Montera el-pump i en kajak?

Självläns kan ej manövreras som en skädda

En självläns typ Elvström-läns kräver ganska rejäl kraft för att manövreras, så det är inte tal om nåt som liknar ett skädda-reglage.

När jag hade en sån läns monterad i en kajak, hade jag också ett sittbrunnskapell med rullförsluten öppning i duken framför kroppen (kamraterna kallade den pung-kliarlucka). Det gjorde att jag lätt kunde komma åt länsen även med kapellet påtaget. Utan sådan öppning hade jag måst lätta på kapellet.

Jens
 
...tänkte bara säga att jag har monterat precis en sån, och den funkar fint. Men den hade gärna fått vara tio gånger så effektiv och hälften så trögtrampad :-D

Enda kruxet när jag monterade var att däck genomföringen som jag köpte i en båtbutik var så stor fläns på (inuti kajaken) att jag fick sätta ett par gamla skärbrädor som distanser mellan skottväggen och pumpen. Inte så jävla snyggt, men å andra sidan fördelar det trycket bättre över skottet ;-)

Värt att fundera på för er som vill sätta i fotpump är om skottväggen är på lagom långt avstånd, eller om det finns några andra överkomliga metoder att montera pumpen så att den hamnar inom räckhåll (extrapinne, fotstöd etc.). Det gäller att pumpen sitter på nåt ganska så fast, så att inte däcksgenomföringen utsätts för alltför stora påfrestningar.

Efter att ha läst denna tråd lutar det nog förresten åt självläns i nästa kajak... tror jag. En kinkig fråga egentligen, men går de att öppna och stänga även när man har kapell/tuiliq på? Typ som man reglerar skäddan?

Hej Mikael!
Kul att du kom med lite erfarenhet av fotpump. Fråga! Är den den där ,vi kallar den Escape-pumpen dubbelverkande eller tömmer den bara vid tryck?
Hur lång tid tar det att tömma en vattenfylld kajak?

Kollade du länken som jag skickade till tråden ang. el-pump "rapid runner bilgepump?
Någon som rent av har någon erfarenhet av den?

Jag har också varit inne på självläns och tycker att det verkar som om det skulle kunna vara en lösning och gärna då typ två stycken brevid varandra monterade för att få en snabb tömning. Men är lite orolig för att länsarna ska förstöra skrovet" menar då inte det självklara,att det blir hål" utan att ojämnheter som som jag förstår är oundviklig kommer att "tröga" ner kajaken.

Som Jens beskrev" En Pungkliarlucka" borde lösa problemet med manövrering av läns/länsarna.

Med vänliga hälsningar Peter.
 
Självläns och ökad friktion

Det finns så många teorier, men Elfströmlänsen fungerar bra på segeljollar och hyfsat på kanoter, lilla storleken. Kan givetvis monteras nästan helt slätt av den som dominerar sina verktyg och tar det piano.

Inte för inte kallas Lucas för mörkets uppfinnare...Undvik komplexa lösningar och gör ting enkla, KISS är en suverän princip eftersom om Murphy om han kan så deltar han, vare sig man vill eller ej...

Trots allt är vatten ca 7000 ggr tätare än luft ch det märks vid framdrivningen men fördelen är att man kan med tillräckligt deplacement sitta ovanpå länge ;-)

Gott nytt År!
//J
 
Det finns så många teorier, men Elfströmlänsen fungerar bra på segeljollar och hyfsat på kanoter, lilla storleken. Kan givetvis monteras nästan helt slätt av den som dominerar sina verktyg och tar det piano.

Inte för inte kallas Lucas för mörkets uppfinnare...Undvik komplexa lösningar och gör ting enkla, KISS är en suverän princip eftersom om Murphy om han kan så deltar han, vare sig man vill eller ej...

Trots allt är vatten ca 7000 ggr tätare än luft ch det märks vid framdrivningen men fördelen är att man kan med tillräckligt deplacement sitta ovanpå länge ;-)

Gott nytt År!
//J

TACK j !

Snyggt Skrivet och ett Gott nytt till dig och alla andra goa paddlare.

Ps. Tänkte, vore det inte lättare att bara ta någon waxholmsfärja ut till någon ö, istället för att lägga ut en massa pengar på något som man knappt får plats i, ligga i tält som läcker, riskera att bli överkörd av någon full båtförare, bli blöt ,stångas i motvind, potensellt dö i kallt vatten, få muskelinflammationer, landa på någon ö långt ut och komma på att ingen kom ihåg att ta med sig tändstickor, och för att slutligen när man är nästan hemma , tappa kajaken från biltaket vid sista rödljuset. Vore det verkligen inte lättare att ta Waxholmsbåten?.........Näääää inte då.

Mvh. Peter.
 
"Målet är ingenting ,vägen är allt ! " (Robert Broberg)
Årets sista paddeltur är precis avslutad med några rollar i 4 gradigt vatten för en timma sen! Jätteskönt !
Gott nytt paddelår allihop !
Anders
 
Ellänspump

31.12-08

Hej,
jag välte med havskajaken för några år sedan och upptäckte att den blev för instabil pga vattenintag i cockpit för att klättra in i. Köpte dränkbar länspump på biltema limmade fast strömbrytare o säkring på en 1.2Ah gastät ackumulator, stoppade accan i dubbla fryspåsar, tätade kabelutgång genom att vika och strajpa, skyddade plastpåsarna med nylonpåse. Pumpen sitter med kardborrefäste bakom sitsen, accan med "skidband" i sitsen, slangen är en avklippt cyckelslang (ihopvikbar). Provade, allt går att nå från vattnet. OBS ackumulatorns laddningsanvisningar. 13.6-13.8V ren likström, vid korttidsladdning tillåts 14V. Ladda med stabiliserat laddaggregat eller från bilens cigtändaruttag men inte från gammal bilbatteriladdare. Den försiktige kan seriekoppla ett 5/10 ohms motstånd i laddkretsen så laddas accan långsamt och försiktigt. Kolla med universalinstrument (kostar inte mer än 100kr idag).
Lycka till
 
Är den den där ,vi kallar den Escape-pumpen dubbelverkande eller tömmer den bara vid tryck?
Den tömmer bara vid tryck.
Hur lång tid tar det att tömma en vattenfylld kajak?
Har inte tagit tiden, men med så mycket vatten som min ganska rymliga sittbrunn tar in på en re-eyntryroll (dvs ganska mycket!) tar det uppskattningsvis mellan tre och fem minuter att pumpa ut vattnet. Väääldigt ungefärligt. Hursomhelst är den upplevda tiden lång ;)

Dessutom får man förstås se upp så att man inte får en ispropp i pumpen/utloppet såhär års. Kan undvikas genom att ha en bit silvertejp som lock/lucka, har jag fått lära mig.

Som sagt lutar det snarare åt självläns i nästa båt, särskilt om man kan installera den så att den inte sticker ut (då blir den utsatt t.ex. när man släpar upp kajaken på land). Min erfarenhet av att göra hål i sin fina båt är för övrigt att man blir gladare när man installerar nånting som får den att funka bättre; då blir båten ännu finare! :)

Elpump lär det inte bli - det kändes både dyrt och lite krångligt. Man vill ju ha plats med packningen också... ;)
 
Nu är det dags, upp till bevis.

Grymt nyfiken. Berätta hur det gick sen efter du testat. Vad är det för pump? Nåt hemmabygge?

/Patrik[/QUOTE]

Hej !

Det här med el-länspump är ett projekt som jag har gett mig f..n på att slutföra. Efter många olika idéer och lösningar har jag nu gallrat lite och kommit fram till den iden som verkar enklast,säkrast och mest driftsäker. Men som sagt teori och praktik är två helt olika saker.
Jag kommer att använda denna säsong till att testa och utvärdera samt "säkert" modifiera.

Mitt fokus har legat på driftsäkerhet ,enkelhet, vikt ,pris och att installationen orsakar ett absolut minimum av åverkan på kajaken.
Delarna som jag kommer att använda har jag jagat runt i alla tänkbara marinshopar,Elfa mm.
Det låter enkelt när man först kommer på tanken men det visar sig snart att det ena inte går att använda pga. tex. vikt eller att det inte är vattentät. När man väl hittat det man letar efter får man veta att tex. kontakten kostar 500 kr plus moms. skit.

Jag räknar med att hela systemet monterat och klart kommer att väga omkring 1,5 kilo och en kontinuerlig drifttid på ca 30 min. En tömning bör ta ca 1 till max 1,5 min. så alltså minst 15 tömmningar på en laddning. Kom ihåg det här med teori och praktik =- )

Jag kommer att återkomma med mina nyvunna erfarenheter under tråden" Montera el-pump i en kajak? "

Mvh. Peter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikssou Montera självräddningsklämmor Paddling allmänt 6
Erik Barkefors Montera paddelblad Paddling allmänt 0
Magnus_74 montera mittmonterade padaler i K2:a Paddling allmänt 3
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
Ekke Montera egna dackslinor? Paddling allmänt 2
Fileip Montera skädda på plastkajak? Paddling allmänt 0
pad Montera vingar? Paddling allmänt 1
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
avslutat_17_06_20 Paddelflottör grönlandspaddel och bra pump Paddling allmänt 11
manlan Öskar eller pump Paddling allmänt 17
Egel Pump Paddling allmänt 6
Bra pump för ensampaddlare? Paddling allmänt 2
Pump? Paddling allmänt 0
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.