Tror ni jag kommer att sova bättre framöver..?

Guest

Gäst
Funderar på att införskaffa mig ett Therm A Rest LE CampRest. Använder annars ett annat Therm A Rest med måtten 183*51*2,5 cm. Kommer jag uppleva en helt annan komfort med CampResten än det jag har nu?

Brukar vakna ett flertal gånger varje natt pga att man kanat av liggunderlaget, att man ligger med armarna utanför och blir nedkyld eller att man helt enkelt "tar mark". Jag är 183 cm lång och väger runt 90 kg. Kan CampRest vara en lösning så att man kan sova gott hela natten?

Är det någon av er som tidigare har haft ett Therm A Rest på 2,5 eller 3,8 cm och som nu använder CampRest? Är det stor skillnad i sovkomfort?


/Jonas
 
Komfort/Thermarest

Jag har både ett camprest och ett guidelite , klart det är skillnad på komforten på dessa. Men jag upplever att det större är lite väl klumpigt att hantera ,tar plats i kajaken ,är mycket tyngre ,tar längre tid att rulla ihop , och är gigantiskt i tältet. För mig funkar guideliten bra som är 3,8 cm tj och 183x51, vikt 830g.

Men varför inte satsa på ett uppblåsbart med längsgående separata slutna kanaler (kompisen har ett)
då kan du variera luften i dom så att du ligger kvar även om det lutar åt sidan , som är tjockt och skönt och är minimalt när det är tomt på luft och dessutom mycket billigare, kolla på Wildo tex.
/Bosse.
 
Camp Rest

Jag använder alltid CampRest när jag paddlar, och man sover förträffligt på det. Standardstorleken på Thermarest har jag bara testat några gånger, och tycker framför allt att det är alldeles för smalt. CampRest har en storlek som passar mig! Den större tjockleken gör det också bekvämare än standardmodellen på hårt underlag (t ex klipphäll), men jag har svårt för att uttala mig om exakt HUR stor skillnaden är.

Tänk på att CapmRest finns i tre modeller: CampLite (4 cm/1250 g), vanliga CampRest (5 cm/1730 g), samt LE-modellen (6 cm/1560 g). Jag har testat samtliga, och tycker att nog att det vanliga CampRest är bäst för paddling. LE-modellen är visserligen tjockare och har skönare yta, men kan kännas lite "studsig" och är betydligt dyrare.

Camplite är mer allround, p g a den lägre vikten, men inte riktigt lika komfortabelt. Dock räcker det för det mesta. Läs mer i min recension:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=214

På Cascade Designs hemsida (http://www.cascadedesigns.com/)kan man se att CampRest numera har 6 cm tjocklek och är tyngre. Har dessa kommit till Sverige än? Det finns visst också ett Megarest för de riktigt stora...

Peter
 

Guest

Gäst
Jo..förmodligen har det kommit en Classic CampRest som är 6cm tjock. Läs gärna min tråd "Therm A Rest som förvillar". Jag har nämligen upplyst butiken (Sportnet)om nyheten eftersom det liggunderlag jag beställde från de var 5 cm tjockt.

Om det finns en ny modell av Classic ute nu..och som ger extra komfort så vill jag nog ha det istället. I kajaken gör som tur är inte 100 gram extra så mycket.. :)


/Jonas
 

Guest

Gäst
Det fungerar säkert någorlunda med luftmadrass på sommaren..men vintertid lär det bli kallt har jag hört. Dessutom inbillar jag mig (precis som Peter Ask beskrev) en "studsig" madrass.

Ovan är mest antaganden efter erfarenhet från förr. Det var så länge sedan jag använde en vanlig luftmadrass att jag nästan har glömt bort hur det var att ligga på en sådan. Fördelen med luftmadrass är ju annars att man kan ha den att "guppa med" om man ligger stilla vid en sjö eller något sådant.. :)


/Jonas
 
Thermarest som flytetyg

Fördelen med luftmadrass är ju annars att man kan ha den att "guppa med" om man ligger stilla vid en sjö eller något sådant.

Det kan man faktiskt med ett CampRest också! Jag testade att bada med mitt CampRest förra helgen, när det var i det närmaste olidligt varmt. Lägger man sig på det flyter man ganska bra, men ligger ändå delvis i vattnet. Perfekt för att bli lite lagom avkyld.

Det vill förstås till att man kan torka sitt liggunderlag innan det är dags att sova, men som vädret var då var det inga problem med den saken.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.