Kungsledsrekord?

Sommartider

Det finns en del som sprungit Abisko-Nikkalukta. Göran Kropp lär har gjort det på 21 timmar (finns skrivet om på nätet), men som jag förstod det så var han över en del toppar för hans totala sträcka ska varit 14 mil.
Sedan finns bl a långlöparen Mats Ekman som gjort det på 12 timmar. Han tog då vägen genom Vistasdalen (rättstavat?). Skulle någon extrem ultralöpare som t ex de som springer för Patagonia/Montrails lag göra det skulle de nog putsa den tiden med ett par timmar.

På med löparskorna!

Peppe
 
Hela kungsleden på 14 dar.

Jag gick från Abisko till Keb i somras med en kompis. När vi var i Kebne mötte vi två killar som gått från Hemavan och var på väg mot Abisko. Dom hade ca 7 kg packning och lätta skalkläder. Sammanlagt hade dom räknat med 14 dar, runt 5 mil om dan vilket dom sedan kortade ned till bara 4! Vi kom till keb stationen på Lördan och dom kom dit på natten till Söndan. På Söndan gick dom själva östra leden och sedan senare vid 22.30 vidare till Singi. Måndagen planerade dom att gå Singi- Alesjaure och Tisdagen kl 16 gick tåget från Abisko.
 
stallan; sa:
Finns det någon här som känner till ett rekord på Kungsleden, Abisko-Hemavan, utan stugor och depåer?
Sommar och eller vinter?
Har för mig att jag tidigare läst någonstans om detta, hoppas någon har bättre koll!?
//Staffan

Tyvärr så vet jag inte så mycket mer än dig.
Däremot kan jah nämna att jag är grymt sugen på att göra att försök under sensommaren/hösten 2003.
Måste bara komma igång med träningen på allvar :)
räknar med att det kommer bli lite småjobbigt *hehe*

Någon annan som vet mer om detta så skriv gärna ett par rader!
// Lars
 
Så här ligger det till.

Jag innehar det officiella rekordet sedan 1999. Det står omskrivet i Guinness rekordbok 2001 och 2002. (Lång pressläggningstid). Jag sov i cirka tre timmar per dygn i snitt och resten gick jag när jag inte stannade för att laga mat. Det tog ett halvår att helt återfå känseln i mina fötter och såg ut som ett benrangel när jag kom till Abisko. Jag startade med 23 kg och brydde inte mig om att försöka lätta på vikten eftersom de på bokförlaget Forum (Guinness rekordbok) sa att jag skulle kopiera det gamla rekordet så långt det var möjligt (vikten på ryggan nämndes speciellt). Det tidigare rekordet (+19 timmar) innehölls av två killar som vardera bar 20 respektive 22 kg. Jag provianterade inte under vägen och sov i tält. Jag vet om ett antal försök sedan dess och är intresserad av ev nya. Tyvärr kommer inte svenska rekord med i boken längre då den svenska delen är nedlagd from i år.

/Mikael Andersson
 
2 vasalopp om dagen

3 dagar är nog inte alls någon omöjlighet, dock inte särskillt njutbart. Fjällteräng behöver itne betyda svårt. Vinterleden är till stor del skoterkörd (fint preparerad) och man behöver inte hålla ett vasaloppstempo. Det som gör det möjligt är inte hastigheten på skidandet lika mycket som hur många timmar man kämpar på! Givetvis bygger det på lätta skidor, bra före och god kondition.

Gjorde sträckan på 8 dagar och 3 timmar i påsk. Var mycket lättare än vi hade tänkt. Den enda sträckan som var riktigt jobbig var mellan Tesajaure och Tjetckapasset, då vi inte hade skarsnö/nattfrost. Trots att vi vaknade klockan tre kom vin inte fram förräns 13 timmar senare. Snön var så seg att vi inte hade kunnat ta ett skejtingtag på hela resan. Föret betyder mycket!


Vore kul att se något vinterrekort! Kom ihåg att vinterleden är lite kortare och lättare än sommarleden.

/Jakob
 
Re: 2 vasalopp om dagen

Hej!!
jag undrar vad ni har med er när ni åker på typ 8dagar ..kör ni med pulka eller ryggsäck...
har ni längdskidor eller turskidor....???

walle




i95_lab; sa:
3 dagar är nog inte alls någon omöjlighet, dock inte särskillt njutbart. Fjällteräng behöver itne betyda svårt. Vinterleden är till stor del skoterkörd (fint preparerad) och man behöver inte hålla ett vasaloppstempo. Det som gör det möjligt är inte hastigheten på skidandet lika mycket som hur många timmar man kämpar på! Givetvis bygger det på lätta skidor, bra före och god kondition.

Gjorde sträckan på 8 dagar och 3 timmar i påsk. Var mycket lättare än vi hade tänkt. Den enda sträckan som var riktigt jobbig var mellan Tesajaure och Tjetckapasset, då vi inte hade skarsnö/nattfrost. Trots att vi vaknade klockan tre kom vin inte fram förräns 13 timmar senare. Snön var så seg att vi inte hade kunnat ta ett skejtingtag på hela resan. Föret betyder mycket!


Vore kul att se något vinterrekort! Kom ihåg att vinterleden är lite kortare och lättare än sommarleden.

/Jakob
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...