Lyckades med min 1:a roll idag!

Och hur lär man sig att behärska stöden om man inte kan rolla?
Rickard
Ifall man skall få lite kvickare stöd än vad man får i en stadig havskajak på slätvatten kan man antingen lägga en rejäl kudde i havskajaken eller sätta sig i en rank kajak och ge sig ut i lite vågor. Kajaken måste kännas rank för att stöttningsreflexen skall tränas upp.

Stöttning används i motions/racing/surfskis/canadensare och de kan inte rollas, dvs det går utmärkt att träna upp stöttningsreflexen trots att man inte kan rolla.

Stöttning behöver inte bara vara stöd på sidan som kajaken tippar över mot. Det går även att vinkla paddeln på dragsidan så att man får en neråtgående kraft och därmed kan dra upp sig själv i balansläge.
 
Jag har paddlat ganska många år, men tills i år endast i stabilare havskajaker. Under de åren lärde jag mig egentligen aldrig några stödtag, jag hamnade liksom aldrig i situationer där det behövdes, även om jag ibland var ute i rätt stökig sjö - och använder man det aldrig så utvecklar man ingen reflex. I år har jag börjat motionspaddla på allvar i något rankare kajaker, och det är först nu stödtagen börjar komma, allt mer reflexmässigt. Så av egen erfarenhet kan jag instämma i att man behöver rankare kajaker för att verkligen lära sig.
 
Kör bara med grönlandspaddel, så det blir nog fokus för mig. Hade tänkt att gå en fortsättnings-bassängkurs med escape i Lundbybadet (gbg) i höst och då kanske det även blir en del europaddel. Någon som har erfarenhet av dessa kurser?
 
Hej Jonik,
jag gick på Escapes fortsättningskurs i våras, före kursen var jag inne i den stora rollsvackan och lyckades knappt att rolla ens med flottör. Efter första kurstillfället så satt rollen hyggligt igen, efter kursen har jag rollat en hel del och inte behövt göra någon wet-exit (ännu).
Escaps brukar börja sina kurser med europapaddel, men om du vill så har du möjlighet att använda grönlandspaddel också. Både Johan och Sara är mycket bra på grönlandsrollar så du har möjlighet att lära dig massor av dem.

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.