Kajak skall köpas, behov av hjälp!

Hm, det stämmer väl inte riktigt va.. Alla grönlandskajaker, förutom möjligtvis baidarkan, har inåtbuktande (konkava) stävar. De flesta moderna kajaker som prioriterar hastighet, typ surfski, ICF-racer, havsracer mm, (även VKV..) har mer konvexa stävar. Det påverkar hastighet, gång i vågor och lastvolym bl a..

/ Ulf
 
Tycker lite synd om trådskaparen, det går inte föra diskussionen eller diskussionerna i ny tråd/ar? Men det är mer eller mindre vilda västern med brutala trådkapningar på detta forum så förvånad blir man inte.

Till ursprungsfrågan.

Det är inte alltför många kajaker som har den korta längden och samtidigt är så smala. Är det kanske för att den ska få plats i ett förråd, varför är den korta längden viktig?

Min kajak passar ganska bra in annars förutom längden och det är en TAHE Greenland T. P&H Bahiya, Sirius. Nordkapp, Pintail, Anas Acuta är andra som kommer upp. För att få ner vikten på en del av modellerna så får man nog välja lättviktsmaterial.
 
Tycker lite synd om trådskaparen, det går inte föra diskussionen eller diskussionerna i ny tråd/ar? Men det är mer eller mindre vilda västern med brutala trådkapningar på detta forum så förvånad blir man inte.

Till ursprungsfrågan.

Det är inte alltför många kajaker som har den korta längden och samtidigt är så smala. Är det kanske för att den ska få plats i ett förråd, varför är den korta längden viktig?

Min kajak passar ganska bra in annars förutom längden och det är en TAHE Greenland T. P&H Bahiya, Sirius. Nordkapp, Pintail, Anas Acuta är andra som kommer upp. För att få ner vikten på en del av modellerna så får man nog välja lättviktsmaterial.

Om du läser tråden så finns det, speciellt i inledningen en hel del som är input direkt till TS och hans fråga. Tycker du att det är för lite input om du läser igenom tråden? Att sen lyckas fortsätta i 8 sidor till och räkna upp kajakmodeller som stämmer in hade väl blivit lite, tja - enahanda?

Är inte det en del av charmen med ett diskussionsforum att vissa trådar börjar leva sina egna liv och vindlar iväg i de mest oväntade riktningar
 
Jag tror att en bidragande orsak till att det finns så många modeller på marknaden också beror på att valet av kajak är så subjektivt och beroende på tidigare erfarenheter. Innan jag köpte min nya kajaker letade jag överallt på internet och provpaddlade en hel del.

Recensionerna kunde skilja sig otroligt mycket även om det vara samma kajak. Även recensentens erfarenheter spelade stor roll.
En kajak beskrevs mer eller mindre av alla som en rolig liten katt. Inte alls min åsikt, trots att jag var i rätt storleksintervall mm. Bara det att jag har paddlat en del andra skäddakajaker som mer motsvarar det jag vill ha...Var rätt så rejält besviken när jag klev upp på kajen. Fast det vara bara att testa vidare, till sist hittade jag kajaken.

De recensioner jag hade mest nytta av var när man testade flera likartade kajaker i samma förhållanden. Då går det att jämföra och välja ut ett antal som man provpaddlar. För det är en djungel där ute och det är inte helt lätt att hitta den man vill ha. Kanske jag är lite velig...för egentligen skulle de flesta kajakerna jag valde mellan funka alldeles utmärkt.

På tal om nyskapande, vad säger om den här?:)
http://www.capefalconkayak.com/f1.html

Falcon kajakerna är starkt "inspirerade" av Mariners kajaker. Mariners Coaster är en riktig kult kajak den första "havskajaken" anpassad för surf och lek

http://www.capefalconkayak.com/coaster.html

Det är viktigt att hålla ordning på Historien

Hans Friedel
 
Tycker lite synd om trådskaparen, det går inte föra diskussionen eller diskussionerna i ny tråd/ar? Men det är mer eller mindre vilda västern med brutala trådkapningar på detta forum så förvånad blir man inte.

Till ursprungsfrågan.

Det är inte alltför många kajaker som har den korta längden och samtidigt är så smala. Är det kanske för att den ska få plats i ett förråd, varför är den korta längden viktig?

Min kajak passar ganska bra in annars förutom längden och det är en TAHE Greenland T. P&H Bahiya, Sirius. Nordkapp, Pintail, Anas Acuta är andra som kommer upp. För att få ner vikten på en del av modellerna så får man nog välja lättviktsmaterial.

En liten partisk kommentar ang detta och andras funderingar. Dvs ett råd ang mycket kajak för mindre pengar och då med anspelning på volym längs skrovet.

På många kajaker kan en stor del av volymen vara dekoration som hänger ovanför vattenlinjen och i sämsta fall vara mer i vägen än till nytta, men ett skrov som jag gillar just pga av att motsatt förhållande råder är Seabirds 480 i glas. Trots mina nu 87kilo så flyter jag med god marginal för packning och kajaken är hyfsat lättdriven eftersom den utnyttjar hela sin vattenlinjelängd och volym. Enda kruxet med denna kajak är att trockla sig ned. Tyvärr tillåts inte allt för långa ben i kombination med ister dock går det lite bättre när vi fått plocka bort originalsitsen.

/Kåre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
michaelolsson Vad skall jag skaffa för kajak. Paddling allmänt 7
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
ssvoh Var skall man hyra kajak? Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.