Mt Kenya

Är det någon som har toppat Mt Kenya och vill delge lite information. I min guidebok står det att normalroute är en 4:a, 20 replängder. behöver lite mer info, typ säkringsmöjligheter, routefinding, om leden är fin etc. Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Jättefin tur. Typ 3-klättring. "brant vandring med viss handisättning", skulle man lite kaxigt kunna uttrycka saken. Enkel routefinding. Säkringsmöjligheter helt ok, men det kan ibland kännas lite exponerat. En knippe kilar, någon "mellanstor" hexa och ett par friends (i storlekar mellan 1 och 3) är helt ok som "rack".

När skall du dit?
 
Kenya

Planerat är att vi drar början på januari. Hur lång tid tog ni upp? Vi tänkte ta det lungt, för bra acklimatisering, typ 7-8 dagar. Lagom eller?
Tar man hela toppturen på en dag, eller sover man över. En bivack är nämligen utritad på min förare och 20 repor kan ju ta ett tag.
Klarar man sig utan stegjärn och yxa för nedvägen eller skall man ta med det? Finns det firningsankare för nedfärden?
Hur kallt är det?
Enormt tacksam för svar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robert.karlstrom.77 Kilimanjaro & Mt Kenya Jan/Feb 2016 Expeditioner 2
Tavy Vaccin i Kenya?? Expeditioner 14
blues Kenzan tours Uganda/Kenya Expeditioner 1
bjorn_osterlind Mt Kenya Expeditioner 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.