I-och urstigning samt att finna lämplig vinkel på blad

Guest

Gäst
Att stiga i och ur en kajak då man inte har någonting att hålla sig i tycker jag kan var väldigt trixigt. Jag är nybörjare och har än så länge aldrig tränat i- och urstigningar. När jag väl har provat utan att ha någonting att hålla mig i så har jag varit på väg att kantra. Metoden jag då har testat är den som rekommenderas; att först sätta sig på akterdäck för att sedan glida ned i sittbrunnen.

Den ovan rekommenderade metoden gäller för de som har en kajak med en så pass liten sittbrunn att man inte kan sätta sig i den först för att sedan lyfta in benen. Jag paddlar en Point 65 med en sittbrunnsstorlek på 74*38 cm. Det är för litet för mig som är 183 cm lång och väger 92 kg för att först kunna sätta mig i sittbrunnen och sedan lyfta in båda benen.

Idag tänkte jag dock passa på att öva på i- och urstigningar..på det sätt som rekommenderas. Märkte direkt att det aldrig kommer att funka. Alldeles för vingligt. Man kan ju också stötta med paddeln..men inte heller det kändes riktigt bra. Därför var jag tvungen att hitta på något eget..och ganska snabbt kom jag underfund med en metod som funkar för mig utan att jag alls har tränat på den. Både i- och urstigning kan jag nu hantera utan att ha någonting att hålla mig i. Och det utan träning alltså!

Så här gör jag:

Ställ dig sidan om din kajak på grunt vatten. Lyft i ena foten/benet i sittbrunnen. Sträck ut benet inne i sittbrunnen och sätt dig på sidan av sittbrunnskanten. Detta samtidigt som du stöder/trycker ned andra sidan av kajaken med handen/armen. Med foten som är kvar i vattnet hålls också balans. Glid nu ned i sittbrunnen så att du sitter i kajaken. Nu ska du alltså ha ena benet sträckt inne i sittbrunnen medan det andra benet ligger över sittbrunnskanten och i vattnet. Om man inte har en riktigt liten sittbrunn så ska det nu gå att med lite balans lyfta i det ben som hänger över sittbrunnskanten in i sittbrunnen. Voila!

När man sedan ska stiga ur så går det ännu smidigare. Du slipper då i princip balansmomentet. Det gäller först att du står på någorlunda grunt vatten. Sedan lyfter du snabbt ut benet och tippar lite lätt åt sidan innan den urlyfta foten tar mark. Därefter är det bara till att kliva ur med resterande delen av kroppen! :)

För mig fungerar denna metod väldigt mycket bättre än den som rekommenderas. Jag är inte alls vig, men det fungerar som sagt ändå. Jag hoppas iallafall att ni förstod hur det hela skulle gå till. Så har ni problem med i- och urstigningar så testa denna "halvkroppsmetod". Skriv sedan gärna en rad här hur ni upplevde att metoden fungerade för er..


Har också ett annat tips för er som har svårt att finna rätt vinkel på bladen. Detta förutsätter att ni har en delbar paddel med hylsa. Själv har jag en VKV-paddel i glasfiber med en gradskala på ena skaftet. Alltså lätt att läsa av vilken vinkel man använder sig av.

Metoden är enkel och ganska logisk. På VKV-paddeln låste jag ena skafthalvan medan den med gradskalan fick vara "öppen". Därefter ställde jag in bladen så att dem kom i ovinklat läge (utan att låsa hylsan). Därefter var det bara till att paddla på som man brukar göra. Eftersom bladen är ovinklade från början känns det förmodligen inte så bra...men efter ett litet litet tag så börjar det hela kännas betydligt bättre. Ett par minuter senare tycker du säkert att NU känns det perfekt..du har hittat en bra rytm, bladen går fint genom vattnet och "släpper" lika fint ut ur vattnet. Sluta paddla och ta en titt på gradskalan. Troligtvis har den ändrat sig en aning..förhoppningsvis (och förmodligen) till den vinkel som passar dig och din paddelstil allra bäst.

Fördelen med den här "vinkelmetoden" är att man helt och hållet kopplar bort hjärnan och bara fokuserar på känslan. Om man däremot ställer in gradtal och då vet vilket gradtal man paddlar med för tillfället så kommer hjärnan att börja tänka för mycket. Kan det här verkligen vara rätt..borde det inte vara mindre/större vinkel till den paddelstil jag använder mig av etc. Så provar man nytt gradtal och ingenting känns riktigt bra och man blir osäker. Så var det för mig iallafall.

Med metoden jag precis beskrev kopplar man alltså bort sådana störande tankar och fokuserar endast på känslan i paddeln och den rörelse man gör. Enkelt, logiskt och välfungerande!

Testa Testa!!


/Jonas
[Ändrat av forstheim 2002-08-29 kl 17:04]
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...