(O)täta luckor

Tätare än tätt

Hade hårda luckor och en kraftig gummilist på mina tre olika North Shore, de var alltid 100 % täta. Viktigt att sköta gummilisten med silicon eller motsv.

Hade gummiluckort på en Svima tvåmans och en tidig Tahe, de var ok täta mtp att det inte var rollkajaker. Men översköljande sjö kunde ge nån matsked in. Min slutsats är att skall man ha gummiluckorvskall de vara av god kvalitet från känd tillverkare och skötas väl. Då är mina vänners erfarenhet att de normalt är helt täta

På våra VKV Seagull har vi absolut täta hårda luckor med silicontätning. Dom gillar jag! Dessutom sitter dom fast i kajaken så vinden inte snor dom.
 
Är det bakluckan på en roderkajak så kan du ju få inte lite vatten via roderlinornas genomföring om linföringens konstruktion går genom akterskottet...

/Patrik, med torrsäckar för allt känsligt för säkerhets skull
 
Inläckage kan ske genom mer än luckorna. Lucksargens infästning mot däcket, alla skruvar och genomgångar i skrov/däck, mellan skottväggarna, luftbubblor i laminatet mm.

Testa att bada med din kajak. Kolla hur mycket som läckt in. Är det inte så mycket är det mest en komfortfråga. Packa vattentätt bör du ändå göra. Med billiga kajaker får man nog räkna med att de inte är 100% täta, det är trots allt ett hantverk att bygga kajaker. Billiga kajaker innebär att man måste spara in på något. Är den ny och läcker skulle jag däremot reklamera den.
 
Det läcker i princip aldrig mellan gummiluckan och sargen. Utan det läcker mellan sargen och kajaken. Speciellt om sargen är limmad till skrovet. Märker man att sargen är lös så duger det bara att demontera sargen och limma om. OBS har man än Pe kajak där sargen är gjuten direkt i formen kan de glappa mellan sargen och gummiluckan med läckage som följd

Hans Friedel
 
Demontera lucksarg

Jag undrar om någon har tips på hur man på bästa demonterar en lucksarg på en GF kajak? Sargen har släppt på en del av limningen och läcker därför. Jag tänkte sedan limma tillbaka den för att få det tätt igen.

Sak man värma eller är det bara att sprätta försiktigt men en vass kniv?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...