Paddla Nynäs - Sandön - Fårö: Kunskap sökes!

Hej,

Strömförbrukningen är 92 mA standby och 260 mA när den är aktiv (dvs. när den träffas och därmed skickar en signal). I mitt fall kommer jag att koppla den via en blyack till en solcell.

Vikten på antennenheten 400 g.

Måtten på kontrollboxen är 112 mm x 64 mm x 33 mm och på antennen 416 mm x 50 mm.

/Mats
 
Kika på Yellowbrick som ger ett spår på en hemsida. Valfri uppdateringstid mellan 15 minuter och 8 timmar ger olika batteritid. Kanske 1 gång i timman som ger 33 dagar battertid kan vara lagom för HBB. Inga problem att komma åt laddning en gång per månad...

Går att köpa eller hyra även för privatpersoner.
http://segelochpaddel.blogspot.com/2011/03/yellowbrick-tracker.html

Tja, det blir ju ganska dyrt att hyra - £600 för 60 dagar. Tror jag håller mig till SPOT som efter inköp (i USA) bara kostar €138 per år.
 
Att paddla på helt öppet vatten, som Östersjön, med ett drygt års erfarenhet låter mastigt. Som en annan postare påpekade så är mälaren och östersjön helt olika vatten. Jag har paddlat i över tio år, med en paus om 2 1/2 år mitt i. Mitt längsta projekt har, efter att ha paddlat en del i Asien och på den amerikanska västkusten samt i Colorado, varit Utö.
På senare tid har jag paddlat utanför Massachusetts kust och i North Carolina's "skärgård".

Har du självförtroende nog att paddla den här sträckan så ska du göra det. JAG skulle inte göra det, utmaning eller inte, och oavsett kunnigt sällskap eller inte.
Men så har jag råkat ut för en svår paddlingsolycka en gång. Jag önskar inte samma upplevelse på någon.
 
På sjön finns det bara tre vägar, framåt, hemåt och neråt. En gammal sjökapten gav mig sina visdomsord innan jag seglade till Danmark i en dinge. Det gick bra dit och hem, efter att ha varit inblåst i en halv vecka.
Det må låta lockande men det finns så mycket annat trevligare som lockar ego. Även om både kajak och segel finns.
En klok man väljer vägen som ger fler möjligheter.
 
Erfarenhet finns hos ett antal BKKare

Hej !
Såg din tråd om paddling till Gotland. För några år sedan gjorde 3 st (Göran Fredriksson, Johan Norberg och Agneta Bergman-Fredriksson) från Brunnsvikens KK den turen via Huvudskär. Vet att dessa hade en extrem tur med vädret och passerande fraktfartyg men oavsett det så har dessa kanske nån erfarenhet att dela med sig. Frågan är ju fri....
 
Hej !
Såg din tråd om paddling till Gotland. För några år sedan gjorde 3 st (Göran Fredriksson, Johan Norberg och Agneta Bergman-Fredriksson) från Brunnsvikens KK den turen via Huvudskär. Vet att dessa hade en extrem tur med vädret och passerande fraktfartyg men oavsett det så har dessa kanske nån erfarenhet att dela med sig. Frågan är ju fri....

Hej,
Tack för tipset. Ska gå med i BKK så fort jag renoverat klart min lägenhet och kan börja träna paddling seriöst.
Jobbar i närheten så dyka ned efter jobbet och hugga en kajak är optimalt.

För övrigt, min kära mor har köpt en VKV Lisa, är det något att paddla långt med. kanske finns någon här som testat en sådan?
 
Senast ändrad:
För övrigt, min kära mor har köpt en VKV Lisa, är det något att paddla långt med. kanske finns någon här som testat en sådan?

VKV Lisa är en mycket bra kanot att paddla långt i. Nu kommer det att bli explosion bland rollförespråkarna ;-)

Den har bra glid och du behöver inte ta i så mycket för att hålla en hög snittfart. Skrovet vakar bra i sjöarna och rodret gör att du kan lägga all kraft på att driva kanoten framåt.

Min far byggde en Thorellritad Åland på 1930-talet - och ja det går att rolla med den men den är inte avsedd för det. VKV Lisa är i grunden en lite modifierad Åland (förlåt Vitudden...). Med den paddlade han bl a utomskärs från Oxelösund till Landsort.

Med Lisa kan du ha VKV:s pontoner och räddningssystem som också gör att "nr2" är utförbart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.