Spetsbergen, bra arrangörer?

Efter årets fjällvandring i Kebnekajse har jag nu börjat fundera på vad man skall göra nästa sommar. Det har gått några år sedan min resa på Grönland (4 veckor 1998) så nu står Spetsbergen på tur.

Min ide är att göra en båtresa runt Spetsbergen. På det sättet får man se mera av ögruppen än om man vandrar på den. Jag har dock ingen aning om vilka arrangörer som är bra (seriösa) och som ger bra valuta för pengarna.

Jag vet att det kostar en hel del, men vilka arrangörerhar ni erfarenheter av?

Jag har hittills hittat Vårgårda fotoklubb (som jag hört en del bra om), samt Origo expedition. Men vilka mer finns det?.

Man vil ju inte slänga ut 30-40000 kronor på en oseriös arrangör.

mvh Christian
 
arrangörer

Ciao!

Det finns ett antal bra arrangörer på svalbard med des omnejd. För att nämna några bra och seriösa:

För båttturer
Spitsbergen Travel
Tel: +47 79026100
E-post: firmapost@spitsbergentravel.no

Basecamp Spitsbergen
Tel: +47 79024600
E-post: basecamp@longbyearbyen.net

För vandringar och andra turer:
Svalbard Wildlife Service
Tel: +47 79025660
E-post: info@wildlife.no

Samt Spitsbergen Travel (adress som ovan)

Trevlig tur..vi kanske ses där i sommar../ Anders
 
Jag är lite osäker på om det finns reguljära båtturer som går runt hela Svalbard.

De flesta båtturer går korta sträckor mellan olika turistmål, dvs dags turer. (ca pris 500-900 NOK)

Sedan finns ett fåtal lite längre reguljära båtturer som vara i 3-7 dagar och går längs nord västkusten. Bla Nordstjärnan och Polarstar båda tillhörande Spitra. Alla dessa turer är väldigt turistmässiga, man får gå i land i grupper och sedan bli vallad av guider (isbjörnsvakter) en landstigning varar i 1-2 timmar. (ca pris 6000-? NOK)

I samband med Nordstjärnan och Polarstar finns även möjlighet att göra längre fotturer där man i sällskap med andra fotvandrare och guider blir ilandsatt vid ett litet basläger från vilket man gör längre fotturer i några dagar och sedan blir upp plockad av båten igen. Detta turpaket är mycket uppskattat bland de som deltagit och turist/vallningsfaktorn som finns i oberänsad mängd på de ordinarie båtturerna är mycket lägre här.

Detta är de typer av reguljära båtturer jag känner till.

Det lär även finnas möjlighet att hyra zodiaks eller kajaker och åka på flerdagars turer och på såsätt få lite mer att säga till om vart man vill ta sig samtidigt som man kommer närmare naturen. På fyra veckor i zodiak eller kajakk kommer man ganska långt. Från Longyearbyen till norspetsen (eller Moffen) och tillbaks tar ca 14 dagar med zodiak.

Anlitar man en av guidefirmorna, oavsätt om man köper en båttur eller hyr en kajak så får man alltid minst en guide på köpet =)

Titta på websidan http://www.svalbard.com


/Joakim
 
Några reguljära finns det väl inte egentligen, det är väl som joakim skriver, vissa turer som går då och då. Och det är inga expeditioner utan det är ju turistvallning även om det är en fantastisk naturupplevelse.

Sen skulle inte jag vilja åka gummibåt till Moffen... Roligare saker än motorhaveri utanför Smereenburg tex kan man ju ha... Känns lite för långt att åka dit i en liten orange zodiak. Se till att försäkringarna är i form i så fall...

/Martin
 
Som uppföljning till min fråga kan jag bara tala om att jag nu anmält mig till den resa som Bo Kristiansson/Vågårda fotoklubb arrangerar.

mvh Christian
 
chralm; sa:
Efter årets fjällvandring i Kebnekajse har jag nu börjat fundera på vad man skall göra nästa sommar. Det har gått några år sedan min resa på Grönland (4 veckor 1998) så nu står Spetsbergen på tur.

Min ide är att göra en båtresa runt Spetsbergen. På det sättet får man se mera av ögruppen än om man vandrar på den. Jag har dock ingen aning om vilka arrangörer som är bra (seriösa) och som ger bra valuta för pengarna.

Jag vet att det kostar en hel del, men vilka arrangörerhar ni erfarenheter av?

Jag har hittills hittat Vårgårda fotoklubb (som jag hört en del bra om), samt Origo expedition. Men vilka mer finns det?.

Man vil ju inte slänga ut 30-40000 kronor på en oseriös arrangör.

mvh Christian
+

Hej Christian, Christian här!

Spetsbergen säger du!!! fan va najjs det vore!

PolarQuest annordnar diverse resor i arktis...
http://www.polarquest.se/

Hoppas du kommer iväg!
 
Heisann!

Det hørtes ut som smart valg. Kom hjem fra Svalbard for to dager siden, og hvis jeg skulle dratt dit igjen måtte det vært på sommeren. Vi hadde skikkelig uflaks med været, og i løpet av 12 dager hadde vi kun 2 fine med godt vær.

Svalbard har som tidligere nevnt flere operatører som driver med "cruise-turisme". De er alle gode og seriøse firmaer og driver godt. Men det jeg øyeblikkelig tenker er at hvis du er ute etter en ekspedisjon ( som jeg antar ettersom dette ligger under Expeditioner ), er det kanskje ikke det man får med disse båtene. Disse turene går med turister hele sommeren, og har anløp på faste steder. Ettersom det er tundra i disse områdene, blir det fort skader på naturen der folk settes i land.

Men for å unngå slikt ville heller kanskje prøvd å få leid en båt selv, slik at man selv kunne gå i land der en selv ønsker. Opplevelsen vil bli desto større, ville jeg tro. Problemet med en slik løsning, er jo at Sysselmannen ( "politiet" på Svalbard ), krever at individuelle reisende ( altså uten guide ) som skal på tur utenfor det nevnte turområdet, må stille garanti for utgifter i forbindelse med en eventuell søk- eller redningsaksjon. Den enkelte vil derfor bli pålagt å tegne forsikring som dekker dette, eventuelt å stille en bankgaranti for et beløp Sysselmannen bestemmer ut fra målet for turen, transportmidler som brukes, gruppens erfaring, m.m.

Sysselmannen kan også nekte deg å reise bestemte steder, og før du legger ut på en slik tur må du kontakte Sysselmannen og legge fram dine planer.

Dette var litt om turopplegg på Svalbard...;)


Sysselmannen på Svalbard
http://www.sysselmannen.svalbard.no

Svalbard Reiseliv - Svalbards Turistkontor
http://www.svalbard.net




Marius

http://www.sibir2004.com
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.