Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det?

Guest

Gäst
Att köpa tält är inte svårt..men att köpa RÄTT tält är desto svårare...

Tältet ska användas vid först och främst ensampaddling. Det är dock inte alls omöjligt att vandring också blir aktuellt framöver. Dem viktigaste egenskaperna för tältet bör således vara:

- Bra kvalitet
- Enkelt att slå upp (även när det blåser)
- Liten uppslagningsyta

Som vandringstält dessutom att det är lätt i vikt.
Extra plus är det om tältet också har absid/absider. Enda nackdelen är förstås då att tältet inte blir helt självstagande. Men men..det handlar om att kompromissa ibland.

Jag är väldigt inne på Hilleberg Unna. Kanske till och med "insnöad" på det. Jag tycker dock att det verkar vara ett mycket praktiskt tält eftersom det är helt självstagande, tar mycket liten plats när det är uppslaget, är av bra kvalitet och enkelt att slå upp. Dessutom har det låg vikt och liten packvolym. Det jag mest "oroar" mig för är att det saknas absid/absider. Men skulle tältet ha absider så kan det genast bli problem med att spänna ut dem...

Vad prioriterar ni främst på ett paddlingstält? Helt självstagande eller absid/absider?

Det mesta av utrustningen kan förvaras i kajaken nattetid..och det viktigaste som kan tänkas behövas under natten går ju att stuva in i utrymmet mellan inner- och yttertält på Unna. Avsaknaden av absider kanske då trots allt inte är ett problem iallafall.

Vaude Space 2 talas det också varmt om lite här och var. Det är ett prisvärt alternativ till Hilleberg. Nackdelen med det tältet tycker jag är den stora uppslagningsyta som det har. Med absiderna inräknade är tältet över 5 meter långt. Det kan väl knappast vara praktiskt ute i skärgården? Finns det inte ett Vaude Space 1..som då tar upp mindre yta, är lättare..och givetvis billigare?

Med detta inlägg är jag förkortat egentligen intresserad av att veta:

* Ska man prioritera en helt självstagande konstruktion eller absid/absider på ett paddlingstält?
Det går förstås att få båda delar..som tex hos Staika. Men då blir det både tungt och dyrt verkar det som.

* Uppslagningsytan hos Vaude Space 2. Fungerar det praktiskt med ett så pass stort tält ute i skärgården?

* Finns det något Vaude Space 1?

* Dessutom undrar jag lite över tillverkaren Vaudes internetsajt. Jag lyckas inte nå in på http://www.vaude.de och undrar därför om det finns någon annan sajt där man kan ta sig en titt på deras sortiment?


/Jonas
 

Guest

Gäst
Okej..tack!

Vaude Space I verkar inte så dumt. Det är ju trots allt ett självstagande tält (förutom absiden då förstås). Är det två markpinnar som absiden måste spännas ut med?

Det är inte det lättaste alternativet om man skulle få för sig att vandra. Men det skulle fungera även där. Enligt vad jag har hört ska Vaude ha bra kvalitet på sina tält, man får en i stort sätt självstagande konstruktion, man får absid och mycket utrymme vid ensamanvändning. Funkar utmärkt om man skulle vara två och som nödlösning går det även att vara tre. Dessutom lär det vara enkelt att sätta upp.

Hur är det med ytter- och innertält. Kan dem sättas upp separat..som hos hilleberg? Jag tänker om jag tex bara vill använda mig av innertältet en fin sommarkväll..eller bara yttertältet som rastskydd!?

Fungerar tältet även tillfredställande för vinterboende..eller hur många säsonger är det tänkt för? Vill gärna att det iallafall ska varaett 3-säsongstält så att man kan använda det från typ mars till oktober.

/Jonas
 
Jag prioriterar...

...följande, när det gäller "kakakningstält":
1 Liten yta.
Det jag erfarit är att många fina små öar inte har plats för annat än de minsta tälten. Även om det finns ytor för större tält, så kan det vara trevligt att kunna välja det bästa läget!

2 Packvolymen.
Även om en kajak sväljer mycket, så föredrar jag att släpa med mej mer käk eller vinlådor framför att släpa på ett skrymmande tält. (Dock inget större problem, då de flesta små tält är små även packade.)

3 Sitthöjd.
Att tältet har en vettigt disponerad innervolym tycker jag är viktigt. Det behöver inte vara stort, men att väggarna inte lutar för mycket gör att man upplever tältet som rymligt och bekvämt.

4 Stagningen.
Att tältet är självstagande är naturligtvis ingen nackdel. Men, som jag ser det ingen större fördel heller. Om man tältar på bergyta, så lär man nog alltid hitta några lämpliga stenar att förankra tältlinorna i. Förvisso kan det vara en fördel med självstagning om man vill nyttja enbart innertältet.

5 Absider.
Mjae, vet inte riktigt... Som du skriver, så kan man ju låta pryttlarna ligga i kajaken! Då slipper man intrång av skogsmöss etcetera i matpåsar och brödpåsar.

Strmbrg,
 
Vaude Space II

Hej,

Vaude Space II fungerar enligt min bedömning alldeles utmärkt vid tältning på klipphällar i skärgården. Använder det själv en hel del vid ensampaddlingar och de förhållandevis små absidorna kompenseras då av att man får plats med en hel del prylar inne i tältet.
Och, tältets längd är inte över 5 meter utan exakt 435 cm. Har aldrig råkat ut för att det inte funnits någon plats att sätta upp tältet på.

Mvh//Janne
 

Guest

Gäst
Tänkte bara göra ett inlägg och säga att jag nu köpt mig ett Hilleberg Unna.

Jag var inte alls säker på att mitt köp var rätt när jag gick hem med tältet under armen. Jag kom hem och slog upp tältet inomhus för att ta mig en närmare titt på det. Efter att ha suttit i det, lagt mig på mitt ThermARest i det och provat dem möjligheter som Unna har så känns det nu som att jag har gjort precis rätt val.

* Enkelt att slå upp (även för mig som ovan)

* Bra med plats invändigt för en person

* Går faktiskt att även ligga två i tältet om det är absolut nödvändigt. Iallafall gäller det vid paddling då man kan ha den mesta packningen kvar i kajakerna.

* Tar upp liten yta

* Toppkvalitet

* Helt självstagande

* Endast 2,3 kg

* Saknar absid, men man skapar enkelt en stor absid genom att hänga av en del av innertältet. Istället känns det skönt att ha ett avskalat och "rent" rektangulärt tält. För förvaring av kök, skor, våta kläder etc under natten så finns det tillräckligt med plats mellan inner- och yttertält för det.

* I princip går hela den ena långsidan att öppna vilket kan vara skönt när solen står på. Smidigt också när man ska gå in/ur tältet. Det räcker att man är vig som ett järnrör för att man ska kunna utföra akrobatrörelsen utan problem...


Nackdelen skulle väl många säga är priset på tältet. Men det tycker inte jag faktiskt. Tycker nästan att det är billigt med tanke på vad man egentligen får för pengarna. Man får sig ett rum som ger bra skydd mot regn, kyla, blåst och småkryp. För många år framöver dessutom.

Visst finns det billigare tält som också är storleken större och fortfarande av bra kvalitet. Jag anser att dessa tälten just är "billigare" än Unna..men Unna är fortfarande "billigt" (eller iallafall prisvärt). Men det är ju bara min åsikt och jag är medveten om att en del av er inte håller med mig. Det är förstås upp till var och en att avgöra om priset på en vara är prisvärt eller ej. Jag tycker iallafall att det är det i det här fallet.


/Jonas (nöjd "inomhustältare".. :) )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
scandec Att välja ny kajak Paddling allmänt 7
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Timo M Välja torrdräkt Paddling allmänt 30
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6
oliver05 att välja paddel Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
Välja kajak. Paddling allmänt 5
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
Flärp Sognefjorden - tält- och rastplatser? Paddling allmänt 3
Lasse Be Tält Paddling allmänt 19
Rallarn tält platser Paddling allmänt 1
Kröllen Tält & Packning Paddling allmänt 8
eyck Bortglömd topphätta till tält Paddling allmänt 8
larsrosenblad Självstagande tält med högt i tak Paddling allmänt 8
tuva99 Vill ha med rätt tält Paddling allmänt 11
Junden Tält för paddling Paddling allmänt 20
lotto paddel/tält tips, Fjällbacka skärgård? Paddling allmänt 1
jjjjy66 två små tält.. Paddling allmänt 0
T-man Tält uthyrning i Stockholmsområdet Paddling allmänt 3
31742 Tält för homo sapiens sapiens. Paddling allmänt 62
Tält för kajakpaddling... Paddling allmänt 6
Tält för paddling Paddling allmänt 9
Knut2 Vaude, Hogan Ultralight 1,7kg Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...