Svalbard

Hejsan! Undrar om någon har varit uppe på Newtontoppen
på Svalbard?

Undrar i så fall hur svårt det är att bestiga fjället, behöver man ha klätterutrustning med sig eller klarar man sig med skidor med stighudar.

Mvh Peter
 
hej,
jag kan tyvärr inte ge dig någon info om det nu men jag är klart intresserad av att göra en liknande grej. Som tur är så kommer jag flytta till Longyearbyen för att jobba och bo(tills vidare). Jag flyttar dit i mitten på juni och kommer genast börja kika på sådana grejer. Så för att sammanfatta det hela så kan jag återkomma med info under sommaren om intresse fortfarande finns då...

//g
 
newton

Hej

det går helt fin att gå upp med skidor och stighudar på Newtontoppen. Har kört upp med skotern i år.
Men - vanligtvis måste man ansöka vid sysselmannen för att gå på tur i Atomfjella omradet - om man är inte fastboende på Svalbard.
http://www.sysselmannen.svalbard.no/
Om du vill klättra - sedan är Newtontoppen inte rätt målet. Det finns bättre greijer... :)
Det är ett måste att man har mycket erfarenhet på glaciärer! Lomonosovfonna och speciell Filchnerfonna är känt för massor sprickorna. Man måste i allafall också prata med folk några dagar innan man gå på tur för att veta om förhållande på glaciärer etc.

ha det
anne
 
Tack! Det vore jättebussigt om du kunde göra det. Jag skulle även behöva få lite info om vapenuthyrning. Undrar hur det är med vapenlicens på Svalbard?
 
när det gäller vapen så kan du hyra ett gammal mauser-gevär (tror det stavas så) för ca 100 kronor per dag.(billigare vid långtidshyra) du behöver ingen licens om du ska hyra ett vapen upp till 4 veckor. efter det så krävs det ett särskilt tillstånd av sysselmannen.

//g
 
Ååå! Vilken tur att man slapp det problemet. Satt just och funderade på om man var tvungen ta vapenlicens för att få åka på expedition till svalbard. Tack för informationen!

Mvh Peter
 
på plats...

hej,
kan nämna att jag är på plats i longyearbyen på svalbard. har inte grävt upp så mycket info än då det har varit mycket jobb. men jag återkommer som sagt...

// gustav
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...