Lettmann ESKI 525

Guest

Gäst
Någon som äger eller har gjort en rejäl tur med den ganska nya Lettmann ESKI 525?
Hur beter den sig i olika väderförhållanden?
Hur är kvalitén på bygget och detaljer?
Är det en passande kajak även för en erfaren paddlare?

Själv är jag en "färsking" men vill ha en kajak som "håller måttet" även då man besitter mer kunskap och erfarenhet.

MVH
Jonas
 
Hej!

Har inga egna erfarenheter med Lettmanns ESKI 525 men på deras hemsida http://www.lettmann.de skriver de att kajaken är en lämplig nybörjarkajak. Om du vill har en mer avancerad kajak som passar dig också när du har blivit lite mer erfaren, då skulle du kanske kolla deras POLAR. Den har utvecklats tillsammans med folk från den tyska havskajakföreningen SALZWASSERUNION och den har såna finesser som en/ett kombinerad/t utfällbar/t skädda/roder. Först fungerar den som skädda och sen efter att man har fällt ut den helt hållet så blir den nåt välfungerande roder. Utfällbara roder är Lettmanns specialitet.

Hälsningar

gert
 
Eski 525

Jag äger sedan ett halvår tillbaka en Eski 525 och jag har paddlat cirka 50 mil med den.

Jag är mycket nöjd med mitt köp och för den som vill ha en glasfiberkajak i den lägre prisklassen kan jag rekommendera Eski 525.

Jämfört med Point 65 är Eski 525 snabbare och går smidigare genom vattnet.

Eski har god intitial- och slutstabilitet och i vågor känner jag mig betydligt tryggare i en Eski än i VKV klassikern Lisa.

Eskin har en sittbrunn som möjliggör eskimåsvängar och sittbrunnen är ändå stor nog för att jag skall kunna gå i och ur utan att sätta mig på bakre däcket.

Packutrymmet räcker för en veckotur.

Att sittbrunnskanterna är lite vassa och att bakre ovala luckan tar in lite vatten vid rollning är de nackdelar jag hittils upptäckt.

Visst skulle jag vilja ha en lättare och ännu snabbare havskajak, men en kajak, som enligt min mening, har markant bättre egenskaper en Eskin kostar nästan dubbelt så mycket.

Jag köpte min Eski i Klampenborg (norr om köpenhamn).

http://www.kajak.dk

Listpriset har nu gått upp något till 9900 Dkr (inklusive roder). Eski 525 är enligt min mening fortfarande en mycket prisvärd kajak.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.