Hur lösa reserapportering?

Hejsan,

jag och en kompis funderar (planerar) att cykla från Göteborg till Kebnekaise i sommar under två veckor. Det hade varit roligt att kunna föra en löpande rapportering med bilder och text för anhöriga och andra intressenter (om det mot förmodan skulle finnas kufar intresserade av att förlja detta...).

Men, hur löser man detta tekniskt? Jag/vi har tillgång till datorer, internetservers (om vi vill), mobiltelefoner, digitalkameror, ja all den tekniska utrustning som idag är ett livsnödvändigt krav ;) Men återigen, hur löser man det hele?

Tacksam för tankar, tips och färdiga förslag/paketlösningar!

Mvh
Niklas
 
Här!!

Önskar nog hellre att någon löste vädret just nu för min cykling a 870km för fiske me öl .vakna me 10cm snö!!F,I,He.
Ronney som fryser.
 
Ni rör er i civilicerade trakter så det enklaste är att använda er av mobiltelefon för att skicka allt med FTP från er dator till er server. Kolla med er mobiltelfonoperatör. Annars är det telia som gäller norröver om man skall ha täckning. // RJ
 
Själva rapporteringen tror jag är minsta problemet. Det stora problemet är batteriförbrukningen.

En PDA med inbyggd kamera och mobiletelefon löser det mesta utom just batteriförbrukningen. Det finns ju en del telefoner som har PDA-funktion också men de brukar vara dåliga som sån och det drar extra batteri att ha en telefon igång när man inte har täckning (den jobbar ju då hela tiden med att försöka hitta en bas).
 
Hur vill ni jobba?

Ni får passa på att ladda batterierina när ni övernattar i hus eller vid hus. Bildhantering via mobiltelefon går men är oerhört segt. Bäst är nog om ni kan låna uppkopplingar utmed vägen. Kanske kan det var idé att ta med en lätt laptop för att kunna redigera en hemsida själva. Alternativet är att jobba på internetkaféer etc. Kolla t ex kaptillkaphemsidan.

http://www.ghdata.nu/kaptillkap

Thure
 
Kafé kanske är svaret...

Tackar för tips och tankar!

Eftersom vi strävar efter att minimera utrustningen och en lap-top tillför minst 2kg extra plus att den behöver skyddas lite extra verkar idén att redigera via befintliga uppkopplingar (internetkaféer etc) längs vägen ganska lockande.

Därmed dags att försöka kartlägga detta via campingplatser, hotell(?) och kaféer längs vägen. Är det någon som redan har gjort ett försök att kartlägga detta? "Gissar" att STF's vandrarhem ofta har internetuppkoppling, frågan är om man får låna/hyra den... Nåväl jag gräver vidare på detta spår och om någon har fler tips tas de tacksamt emot!

Mvh
Niklas
 
Mobil med kamera+PDA+weblog+iSun

Bloggar (web logs) är populära nu för att snabbt och enkelt få upp info på nätet. Vanligast är att använda dem som dagböcker. Mer avancerade varianter erbjuder möjligheten att (mot månadskostnad) ladda upp uppdateringar på bloggen med bilder direkt via email.

Då kan man tex skriva sin reserapport i emailprogram på en PDA, addera små bilder från sin mobil med inbyggd kamera, sedan skicka iväg mailet via mobilen med GPS/GPRS. Det gör att den uppkopplade tiden mot internet blir kort=mindre batteriförbrukning & kostnad.

Komplettera med en liten solcellsladdare som "iSun Sport" eller motsvarande, så kan ni bli helt oberoende av telefonjack & elurtag om ni har lite tur med vädret.

Man kanske inte shoppar ovanstående enbart för en tvåveckorstur, men om man redan har PDA & rätt mobil är det smidigt och ganska ekonomiskt.

/Jarl
 
Bärbar dator- solpaner ???

Jag mailade text och bilder till min underbara fru från min cykeltur i Andalusien. Hon la in dem på min hemsida samma dag. Numera arbetar jag på en liten och lätt PowerBook G4 och en liten digitalkamera. Ge mig bara en telefonlinje och tre minuter så kan jag ladda upp senaste dagboken på min hemsida... Telefonjack finns överallt.
Jag har gjort mig en datorväska av ett gammalt liggunderlag. Tillsammans med en kraftig vattentät väska är det inga problem att dra med sig datorn. Jag har hört att det finns cyklister som långcyklar och laddar batterierna till datorn med hjälp av solpaneler... Ska prova det nångång.

Jürgen
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...