Paddling allmänt Kust och sjöpaddling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-07-10, 18:03
Lasse Be Lasse Be är inte uppkopplad

Kylväska i kajak

Hej
Jag undrar hur ni håller era frysta/kylda saker kalla i kajaken?
Fann att allt var töat efter 30 timmar under förra veckans paddling och har nu börjat spåna/skissa på ny kylväska men vill naturligtvis höra om era idéer.
Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 18:17
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Be Visa inlägg
Hej
Jag undrar hur ni håller era frysta/kylda saker kalla i kajaken?
Fann att allt var töat efter 30 timmar under förra veckans paddling och har nu börjat spåna/skissa på ny kylväska men vill naturligtvis höra om era idéer.
Kanske inte kylväska men kylklampar i form av fryst färskvatten i PETflaskor är mitt tips för kallhållningen - dels kylklmap och sedan dricksvatten och slutligen en förpackning som är lätt viktmässigt och kan pantas/komprimeras användas för dryck igen under turen.

Att hålla något fryst mer än 30 timmar i +20 grader är nog inte så enkelt utan att tillföra mer kyla utifrån och batterier för kylning känns orimligt i kajak.
På djupt vatten är det ju ofta svalare men maten måste packas därefter om du ska "sänka den". Fuktigt omslag som dunstar och kyler och återfuktas kanske är mer görligt i kajak.

Berätta gärna om du hittar någon bra lösning.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 19:03
thureb thureb är inte uppkopplad

En av mina kamrater har byggt en kylbox måttat efter utrymmet i en VKV Anita och isolerat med frigolit. Torris och har på så sett kunnat äta glass efter något dygn.

Instämmer med föregående förslag med fryst dricksvatten som kylklampar. Men nån form av isolering t ex en box av liggunderlagsmaterial bör övervägas. Kanske komplettera med en blöt handduk eller liknande på däck ovanför kylboxen för att avdunstning där skall minska värmeavledandet.

Annars är avkylning av dryck på djupt vatten en enkel och vettig åtgärd. H-mjölk om man vill äta gröt och inte gillar torrmjölk.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 20:03
Lasse Be Lasse Be är inte uppkopplad

Min tanke gick först till att isolera insidan av en kylväska med liggunderlag. Tanke två var att isolera på utsidan.
Tanke tre är att köpa en plastlåda av "rätt" storlek och isolera utsidan. Bör bli hygieniskt med möjlighet att diska ur lådan vid hemkomst.
Jag fryser såklart allt som går att frysa, mjölk, färdiglagat eller olagat.

Det där med blöt handduk hade jag inte en tanke på, jag lånar den Thure.
Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 07:09
Nordiska Motorcyklister Nordiska Motorcyklister är inte uppkopplad

Vet inte vad för mat du har med dig, eller hur länge du är ute, men jag har haft rökta prinskorvar, falukorv, kokta ägg etc. glömda i min svarta packväska på motorcykeln en solig, varm helg torsdag till söndag när var på GS Meeting i Feringe. Nyfiken som jag är slängde jag såklart inte maten, kött är heligt då grisen i detta fall pliktat med livet för att bli mat, och det var fortfarande på söndag kväll helt perfekt även om Bambatanten från ungdomen skulle haft synpunkter.

Ett gammalt trick om du är en omnivor är att ta med renskuret nötkött som inte behöver vara rökt, i bit, sedan skär du varje dag bort det ”yttre lagret” till kvällens supé, funkar helbra & håller ”jättelänge” utan kyla.
Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 13:52
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Jag brukar klara mig på den naturliga avkylningen som redan blir med havsvatten på andra sidan skrovet. Öl, korv, och ost brukar inte ta skada av det iaf. Vid lägret sänker jag bara ner det i sjön. En vanlig kylväska med isklamp håller ju ändå max några timmar.
Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 16:06
Danne W Danne W är inte uppkopplad

Jag har kört en mjuk liten kylväska med pet-flaska med fryst vatten. Sen slänger jag ner mat som gärna är fryst; färskost, bacon, kött och liknande. Håller sig rätt länge - när jag var på långtur mitt i sommaren så hände det att jag fick vänta en dag till med att äta maten för att den inte hunnit tina. Plywoodskrovet som jag har isolerar säkert rätt hyfsat.
Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 09:48
blackplanet blackplanet är inte uppkopplad

När vi paddlar längre turer så har vi matvaror som klarar av det. Sen klara ost, ägg, rökt saker o långmjölk/grädde bra. Om man har saker som inte tål värme så får man torka det. Sen finns det lyxkonserver som confit på anka.
Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 22:34
Brune Brune är inte uppkopplad

Någon som provat med flytande kväve?

Där jag jobbade för rätt så länge sedan hade vi flytande kväve i en speciell termos som heter kryokärl
https://www.google.se/search?q ... 1280&bih=900

Flytande kväve är -195 grader C, så det gäller att vara försiktig.

Vad jag kommer ihåg var flytande kväve billigt, så man kunde slösa som att göra glass fort. Hälla ut någon liter på kontorsstolen var det bara en person som tog sig friheten att göra en gång.

Flytande kväve är om jag fattat saken rätt restprodukt vid ”framställning” av syre till svetsning ur vanlig luft. Arbetsgivaren köpte sådär 50 liter åt gången från AGA.

Jag började de fundera på om jag skrivit något om flytande kväve tidigare och jag hittade dessa 2.

https://www.utsidan.se/forum/s ... &postcount=5

https://www.utsidan.se/forum/s ... postcount=44

Per
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.

Logga in

Tips!