Hjälm även som skydd för ansikte?

Skall man ha något framför ansiktet skall det bromsa dvs deformeras.

Det verkar inte era förslag hittills erbjuda?

Thure

Visst låter det bättre med en mjuk infångning som deformation ger men även ett mer stumt galler borde väl de ett visst skydd, om inte annat mot skrapsår.. Vad som är bäst för att skydda hjärnan vet nog Thure bättre pga sitt yrke. Jag är bara medicinsk lekman. En snabb googling på hockeygaller ger många träffar på vad jag menar men oklart om de deformeras eller inte -troligen inte så mycket för då skulle ju skyddseffekten delvis försvinna då gallret når ansiktet.
Principiellt vet jag inte om en flygande puck eller fall mot isen är någon större skilland - förutom att pucken borde träffa på en mindre yta.
Tex sådana här
https://www.monkeysports.se/hockey/hockeyhjalmar/galler

/Patrik
 
Instinkten att skydda ansiktet med händerna är ju stark, som tidigare nämnts här. I de fall där man har slagit i ansiktet, är det något som hindrat armarna då? Något som man kanske burit på eller hållit i som hindrat reflexen att skydda ansiktet?
 
Att läsa Peter Krantz, Lund 1984, On causes and consequnces of traffic Accidents. Den har ett rätt bra hjälmresonemang.
Tror den kan hyfsa debaklet.

go tur
 
Google hittar lätt sammanfattningen av vad som väl är avhandling av Peter Krantz. Dej verkar handla om trafikolyckor med dödlig utgång så troligen rätt högre energi än skridskovurpa. Såvitt framgår av sammanfattningen rör hjälmdiskussionen motorcyklister (som omkommit?). Hjälm skyddade inte mitt ansikte vid överisvurpa i vintras. Avskavd + sårig näsa o några stygn. Det diskuterades då i SLK om hjälm av typ "Hövding" kunde skyddat ansiktet. Problemet blir väl då att eftersom den känner av o löser ut vid häftig rörelseändring kommer den att lösa ut också vid vurpor då man inte slår huvudet.
 
Hjälm skyddade inte mitt ansikte vid överisvurpa i vintras. Avskavd + sårig näsa o några stygn.

Har ni som råkat ut för ansiktsskador lyckats göra någon analys av förloppet och varför ansiktet åkte ner i isen? Tung hjälm? Ryggsäck som tryckte ner ansiktet? Hög eller låg hastighet?
Jag har förvisso råkat ut för ett antal framåtfall vid överis, sprickor och packad snö, men hittills klarat huvudet.
Någon som provat att åka med tandskydd, typ sådant som slalomåkare brukar tugga på? Användbart?
 
Visir, galler, bågar på hjälm som ansiktsskydd ser inte jag som en lösning. Risken är stor att någon del i skyddet istället går sönder och orsakar skador.
Blasse W
 
Instinkten att skydda ansiktet med händerna är ju stark, som tidigare nämnts här. I de fall där man har slagit i ansiktet, är det något som hindrat armarna då? Något som man kanske burit på eller hållit i som hindrat reflexen att skydda ansiktet?

Har ni som råkat ut för ansiktsskador lyckats göra någon analys av förloppet och varför ansiktet åkte ner i isen? Tung hjälm? Ryggsäck som tryckte ner ansiktet? Hög eller låg hastighet?

Svårt att få svar på analys tydligen. Men skulle kunna förklara minst lika mycket som vilken typ av hjälm man använder. Har man t.ex. en vana att åka med något i händerna som hindrar att man kan skydda ansiktet, så är det så klart en bättre lösning att ha händerna fria, än att köpa olika typer av ansiktsskydd.
 
Visir, galler, bågar på hjälm som ansiktsskydd ser inte jag som en lösning. Risken är stor att någon del i skyddet istället går sönder och orsakar skador.
Blasse W

Om skyddet orskar med skador än det skyddar mot är det inget (bra) skydd.
Skulle galler/visir riskera att gå sönder och orskaka skador, varför finns då relger om ansiktsskydd t ex i ishockey:
http://www.swehockey.se/tavling/Utrustning

Jag tror kraften i en slagskottspuck är större en ett framlängesfall, dessutom koncentrerad till mindre yta.

/Patrik
 
Finns de som menar att man kan betrakta ansiktet som hjärnans broms. Finns en del fog för detta. Näsan är hyfsat mjuk. Bihålorna med luft kan dämpa retardationen av hjärnan om ansiksskelettet får frakturer etc.

Om ett visir minskar eller ökar påkänningen på hjärnan har jag ingen kunskap om men man brukar framhålla att rotation och hastig uppbromsning av hjärnans rotation är en viktig faktor för uppkomsten av hjärnskador.

Där kan utskjutande delar av hjälmen som styv skärm och styvt visir eller galler vara negativt genom att ge ett ökat moment för uppbromsningen av hjärnans rotation.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4090913/


Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...