Klättring allmänt Klippa

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-06-12, 18:10
Arytmica Arytmica är inte uppkopplad

Någon som håller på med canyoneering/canyoning?

Hallå där!

Är det någon i detta land som håller på med canyoneering/canyoning?
Efter att ha tagit en guidad tur i Zion NP för många år sedan har jag blivit totalt såld på denna aktivitet. Jag har tagit några fler guidade turer på olika platser i världen samt gjort några enklare "icke-tekniska" canyons på egen hand under en annan USA-resa och fullständigt älskar det.

Då det tyvärr inte finns några canyons i Sverige har jag svårt att underhålla detta. Jag klättrar själv men känner tyvärr ingen som har testat eller håller på med canyoneering.

Jag är väldigt sugen på att åka tillbaka till Utah och Zion med omnejd för en specifik canyoneering-resa någon gång framöver. Det skulle va väldigt kul att höra om det finns någon här i landet som håller på med detta och som kanske en dag skulle vilja hänga med på en resa någon gång.

/Jimmy, Göteborg.
Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 15:30
monkeywrench monkeywrench är inte uppkopplad

Visst finns det väl kanjoner i Sverige! Till och med i södra Sverige. Men såklart inte lika maffiga som i usa. När jag var i Wales i somras såg jag att de körde guidade turer i "coasteering". Nåt som verkade påminna rätt mycket om canyoneering. Det var klättring, firning och simning mm men längs kusten då. Det kanske vore nåt att testa i Sverige?
Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 15:39
Arytmica Arytmica är inte uppkopplad

Det låter som en variant av canyoneering, bortsett från att de inte befinner sig i en canyon.

De enda canyons (kanjoner) i sverige jag känner till är uppe i norra delen av landet och såvitt jag vet är det mest stora dalgångar med floder/forsar i.
Vad för ställen i södra sverige är det du syftar på? Mycket tacksam för tips.
Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 19:17
monkeywrench monkeywrench är inte uppkopplad

Jag syftade på en minikanjon jag läst om i nyköpingstrakten. Minns inte vad den hette. Och så tänkte jag på Skurugata i Eksjö som är rätt cool även om det kanske är en ravin. Men det är ju inga upplevelser som går att jämföra med dem i Usa.
Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 08:16
oldtimer oldtimer är inte uppkopplad

Jag har aldrig hört talas om canyoning i Sverige men på åtskilliga ställen i övriga Europa, t.ex. här.
Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 11:56
Mike C Mike C är inte uppkopplad

Jag har härjat i några kanjoner i Blue Mountains (Australien) men skulle nog inte kunna hävda att jag sysslar med canyoning. Vad gäller Sverige så är nog Marmorkanjonen vid Övre Ältsvattnet det närmaste "riktig" canyoning jag känner till i Sverige. Inga rep behövs, den är inte lång eller stor, och det är en väldans lång prommenad dit. Men det är fint.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:58.

Logga in

Tips!