lika varandra. :)
 

Guest

Gäst
Visst har du rätt Fredrik. Det är lite förvillande med så lika modeller. LE borde ju rimligen vara den komfortmässigt bästa serien..men Classic har nu också en MegaRest som är 76*196*6 cm. Den låter väl inte så dum den heller!? Då kan man breda ut sig rejält.. :)

/Jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.