Nu e ja less!

Det finns en länk till Skinnarmo & co exp på utsidan. Personligen börjar jag blir expeditionstrött fastän jag aldrig har gjort någon. Kan man kalla det fantomleda?
Skall man ut på expedition så måste de va egen hemsa, tävlingar, dagbok, daglig uppdatering, gästbok, sponosorer och ljudfiler, sateliter, direktuppkoppling å hela kitet.
Allt är så marknadsanpassat utslätat till ingenting annat än "jag måste skriva dagbok" stilen kvar. Nej tacka vet jag att få läsa Jerkers, Petras, Claes eller andras fjällvandring upp till Kebenekaise, runt i Sarek eller irrande på andra fjäll.
Hos amatörerna finns glädjen att berätta kvar, man VILL berätta och lägger ut en hemsa även om den inte är så hyperdesignad. De har en spontanitet som proffsen saknar.
Bara en personlig reflektion. Jag bugar mig... //
 
Hàller med dig Roland... men detta är ju deras levebröd, sâ de gör bara sitt jobb, sâ att säga.

Fick för nàgra dagar sedan en alldeles fantastiskt reseberättelse tillskickad (dagboken fràn deras äventyr, alltsà inte skriven i efterhand) frân en spansk expedition till Nanga Parbat. Killarna är duktiga pà att skriva, och man rycks snabbt med och kánner sig som en av dem. Iom att det skrivs i nuform och man inte vet utgângen sà blir det extra spännande. Om det är nàgon som kan spanska sà rekomenderar jag en lásning, dâ hela beráttelsen (52 A4-sidor) fins pà deras web.. Om inte sà ár bilderna ocksà bra (samt tom en liten video). Dock lauouten pà sidan är totalt B!!

Men som sagt, det ár innehàllet, och icke formen, som ár det viktiga!

http://www.expeadiccion.com/


Kolla "Diario de la expedición"

Donde esta el equipo? = rutten
Album de fotos = nâgra fotografier
Video = liten snutt.

Mvh / Mats
 
! ja

Tror att detta hela beror på att sponsorer skall få valuta och synas för de pengar som de lagt ut på expeditioner som typ den Skinnarmo & Co håller på med just nu. Jag håller även med om att en amatörs berättelse är både mer givande och roligar att läsa just för en amatör som mig själv ! Alla där ute berätta om era egna "expeditioner" här på Utsidan så får vi något kul att läsa, ska själv försöka få fram något en dag ! /Gunnar
 
Vet inte riktigt vilken ställning jag ska ta i den här frågan. Jag har tex inte läst särskilt mycket av det som Ola och gänget skriver i sina dagböcker på nätet. Orsaken till det är att jag inte tycker att äventyret är så pass spännande att jag måste gå in varje dag och läsa vad dem skriver, men jag läser gärna lite då och då. Sedan ser jag också fram emot dokumentären som ska gå på tv4. Å andra sidan så höll jag mig uppdaterad så ofta det gick när Dhaulagiri-gänget skrev i sina dagböcker. Jag tyckte att den expeditionen var riktigt spännande.

Sedan kan jag faktiskt inte hålla med om att det är så jäkla spännande att läsa någon amatörs berättelse om hur det gick till när de besteg Kebnekaise. Då ska det vara någon som verkligen är skicklig på att skriva. Annars så står jag faktiskt över. Det är väl en fråga om intresse.

Orsaken till att "proffsen" gör allt vad som hör till en expedition är en fråga om pengar. Expeditioner kostar pengar, som sponsorerna bidrar med. Och sponsorerna förväntar sig något i retur. Det är väl rätt enkelt.

/
A.S
 
Mars 2000 t.o.m. november 2002 varade Lars Monsen´s "Across Canada" expedition:
http://ansatte.concrea.no/osl/helge/larsmon.nsf/lupContent/aboutacross

Han hade hemsida och skrev dagbok, men det kunde dröja någon månad mellan hans dagboksanteckningar, så det var väl mer månadsbok. Jag såg hela tiden fram emot den nya rapporten. När man inte hör av expeditionen på ett tag hinner det också hända lite och blir mer intressant, än att läsa dagsrapporter á la Skinnarmo. Även Monsen var sponsrad, men olika expeditioner framstår också som mer eller kommersialiserade tycker jag.

Här finns Monsens rapporter från 2000 och framåt:

http://ansatte.concrea.no/osl/helge...tter?OpenForm&Start=1&Count=30&Expand=3&Seq=1

Raskesven
 
Studentrevyn 1997 i Tromsö...

...hade ett nummer där två potentiella polarfarare skröt om hur de skulle nå nordpolen. Hela tiden skulle bräcka varandra; skida baklänges, hugga av sig armarna etc... När till slut den ene drog till med att denne inte tänkte skriva en bok om tilltaget och få en massa uppmärksamhet gav sig den andre med andemeningen att det går inte att bräcka...

Jag tar heller inte ställning men den här diskussionen väckt ett gott minne.

/Tommy
 
Ett litet stickspår, men

det är klart att formen är viktig!

Det är ju den som ger innehållet möjlighet att komma fram! Formen hjälper innehållet. Det där tänker man inte så ofta på som vanlig användare, eftersom väl formgivet material inte skyltar med att det är väl formgivet - det bara ÄR.

Så den grafiska formen är minst lika viktig som den språkliga formen, och den ena klarar sig inte utan den andra.

Så jag tänker fortsätta försöka använda formen som ett verktyg för att få folk att läsa mina dagböcker (den dagen jag får tummen ur, sätter den mitt i handen där den hör hemma, och uppdaterar).
http://www.nordesjo.com/uteplatsen/ramar.htm
 
Visst ár den ultimata kombinationen ett bra innheâll väl förpackat i ett behagligt format.

Men, ett behagligt format kan icke förbättra ett dâligt innehâll, medan, à andra sidan, ett bra innehâll klart kan överleva ett mindre bra format.

Martino: Att du ska uppdejta din sida har vi nu hört till leda, och kräver nu snabbt resultat för att din trovärdighet icke skola falla helt bakom tappat hö.

Högaktningsfullt

Mats
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.