Hur hög är en våg?

Vattnets salthalt eller temperatur i sig tycks inte ha någon märkbar betydelse (åtminstone inte i den forskning jag har sett). Däremot har temperaturskillnaden mellan luften och vattnet en påvisad effekt på vågors tillväxt. Vågorna växer snabbare om vattnet är varmare än luften - som det ofta är på hösten och vintern. Men sannolikt är den effekten för liten för att förklara svåra höststormarna. Det är nog snarare det globala vädersystemet och vår position i gränsen mellan polarfronten och västvindsbältena som gör att vindarna generellt är hårdare under höst och vinter än under vår och sommar.

Olika forskningsprojekt har även påvisat att <a href="http://www.usc.edu/CSSF/History/2003/Projects/J0124.pdf">våghastigheten ökar med ökande temperatur och/eller ökande densitet</a>, och att <a href="http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=5595185">luftbubblor i brytande vågor</a> också påverkas av vattentemperaturen, genom att ytspänning och viskositet sjunker en aning med ökande temperatur.

Björn
 
Jag ifrågasätter ingenting utan erkänner att jag inte fattar så mycket på rak arm, på den här nivån av diskussionen åtminstone. Du ser hårda vågor på södra halvklotet under deras vinterhalvår. Du kan se stormar utanför kusten på Newfoundland/Labrador där en vän som kommer från samma område brukar kategorisera vädret som kallt och mindre kallt men de har också stormar där vattentemperaturen och vindtemperaturen är sånär konstanta men där den senare har högre hastighet.

Jag trodde att vattendensiteten var påverkbar eller vad man ska säga i dess gasform, fastaform men sedan att trycket styrs av tyngdkraften ju djupare ner du kommer.

När är en våg en "normal" våg, eller finns det ingen "normal" våg utan alla dess oceanografiska komponenter? Är en höstvåg i 10 m/s värre än en vårvåg i samma vindhastighet?

Det här kan ha skrivits om redan men jag har pusslat utan att komma någon vart.
 
Mycken kunskap...

För lite konspiration.Så ser jag det,det är vi mot naturen.

Hur är det med jordens lutning som har en pendlingstakt på 23000 år?

Minns inte riktigt graderna eller var vi står just nu men tror det var nånstans i mitten så en ny istid ligger kanske bakom hörnet.Sannolikt även en del av de klimat- och väderfenomen vi ser.


peter
 
Jag tror jag har hittat en formel för våghöjden!

Den upplevda våghöjden ökar med 8% för varje centimeter som kanoten är smalare än 60 cm ;-)

Stoppa sen en ovan paddel i handen på kanotisten så ökar våghöjden direkt med 5% till.
 
Försöket som BT länkat till undersökte inte våghöjden utan bara våghastighet, vilken ökade vid högre vattentemperatur. Det verkar därmed ändå troligt att våghöjden faktiskt blir högre vid högre vattentemperatur.

Om vågors tillväxt i svenska vatten finns att läsa boken väder till sjös av Martin William-Olsson. Tabelldatat nedan är från nämnd bok.
 

Bilagor

  • vågor.gif
    vågor.gif
    45.8 KB · Visningar: 346
Vad jag menade var att... äh glöm det, JAG har glömt vad jag menade, något jätteallvarligt menade jag inte i vilket fall ;)
Jag lägger mig platt som en flundra :),
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.