I-och urstigning samt att finna lämplig vinkel på blad

Guest

Gäst
Att stiga i och ur en kajak då man inte har någonting att hålla sig i tycker jag kan var väldigt trixigt. Jag är nybörjare och har än så länge aldrig tränat i- och urstigningar. När jag väl har provat utan att ha någonting att hålla mig i så har jag varit på väg att kantra. Metoden jag då har testat är den som rekommenderas; att först sätta sig på akterdäck för att sedan glida ned i sittbrunnen.

Den ovan rekommenderade metoden gäller för de som har en kajak med en så pass liten sittbrunn att man inte kan sätta sig i den först för att sedan lyfta in benen. Jag paddlar en Point 65 med en sittbrunnsstorlek på 74*38 cm. Det är för litet för mig som är 183 cm lång och väger 92 kg för att först kunna sätta mig i sittbrunnen och sedan lyfta in båda benen.

Idag tänkte jag dock passa på att öva på i- och urstigningar..på det sätt som rekommenderas. Märkte direkt att det aldrig kommer att funka. Alldeles för vingligt. Man kan ju också stötta med paddeln..men inte heller det kändes riktigt bra. Därför var jag tvungen att hitta på något eget..och ganska snabbt kom jag underfund med en metod som funkar för mig utan att jag alls har tränat på den. Både i- och urstigning kan jag nu hantera utan att ha någonting att hålla mig i. Och det utan träning alltså!

Så här gör jag:

Ställ dig sidan om din kajak på grunt vatten. Lyft i ena foten/benet i sittbrunnen. Sträck ut benet inne i sittbrunnen och sätt dig på sidan av sittbrunnskanten. Detta samtidigt som du stöder/trycker ned andra sidan av kajaken med handen/armen. Med foten som är kvar i vattnet hålls också balans. Glid nu ned i sittbrunnen så att du sitter i kajaken. Nu ska du alltså ha ena benet sträckt inne i sittbrunnen medan det andra benet ligger över sittbrunnskanten och i vattnet. Om man inte har en riktigt liten sittbrunn så ska det nu gå att med lite balans lyfta i det ben som hänger över sittbrunnskanten in i sittbrunnen. Voila!