Åkare i lördags - Sthlm - Kungsängen?

Vilka var åkarna i ett sällskap på ca 30 pers som åkte förbi mig när jag stod mellan Upplands väsby och Rosersbergs slott i lördags vid runt 14? Var det friluftsfrämjandet? Såg enormt fridfullt ut att jag sedan tog isen mellan mina olika aktivitetsmål (Geocaching).

Har själv ett par oanvända långfärdsskridskor som jag gärna skulle spänna på mig och joina ett sånt sällskap. En tjej åkte omkull, så var nog inte bara experter i sällskapet, så jag kanske platsar också ;)

// Jocke, nyfiken
 
Inte omöjligt att det var "Främjare" du såg. Mer troligt ändå att det var en av SSSK:s organiserade turer. Är du intresserad så varför inte börja med att ta fram Klubbens hemsida www.sssk.se.
 
Varken färdrapport eller utlysta turer finns. Verkar som att det skiftar mellan 2-80 personer i färdrapporterna iaf, så där finns en kandidat.

Hur länge håller säsongen på i år tro? Vikingarännet inställt, plusgrader till 14/2. Sen lite kallare för att bli +tvåsiffrigt.. Hmm.

// Jocke
 
Klubben är mycket restriktiv med att tala om för omvärlden var och när man åker eftersom man varken kan eller vill ta ansvar för att helt isokunniga ger sig ut på isarna. Botemedlet heter medlemskap. Rekommenderar "Prova på kvällar" på Östermalms IP. Såg just på hemsidan att Prova på är slut för säsongen. Häng på i höst. Om du inte kan vänta, kolla med Främjandet.

Det finns även en förening som heter Hässelby Skridskoförening som vid behov (läs SNÖ!) plogar ett spår mellan Hässelby strandbad och upp till kommungränsen mot Järfälla. Ser inte ut att bli aktuellt i år dock. Förra vintern såg det ut att vara många som provade långfärdsskridskor här f.f.g.

Hur en isvinter gestaltar sig är omöjligt att förutse. I fjol t.ex. åkte vi grillor på nylagda skärgårdisar på Nämdöfjärden och norra Åland ända in i april. Men då måste man veta vad man håller på med.
 
Såg just på SSSK:s hemsida att man utlyst ytterligare en Prova-på-kväll i kväll 11/2 på Östermalms IP 19-20:30.
Skridskor finns att låna. Pjäxor måste man dock hålla med själv. Instruktörer finns på plats.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.