Hur lång är er säsong?

Jag har inte funderat ut storleken än, jag ska rita lite och leka med lättvikts"engångs"pressenning först, som både är skitbillig och svetsbar.

Stängerna gör jag av mopp-rak-kvastskaft i aluminium som går att kraga så stängerna blir delbara. Den aluminiumkvaliten är riktigt stark.

Ser fram emot lite bilder & beskrivning här i paddelforumet så småningom.
 
Brukar paddla året om å även tälta då! Sist var jag ute en tur mellan jul å nyår! Men har ett litet "problem" När jag lägger mig i sovsäcken känns allt ok, men vaknar sen av att jag fryser(inser då att jag varit för varm å blivit svettig å sen kall å fryser då naturligtvis!
Tycker detta händer ofta vet inte heller hur jag ska kunna "torka" kläder(superunderställ) när jag sover? Vaknar ofta "blötare" än när jag la mig! Har fler sovsäckar att välja mellan men tar tydligen alltid fel :) Antingen så fryser jag(då på vintern) natten igenom eller så svettas jag å blir kall då!
Vad gör jag för fel?

/Janne
 
Hej Peter!

..... Kan det vara så att man kan torka sina underställ på det sättet å att inte allt även sovsäcken blir !/2 blött den oxå med tiden!
Kan stå ut med att paddlingen startar lite 1/2 blött å så, men vill gärna då vara helt torr i sovsäck/tält!

/Janne

Det var inga problem med att sovsäcken blev fuktig, men jag hade ju inte på mig ett blött underställ varje natt - och naturligtvis hade jag inte en fuktkänslig dunsäck.

Kom ihåg att kroppen själv avdunstar bra mycket fukt varje natt så lite extra från en fuktig underställströja gör inte så stor skillnad.

När det är kyliga morgnar är det skönt att i sista stund före sjösättning slippa byta till blöta kläder - även om det bara tar 5-10 minuter att bli varm (och fuktig igen).

//Peter
 
Året om, och jag som sitter en i en trygg kajak (reval extreme type r) lägger bara i lite liggunderlag på vintern så kan jag sitta i mina badshorts året om. skönt att slippa paddla runt i diverse våtdräkter och sånt.

Martin
 
Man paddlar väl så länge det går, också i en Extreme -R, som numer känns trygg.
Idag var det extra fint på Mälaren och så gott som tomt på motorbåtar.
 
Vintern är också ok

Har paddlat på nyårsafton. Vi har släpat kajaker på isen för att hitta öppet vatten. Fast på vintern får det gärna vara fint väder. Brytande sjö fryser fast.
 
2 säckar. Blöta grejer i säckarna

Brukar paddla året om å även tälta då! Sist var jag ute en tur mellan jul å nyår! Men har ett litet "problem" När jag lägger mig i sovsäcken känns allt ok, men vaknar sen av att jag fryser(inser då att jag varit för varm å blivit svettig å sen kall å fryser då naturligtvis!
Tycker detta händer ofta vet inte heller hur jag ska kunna "torka" kläder(superunderställ) när jag sover? Vaknar ofta "blötare" än när jag la mig! Har fler sovsäckar att välja mellan men tar tydligen alltid fel :) Antingen så fryser jag(då på vintern) natten igenom eller så svettas jag å blir kall då!
Vad gör jag för fel?

Jag brukar ha med två sovsäckar. En vinter och en 3 säsongs. Båda dun. Sen stoppar jag alla blöta grejer runt benen och lägger mig i 3 säsongarn. Ca kl 1 på natten blir det bra att krypa ner som en puppa i båda sovsäckarna.
 
Vi paddlade häromdagen och då var det minusgrader på morgonen, vi har tänkt paddla i slutet av oktober på Gotland, men vattnet brukar alltid vara "varmt" sent på säsongen så får vi se.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.