Ofrivillig övervintring pâ Antarktis

Re: Vill veta mer!

Kilroy; sa:
Finns det någon som har fler titlar på liknande öden och äventyr?

Man kan ju fylla hela sommaren med skön läsning.

Dessa har ju kommit upp nu.

En otrolig seglats
I hjärtat av havet
Is i sikte
Bland pingviner och sälar

Vill ha fler.

/Mattias

Visst kan du få fler tips. Jag började läsa seglingsskildringar. när de 'var slut' började jag andra sorts reseskildringar vilket lurade mig in genren levandsöden som jag fastnat i. Jag har säkert läst 200-250 böcker i dessa ämnesområden så jag kan hålla på ett tag :)

En personlig favorit är Hälsingesonen Victor Berge. Om honom finns två böcker; Pärlfiskaren och faran är mitt liv.

Som 17 åring (i början av 1900-talet) rymde han hemifrån fär att ett par år senare vara skutskeppare på en pärlfiskeskuta i söderhavet. Sedan fortsatte äventyren: kängrujägare, uppfann dykutrustning, skorstensreparatör, satt i japanskt fångläger mm, mm...

Jag hittade mina böcker för tre kronor styck på en lopphandel!
 
Eller varför inte ett besök på Bygdöy i Oslo, där finns både Nansens Fram och Amundsens lilla skuta som han passerade NV-passagen med.

Nån som har sett polarmuseet på NZ? I Christchurch tror jag.

Fler böcker: Boken om Mawsons bedrifter i Östantarktis. Vad den nu kan heta. Och Cherry-Garrards "The Worst Journey Ever" om färden vintern före Scotts sydpolsfärd för att hämta Kejsarpingvinens ägg som man trodde dolde hemligheten om "den felande länken". Dom ägg som klarade sej lär finnas på British Museum.

Ah, det lutar åt en härlig kall boksommar...
 
En lite googling ger vid hand att ovan äventyr trots allt satt sina spâr i polar-farar-historiens annaler...

(Internet är fantastiskt..)


... La cabaña de piedras en Bahía Esperanza, usada por JG.Andersson,
T.Grunden y SA.Duse desde Febrero a Septiembre de 1903. Anderson ... http://www.fundacionalbenga.org.ar/albenga/InformacionGeneral/ Antartik/fotosSPSbase1.htm


... He grabbed his binoculars and instead found that the penguins were Gunnar
Andersson, Duse and Grunden. ...
http://www.70south.com/resources/history/chapters/chapter9

... SA Duse, JG Andersson og T Grunden landsatt i Håpets vik, må overvintre etter
mislykket forsøk på å nå Snow Hill over land 1903 11.1 «Antarctic ...
http://www.bjerrang.com/aq/historien.html

... Het waren Gunnar Andersson, Duse en Grunden, die de overwinteraars met de Antarctic
moesten komen oppikken. ...
http://www.hetlaatstecontinent.be/geschiedenis/hfst10.html

... The story of those three men, Andersson, Duse and Grunden, is mind-blowing.
As envisaged, the Antarctic returned to look for the expedition. ...
http://www.antarctica.org/UK/Envirn/pag/ antar_history/pag/drames1.htm

... Gunnar Andersson, Duse y el marinero Grunden (o Grunder) desembarcan en Bahía Esperanza
el 29 de diciembre de 1902, el "Antarctic" prosigue su último viaje. ...
patagoniadb.tripod.com/Antartida/LaUruguay-crono.html

... Therefore, doctor Andersson, together with two volunteers, lieutenant Duse and
sailor Grunden, decided to disembark on the outskirts and walk toward Cerro ...
http://www.tierradelfuego.org.ar/museomar/Maritimo/ Antartida/Antarctica02-I.htm

Den provisoriska stenbyggnad som JG Andersson, S. Duse och T. Grunden fick lov att
bygga för att klara vintern i Hoppets Vik på nordänden av Ludvig Filips ...
http://www.spkp.kva.se/Spkpb27.htm
 
Osedvanligt envis dansk

Kilroy; sa:
Finns det någon som har fler titlar på liknande öden och äventyr?

Vill ha fler.

/Mattias

Den som vill ha polarporr av högsta klass, bör läsa om den danske sjökaptenen Jens Munk - jag vill minnas att boken heter "Kunglig sjökapten" eller något annat intetsägande.

Jens Munk färdades i Arktis redan vid 1500-talets slut och sedan under första delen av 1600-talet. Boken skildrar också hans deltagande i danska flottans bataljer med Sverige, bl.a. belägringen av Gamla Älvsborg (ni minns, det där som är Sveriges dyraste hus, alla kategorier alla tider - vi köpte ju tillbaka det två gånger från danskarna).

Men tonvikten i berättelsen är Jens Munks vedermödor under färder till Arktis, färder med vidriga förhållanden och oftast i usla farkoster... Att folk stod ut, eller ens överlevde? Man häpnar.

Så finns ju biografin över John Franklin, boken heter "Långsamhetens lov" eller något liknande. Franklin gjorde ju annat än vistades i Arktis (bl.a. var han ett tag guvenör i Australien), men polarfärdskildringarna är bra och intressanta.

I boken citeras som slutknorr Tennysons minnesord över Franklin (han försvann ju och hittades först i våra dagar), ett epitet som kunde blivit pekoralt i vilket annat sammanhang som helst, men som här får tyngd och djup:

"Not here! The white north has
thy bones, and thou heroic
sailor soul art passing on
thine happier voyage now
towards no earthly Pole"

För övrigt kan jag bara instämma i tidigare inläggs beundran inför Ernest Schackletons seglats över Weddelhavet, då han och två skeppskamrater korsade ett av världens stormigaste hav i en provisoriskt däckad skeppsbåt, föga större än en vanlig roddbåt. Boken om Schackleton-expeditionen, "Att överleva" av A. Lansing fanns i min pappas bokhyllor när jag var 10-12-åring, och jag har på senare år läst om den med samma fascination. Och bilderna! Vilka bilder!

God läsning!

Jens M
(Marklund, inte Munk. Jag är betydligt bekvämare och latare än min danske nästan-namne)
 
"Långsamhetens lov" innehåller en mkt fri tolkning av Franklins äventyr, skriven av en tysk f ö, en kultbok i Tyskland när den kom 1983.
Inledningen är en skröna om den ofattbart sävlige Franklin som ung.

Den lär vara nyttig för den stressade nutidsmänniskan.

Eftersom jag är intresserad av polarlitteratur och resor (och stressad?) så kom jag inte längre än så.

Den kanske blir bättre sen?
 
Rätta mig själv

Jag gjorde en liten sökning efter att ha skrivit ovanstånde inlägg, och fann då att boken om Jens Munk nog bara heter "Jens Munk". Författaren heter Thorkild
Hansen, och Gyldendals utgåva 1974 har ISBN-nr 87-00-16821-1

hälningar
Jens
 
Franklin

"Connecting to the Past

Finally, I thought that having a living descendant of one of the Arctica explorers engage in a search for answers was very appropriate and thought-provoking. Much of our history is made real to us today because we have direct memories and connections to events in the past. These connections are through our ancestors. When we went to Beechey Island to expose the bodies of the three Franklin sailors, I had invited a descendant of one of the sailor's families to come with us. One day, as we melted the ice from around the body of John Hartnell, my friend came face to face with his great-great uncle. History is real."

Vad som kittlar vâr fantasi lite extra i samband med Franklin och hasn expedition pâ 1840-talet är ju dels att de försvann i princip spârlöst, men ocksà att man hittade kvarlevorna av tre sjömän ur expeditionen - John Hartnell, John Torrington och William Braine som tack vare permafrosten var sà välbevarade att de sâg ut som de dött alldeles nyligen...

http://www.arcticwebsite.com/Hartnell_Imge.html
http://www.arcticwebsite.com/BraineWmImage.html
http://www.arcticwebsite.com/TorrintonImage.html

En sâdan upptäckt för oss ju onekligen mycket närmare de män som var med i denna expedition och hela deras historia, än vad ett par gamla skruttiga benknotor skulle gjort.

Obduktionen visade för övrigt att mánnen dött av blyförgiftning; Franklin hade funnit den nya uppfinningen "konservbruk" mycket praktisk för sin expedition, utan att ana att denna tingest ánnu inte nâtt sin perfektion. Den dag expeditionsmedlemmarna bórjade äta ur sina konservburkar började de áven förgifta sig sjálva. Troligen led de av hallucinationer och ren galenskap innan de gick under.
Ovan citat är av den man som ledde obduktionen av John Hartnell; Owen Beattie

grave.jpg


Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-05-23 kl 19:46]
 
Man undrar:

Hur hade det gått om dom haft Gore-Tex (3-lagers XCR)?

Är inte bly att betrakta som ett "kosttillskott" och därmed a priori prestationshöjande?

I eskimåtraditionen i området lär finnas berättelser om konstiga män som svalt ihjäl istället för att fråga efter mat eller hur man överlever i Arktis.
Svaret är väl "stiff upper lip".
 
Lite rättelser ang. Franklin

Jag skrev lite om Franklin och hans mystiska försvinnande i ett inlägg ovan... dock var källan till detta inlägg fr.a mitt för var âr mer och mer diffusa minne, varför en eller annan felaktighet râkade komma med. Här kommer därför nâgra tillägg och rättelser:

Expeditionen, vars mâl var att finna nord-vástpassagen fràn Atlanten till Stilla havet, kom att bli historiens största katastrof inom sitt gebiet: av de 135 officerarna och sjömännen som gav sig iväg i de tvà topp-moderna skeppen Erebus and Terror âr 1845, àterfanns ingen i livet. Ej heller àterfanns de tvà skeppen.

Sammanlagt 135 expeditioner har sánts iväg för att finna svaret pà gâtan om vad som egentligen hände. En del fràgor har besvarats, men mycket är fortfarande höljt i dunkel...

Man hittade en hel del lámningar efter expeditionen: ganska mânga kvarlevor av besättningen, varav tre var ordentligt begravda och ovanligt válbevarade. Resten var enbart benknotor, som lâg utspridda längs ett stort omrâde, oftast gruppvis. Mànga av skeletten uppvisade spâr av att kannibalism förekommit, vilket ju var underligt iom att det fanns ganska rikligt med mat (man hade bunkrat för 5 âr) och ammunition för att jaga.

De tre begravda männen grävdes upp och obducerades i början av 1980-talet. man fann bl.a att en av dem redan hade obducerats, att organen lagts tillbaka pà ett synnerligen rörigt vis samt att bröstkorgen satts tillbaka upp-och-ned.
Obduktionen visade att mánnen hade en extrem blyhalt i kroppen, làngt över vad som ráknas som tillbörligt. Den direkta dödsorsaken var dock lunginflamation.
UndersÓkning av benknotor visade áven de att blyhalten var váldigt hög.

Dessutom fann man en livbât med tvâ skelett som saknade huvuden; enbart underkäkarna satt kvar. Bàten var lasatd med en mángs márkliga ting; siden, tofflor, skrivbord mm: utrustning som kanske inte är det första man packar ned nár man ska släpa en bàt efter sig som släde vid ráddnings-försök..

Trots att expeditionen blivit beordrade att lámna rikligt med meddelanden efter sig, fann man bara tvâ, i vilka man kunde lása att Franklin och 24 sjömän dött 1847, att man legat ifstfrusna bàde vinter och sommar, och att man beslutat sig för att försóka nà räddning genom att överge skeppen och börja vandra. Detta beslut förbryllade, eftersom riktningen man valt var helt fel. Eventuell undsättning skulle sákerligen komma fràn motsatt hâll.

Enligt vittnes màl fràn eskimàer hade man sett grupper med vita män vandra över isen, falla ihop och dö.

Föremâl fràn skeppen hittades bland eskimâerna.

resultatet av alla dessa efterforskningar har blivit en rad olika teorier om vad som egentligen hände:

- Matförgiftning, pga dàligt tillagad mat i konserverna. Denna förfiftning skulle vara dödlig i sig.
- Blyförgiftning, pga hög blyhalt i konserverna, vilket skulle leda till sinnesförvirring, galenskap, mànga felaktiga och irratioonella beslut etc.
- Skörbjugg
- Överfall frân eskimàerna sida.
- Allmän inkompetens fràn Franklins sida
- Interna stridigheter och mord
- expeditionens syfte var inte att finna nàgon NordVástpassage, utan att söka efter monster/utomjrodingar som siktats i omràdet. Dessa monster/utomjordingar gjorde priocessen kort med expeditionen.

- Kombinationer av tvà eller flera av ovanstàeende..


HENRY HUDSON
En annan intressant man som redan i början av 1600-talet sökte nordvást-passagen var Henry Hudson. Efter honom har vi t.ex Hudson River (NY) och Hudson Bay.

Vid hans sista försök att finna passagen frös hans berómda skepp Discovery med 23 mans besättning fast. Efter en làng vinter blev det slutligen myteri ombord, och Hudson, hans son och ytterligare nâgra män sattes i en mindre roddbât utan proviant eller utrustning. De hördes aldrig mer av, ej heller har man funnit minsta spàr av dem.
Nár man pà 1980-talet grávde upp de tre sjömánnen fràn Franklin-expeditionen och fann att de sàg "mer levande án dóda" ut , växte även intresset för att försöka hitta kvarlámningarna efter Hudson och hans män; kanske áven de totalt válbevarade efter 400 âr nedgrávda i permafrost...

hhudson.jpg



Mvh / Mats
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.